45 Responses to “Syarat Kemasukan Maktab Perguruan KPLSPM 2014 PISMP”

  1. SamKL says:

    Hasil dari polisi baru ini hanya diketahui selepas 7 tahun drp guru tersebut keluar Maktab & mengajar.

  2. Garuk tanah says:

    Terlalu lama untuk melihat hasilnya…. 7 tahun macam- macam boleh jadi. contohilah negara yang telah berjaya.

  3. MOHAMAD HANAFI BIN MOHD SHARIFF says:

    Assalamualaikum,saya ingin tahu,pelajar lepasan stpm boleh memohon untuk melanjutkan pengajian di maktab perguruan?ap syarat-syaratnya?

  4. mie says:

    umur 25tahun blh apply x..

  5. elizabeth says:

    bagaimana bagi lepasan diploma mahu apply maktab perguruan.blh x

  6. Alifffrohim says:

    Tiada keutamaan kpd pelajar MAKTAB Rendah Sains MARA ke?

  7. Mohamad Nor Akbar says:

    Kelonggaran utk pljr lelaki yg dpt 5A tak ada ke?.. Lagipun, skrg ni kan dah tak ramai mana orang lelaki jadi cikgu, kalau orang perempuan tu, ramai lh menjadi cikgu zaman skrg ni!!

    • shahrul says:

      betul tuu :) Buat lah kelonggaran .. Tak semestinya yang dapat rendah tu tak boleh jadi guru yang berjaya dan mampu menaikkan nama Malaysia :)

  8. RAZIF BIN ISMAIL says:

    asslamualaikum, saya pelajar lepasan diploma syariah islamiyyah. mcm mana saya nak pohon maktab perguruan ini ya. saya sangat berminat mahu jadi guru dan sangat berpengalaman sebagai guru serta pernah bekerja sebagai guru KAFA. Dan ingin sekali mengambil jurusan pendidikan islam. dan menjadi guru tetap sepenuh masa.. mohon dipertimbangkan.

  9. siti musliha senin says:

    Salam. Saya siti musliha senin berumur 28 tahun pada 2014 ini. Saya lepasan ijazah perakaunan uitm shah alam tahun 2010 ingin memohon memasuki bahagian pendidikan di maktab utk kerjaya cikgu.

    bagaimana cara utk memohon masuk

    terima kasih

  10. jeanna says:

    hye,sya lepasan diploma medical,tp saya juga nak berminat dalm bidang perguruan.mcm mane nak memohon kursus di maktab perguruan?tq

  11. vanithaa says:

    hi, i am vanithaa. i have done foundation in science. is there have any ways for me to be a teacher ? tq

  12. salmi says:

    hi..sy lepasan diploma dlm pendidikan prasekolah dr ipts..kalau sy nk mohon maktab ni blh tak??? dan macam mana nak mohon ye?? tq

  13. waniey says:

    klau 6A xbleh ke?mcm sy result spm untuk spm thun 2012..sy skung blajar kat tingkatan 6..tapi sy nak mohon maktab balik boleh tak…tak pernah mitak lagi..result 6A 1b+ 2D :) https://www.facebook.com/waniey.syaz.7

  14. NOOR FARAHUDA says:

    Saya sebagai Guru KAFA berkhidmat selama 10 Tahun di Daerah Ledang membuat pertanyaan tentang kemasukan maktab KDC dan ingin tahu bile tarikh pengambilan ini dibuka kerana saya berminat untuk teruskan pengajian pendidikan agama sebagai jurusan utama.
    Mohon kerjasama untuk susulan dan tindakan selanjutnya….SYUKRAN JAZILAN……

  15. sofia says:

    M0rning.. Saya telah pun mempunyai sijil kursus pendidikan awal kanak-kanak anjuran pihak Kementerian Kemajuan Luarbandar dan Wilayah (KKLW) dan International islamic university malaysia (UIA) saya ingin memohon untuk kursus ini ke peringkat DIPLOMA serta IJAZAH.. Sekarang umur saya 23 tahun.. Macam mane nak mohon ye? Lagipun sayua sudah mempunyai pengalaman mengajar di Tabika Pulapol Kuching selama 3 bulan dan pernah menjadi guru di Taska Restu Ibu,kajang selangor selama 2 bulan..

  16. hyee says:

    5A also cannot?must 7A?

  17. Hui Qi says:

    I get 6 A ,really cannot?

  18. ayu says:

    ala korang ni , dah mmg mcm tu syaratnya kena dpt minimum 7A baru blh mohon, maka redha ajela. lagipun mestila kementerian nak pilih guru dari klgn org2 yg pandai2 baru boleh ajar anak2 kita jadi pandai2, jadi kalau minat nak jadi cikgu maka belajarlah pandai2 dpt spm 9A+ , mcm yg nak jadi doctor kan medic pun nak yg top scorer jugak ..

  19. Emafazirah binti Madian says:

    Saya Emafazirah binti Madian sangat berminat dalam bidang perguruan.saya lepasan spm 2013 dengan mendapat 6A & 2B

    Diharap permohonan saya mendapat perhatian & pertimbangan tuan

    Sekian terima kasih

  20. PAKTEH says:

    Nak mohon tiada masalah, tetapi nak berjaya temuduga tu ada masalah.Temuduga ada dalam kumpulan dan individu.Di samping tu ada ujian bertulis. Setelah semua ujian dan persembahan kumpulan, baharu temuduga individu.Pengalaman yang dialami oleh dua orang anak saya..dan keduanya berjaya ke IPGM banyak memberi pendedahan pengalaman. Bacaan nota buku INSAK juga penting sebelum temuduga.
    Walahhualam.

  21. boli says:

    lps kluar dr maktab ni trus dpt kja ka…sy dgr2 mcm x sd oo

  22. FELISCIA MUJAN says:

    Mesti syarat 5A harus apply ka??

  23. aufa says:

    kalau saya spm 2012 dpt 6a5b..boleh apply lg x?sy skrg tgh ambk diploma kt ipts..kalau bleh nk sgt2 mktb ni so keja nnti sng..agk2 bleh dpt x?

  24. Mittrainee says:

    Saya dapat 6A-2B-1C-1D dalam SPM tahun 2013.Tolong beri kelongaran sedikit utk masuk maktab Guru.
    Bahagian apa lagi yang saya boleh minta utk melanjutkan pelajaran saya?

  25. amirul sharom says:

    kalau saya masuk maktab….saya akan mengajar di sekolah rendah ke???

  26. hasliza says:

    boleh x bagi sedikit gambaran tentang bentuk ujian fizikal n ujian bertulis tersebut..terima kasih.

  27. ieyra says:

    kalau lepasan dip. boleh x memohon maktab

  28. Farah says:

    Salam? Ada ke syarat kemasukan Diploma? Saya sudah ambil diploma mahu sambung Ijazah di Maktab Perguruan.

  29. Hephsibah Esther Rani says:

    I would like to apply for the teacher’s training college. I would like to be a teacher or lecturer in TESOL.

  30. ejat yuyui says:

    yg score 2 tu kn . . apa2 subjek kh? n tak kira a+ , a- or a kh?

  31. ruhaidah ismail says:

    Salam nak tnya sikit, syarat umur memang xboleh lebih 20tahun ke? Sebab saya lepasan diploma teknologi maklumat. Saya cita2 nk jadi cikgu. Boleh x mohon lagi masuk maktab nie?

  32. nizam says:

    maktab hnya buka stahun skli ke..

  33. Nwao says:

    Saya budak SPM 2014.. Doakan saya dapat masuk maktab ya :)

  34. Chu Pui Kyui says:

    I betul2 nak jadi guru, i pernah jadi guru di SK selama setahun.

Leave a Reply

CommentLuv badge