201 Responses to “Keputusan Rasmi PRU 13 Pilihanraya 2013 Online Setiap Negeri”

  1. Ibrahim Abdul Jalil says:

    Shukur Alhamdullilah BN berjaya meramps kembali Kedah dn mengekalkan Perak seterusnya memegang tampuk pemerintahan Negara. Keputusan ini pada saya dapat mebuka mata kepada PAS dn Keadilan apa akan terjadi kepada Malaysia kalau orang Melayu tidak bersatu. Orang Cina dengan terang-terang memihak kepada DAP. Kekalahan BESAR di Gelang Patah adalah bukti yang terlalu nyata. Sejauh mana Pemimpin parti MCA berusaha keras untuk menambat hati kaum Cina ? Kejujuran hati pengundi PENDALAMAN Dari Sarawak Dan Sabah menjadi factor utama BN masih boleh mengekalkan teraju pemerintahan negara. Kawasan bandar di mana kaum Cina adalah majority, BN tetap kalah dengan majority BESAR

    • hashim hamzah says:

      aku cukup bersetuju. cuma bersatu atas landasan islam bukannya kebangsaan/kenegaraan. islam merangkumi kehidupan dunia dan akhirat. islam adalah perhubung antara bangsa-bangsa melayu, cina, india dan sebagainya yg turut berkongsi di negara ini

      • joi says:

        Haraf maaf,ada sedikit kebetulan dengan kata kate anda.kita semua manusia.agama adalah satu tanda keturunan sahaja.tapi kena kamu semua nak gaduh untuk menentukan siapa punya agama besar.sekiranya kaum ada baca sejarah anda sudah tahu sapa yang lama.tapi itu tidak penting,yang janji kita hidup bersatu.tiada siapa yang tumpang dinegera ni sama ada india,melayu or cina.Merdeka untuk semua kaum.harap anda faham apa erti merdeka.

        • Hashim Karim says:

          Benar kata sdra joi. Selain itu kita juga perlu ambil tahu fakta sejarah untuk faham permulaan kita sbgai Negara merdeka, mengapa kita berada dlm suasana masakini untuk kita menentukan halatuju demi kesejahteraan anak cucu kita terpelihara insyAllah.

          • mnoh says:

            Maaf Joi, saya perlu perbetulkan . Agama Islam bukan tanda keturunan. Nak jadi Islam perlu ada hidayah. Walau anda dilahirkan Islam, kalau hidayah ditarik anda dah bukan Islam. Lagi satu hingga kini saya masih tak dapat masuk akal bagaimana ada parti Islam boleh mencalonkan calon bukan Islam. Boleh ke parti Islam melaungkan “Allahuakbar” tapi yang duduk di hadapan mereka tu org bukan Islam….. Dah tiada ke org Islam dalam parti tersebut?

        • Rock says:

          Saudara Jol, malangnya negara kamu akan tergadai jika pendirian kamu mcm itu. Kamu tengok ada MCA, Gerakan, kenapa nak pi DAP, fikir lah baik baik…aku tak nak negara tak ada Rukun Negara dah ….faham

          • bandit says:

            Kepada BN yang di sanjungi… lihat lah apa terjadi.. mengapa lebih dari 50% manusia di Malaysia berarah kepada pembangkang… kerja berat kene laksana kan supaya masa hadapan berkurang kepada 1% baru lah power….

          • almujahidin says:

            Wahai sdr Joi, carilsh kebenaran dalam beragama. Buatlah perbandingan agama, pasti tuan akan temui. Tuan amat berminat dgn agama, jadi elok benar tuan buat sikit homework, kenapa ada perbezaan dalam agama. Ianya mesti satu agama, kerana manusia itu sama sahaja. Fikir-fikirkanlah.

    • sayangi johor says:

      Alhamdullillah BN masih menguasai Johor tetapi byk kekecewaan yg dirasai apabila gelang patah di rampas oleh DAP.org luar yg merampas gelang patah tanpa sebarang usaha dilakukan,dgn mudah menang di situ.kerajaan harus memberi lebih perhatian di kawasan ini pada akan dtg.Salah satu faktor adalah penduduk majoriti di situ adalah 50% penduduk bangsa cina yg sememangnya memihak pd DAP.jumlah majoriti yg dimenangi terlampau besar

      • mnoh says:

        Cancel plan nak bawak anak2 gi Legoland…kat gelang patah,..:-(

      • rakyt jhor says:

        orang gelang patah mmg xmengenang jasa!!! slame ni kerajaan dh byk bg korang mcm2 kesenangan idop ini balasan korang??? klo aq r jd PM mmg aq xkn tlg korg lg biar korang mati kesusahan lg bagos!!! akal ad tp xreti gune. ko g r mntk bantuan pd owg tue 2 tgk die mmpu ke x nk tolong korang t.

        • PAKATAN says:

          jangan nak kata rakyat xmengenang jasa. sesapa saja yang memegang tampuk kerajaan..pasti kena laksana kan dasar kerajaan yang memerintah. kenapa nak mengungkit? PM tu pon makan gaji dgn kerajaan. ingat dia keluar duit poket dia ker utk bantu rakyat di gelang patah? sorry bro…dia guna wang kerajaan, wang kerajaan dtg dari mana? dari duit rakyatlah. so mmg patutlah dia kena bantu rakyat malaysia. sbb dia telah pon di pilih oleh rakyat utk menerajui negara…so kena laksanakan. kalau tak makan gaji buta lah PM tu.

          • muhammad says:

            jgn la citer tak mengenang jasa atau budi,semua jasa bekas mb tu dah dibayar gaji dan segala mcm elaun samada dari sumber yg halal ataupun yang tak halal

          • racoon says:

            silapla bro. kerajaan yang memerintah wajib membantu pada rakyat yang membantu mereka. kenapa pulak nak bantu pihak yang lain? penduduk gelang patah kah yang membantu pemerintah sekarang? dah jadi arang patah.

            Kalau sesiapa saja di pileh jadi ketua, tentu orang yang bantu di beri manafaat>LOL Nasibla, anda yang pileh.

          • rosli says:

            kalau tanggungjawab kerajaan sokongla kerajaan yang ada pasai apa sokong bukan kerajaan. duit mau sokong x mau.

          • Ckguna says:

            berapa sgt duit rakyat bg kat kerajaan? Cukai jalan? bukan ke kita guna jaln hari-hari…mana kerajaan nk amik duit nk selenggara jln klau tk bayar cukai?
            Cukai pintu? Bukan ke ari2 kita buat sampah? Sapa nk byq gaji tukang kutip sampah tu? Cukai tanah? Syukurlah…kita masih berpijak di bumi sendiri, tk merempat jd pelarian. Bil api? hari-hari kita guna, nk murah belajr berjimat. Bil air? Kita tk mandi, tk minum, tk masak? cukai mknan? Tk sedar ke malaysia bnyk import mkn luar? rakyt mlaysia pemalas dan berlagak…asyik nk benda free je..tk kreatif langsung . Minyak kereta…naik basikal le…klau dah tk mampu nk isi minyak…nasib minyk masih ada….bila tk tk dak nanti….free pun tk guna… Cuba fikir…tenagkan fikiran…apa yg kita selalu kita katkn aebagai diut rakyat….kita beli mkn, sebb kita nk mkn..kita tk kira mhl ke murah bila kita teringin…mengapa salhkan kerajaan kata harga mkn mahl…ukur baju di bdn sendiri…

          • Suria Sabah says:

            Kenapa pula PM makan gaji buta? Tak nampak ke dia kehulu kehilir menguruskan hal ehwal negara tak kira panas, hujan, tsunami, ribut dan petir. Dia TETAP amanah menjalankan tugas dengan baik dan sempurna. Kalau saya pun diberi gaji PM sejuta setahun pun, saya akan tolak sebab tidak sanggup memikul tanggung jawap yang besar sehingga tiada masa denga keluarga dan tidak cukup tidur. Maka tu bersyukur la kita ada PM yang sangat berdedikasi dan berwibawa. Kerajaan yang menepati janji menolong rakyat tidak kira kaum Cina, Melayu, India dan lain-lain.

          • pokya Terjah says:

            Betul sbg pemerintah adalah menjadi kewajipan untuk memastikan setiap pelusuk di Malaysia disalurkan bantuan. Tetapi harus diingat,klu setakat jadi MP tetapi gagal nk berkhidmat utk rakyat yg memilih dgn alasan semua itu adalah tanggungjawab kerajaan,baik lu duduk kangkang sja bro.. 5 thn skali baru turun jumpa rakyat….

        • Malaysian says:

          Orang DAP pun bayar tax setiap tahun dan sememangnya lahir di Malaysia…yang pentingnya tahu hormat bangsa lain,janganlah ingat Malaysia satu bangsa sahaja..kita sepatutnya bersatu tidak Kira bangsa dan bukannya bermusuh dengan Cina hanya disebabkan mereka lahir sebagai orang Cina, saya percaya semua orang mempunyai kawan pelbagai bangsa,janganlah menyakiti hati kawan anda….

        • glg patah says:

          rkyt johor dgr sini..x tau crte jgn nk memandai buat crte..saya anak jati glg patah..dc zaini sndri brkta kebykn pengundi di glg patah adlh org luar yg brdftar di glg patah..bkn x berjasa….suka suka je ko eak…ko yg xde akal.ckp main hembus..phuiii…

      • muhammad says:

        lain kali jgn cakap terlalu angkuh….apa dah jd dgn mb johor dan ketua menteri melaka….jgn salah kan kaum cina…tu balasan dari yg maha kuasa…..

        • pokya Terjah says:

          Dan utk puak2 PR keputusan tersebut spatutnya dijadikan sbg bukti yg nyata bahawa PRU 13 telus… klu tak telus, masakan calon berstatus MB, Ketua menteri, Menteri, Timb. Menteri boleh tewas…. korang dkurniakan akal dan fikiran oleh Allah S.W.T.. maka gunakanlh kurniaanNYA itu sebaik mungkin….. Jgn asyik menunding jari apabila hasrat di hati tidak tercapai….. klu menang SPR ok, klu kalah TIPU…… wkwkwwkwkwkwwkwkw… nk trgelak pun ada tgk perangai korang….

      • anak johor says:

        nak beri perhatian aper bendanya. kalu dah org cina sendiri dah tak sedar diri (perkauman) biar ler dia org rasa. yang melayu glang patah lak biar dimelutut kat org cina

    • PR says:

      Kerajaan BN buat pembangunan atas dasar bisnes,
      semua kena bayar, mana ada free, dahla cukai kena bayar. Bodoh sokong BN.

      • Suria Sabah says:

        BN atau mana-mana kerajaan tiada yg PERFECT. Its like a marriage. If your spouse make a mistake, u learn to forgive and forget. One thing we don’t do in a marriage is giving up easily. We are married to our goverment. We should strive to continously support our goverment and try our very best to improve our relationships with our leaders and make this relationship a win win situation for both parties. Think wisely.

      • no name says:

        jgn nk kurang ajar ckp org bodoh. sesuke hati je nak maki2 org. hak masing2 utk memilih.

      • pokya Terjah says:

        Buat apa mau bising2/ kecoh/gaduh2… skrg sudah jelas… Rakyat sudah bersuara…. bukan keseluruhan RAKYAT MALAYSIA yg mahukn perubahan…. hanya RAKYAT MALAYSIA yg menyokong PR saja mahukan perubahan… so, apa lg mau bising2… skrg masa utk semua bkerja.. tak puas hati kalu PRU 14 kasi pangkah lh yg mn u all suka… u all bising2 sini pn tarak guna… u all semua macai saja….

      • kanai says:

        woi pr kau byr cukai ke.aku rs 1 sen pn kau x byr nk menyalak plk.klu hrp cukai dr rakyat msia kerajaan x blh bngunkn negara.yg byk cukai dr sykt2 luar yg melabur kt msia byr cukai..sipe yg berusaha bw msuk pelabur2 luar melabur kt msia??? klu bkn kerajaan BN??? kau tgok negeri2 bwh pakatan berapa byk pelabur yg msuk?dh tentu kurang byk sgt ..itu psl lh lps pakatan twn sgor ms pru12 cukai pintu naik 150%,cukai tanah naik 100%,premium tanah naik 200% tu psl rumah2 kt sgor skrng mahal..cuma air bg free rm11..pr ambik blik dr rakyat brapa byk..pikir pikir la..saudara pr

    • princes bunian says:

      kita harus memilih pemimpin yg bley pimpin kita..bukan setakat pimpin kita jerrr kita kena ikot semua…tp kita kena tau gak kebenaran…yg perrrlu kita ikot…jgn kita pilih pemimpin yg bley bg duit jerrr tp kita xtau duit dr mana??bkn bantu bg duit sendiri tp bantu rakyat guna duit rakyat gak..

    • Laili Masran says:

      Bersyukur menang dengan menipu kepala hotak kau orang jangan jadi pencacai Bangsat.

    • ah chong lam says:

      Ini bukannya masalah kaum, jangan libatkan isu perkauman pada PRU13 tapi ini adalah masalah rakyat, kos hidup yg tinggi rakyat miskin akan terus miskin kerana dihimpit oleh kos hidup yg tinggi kalau rakyat tolak PR kenapa Selangor dan PP rakyat di situ masih perlukan mereka sedangkan ramai juga penduduknya orang melayu.

      • pokya Terjah says:

        Rumusan dia senang saja ma…… mengundi hak masing2 dan RAKYAT telah menunaikan kewajipan mereka….. senangkn… rakyat punya suka la mau undi BN atau PR… itu hak diorang… sama jgak mcm korang kn….. korang pn dh pangkah apa yg korang nk… so terima aja lh…. buat apa mau gaduh2… tak baik ini macam….

    • aminudino says:

      Kws. elit(bandar) dan yg cerdik2 sokong PR. Yg kws. pendalaman dan yg tertinggal arus P’bangunan dan yg bodo2 sokong BN…politik perkauman dah ketinggalan zaman..

  2. syabas dato sri muhamad leo tuyad.yang telah memenangi p213 mukah saya harap lepas ni jangan duduk rumah ja berapa susah nya kami berkempen semata mata memujuk hati rakyat

  3. Threesh Popy says:

    as much as i feel happy that BN stay as the permanent goverment of country. in Selangor the majority seats were won by PR, but i feel regret to BN on their sacrification.

  4. paul says:

    Tahniah dan syabas kpd BN. Jangan lagi memperkecilkan dan menganaktirikan rakyat Sabah dan Sarawak.Feed us more this time.Kami bukan orang hutan bukan kafir. We had enough of of all those bad impression.

    • mansady says:

      saya orang semenanjung harap selepas ini kerajaan akan bangun kan sabah kerana sabah setia bersama BN

    • kangug says:

      sya pum org Sabah.. harap2 BN akan bertindak untum memajukan Sabah lgi.. jgn biarkan hidup masyarakat Sabah terumbang-abing.. jgn taburkan janji2 jee.. ok BN..??

      • bandit says:

        yalah…. jangan sampai kami dengar org Sabah yang paling miskin di Malaysia lagi… macam??? sama satu lagi jalan raya kasih siap lah mcm semenanjung bukannya 5 tahun pasang 1 kilometer ja… okay kah boss???

  5. awang perak says:

    alhamdulilah…perak kekal milik BN….KEDAH KINI KITA PUNYA….KEKALKAN KEMAKMURAN PERAK DAN KEDAH….KOTAKAN SEMUA AKUJANJI…PASTI UTARA MILIK BN SELAMANYA…………..HIDUP BN

  6. lia says:

    alhamdulillah, walaupun semasa proses berkempen dilaksanakan rasa agak risau juga memandangkan sambutan yang diberikan kp parti pembangkang yg paling obvious DAP, tapi ALLAH itu maha mengetahui dan mengasihani yg telah membantu kemenangan BN. So rakyat Malaysia bersama-samalah kita melakukan sujud shukur tanda kesyukuran kita dan semoga BN dapat menawan semula Selangor. Kelantan dan Penang tu memang dah susah lah. Org melayu kat sana dah tak boleh buat apa lagi dah. Diaorang majoriti.

      • Org BN says:

        kami memang tau dan sedar….cuma ko ngan kaum-kaum ko yang tak pernah sedar diri…jenis tak guna

    • malaysian melayu sedar says:

      ALHAMDULILLAH syukur kepada allah yg memberi kesedaran kepada orang malaysia ngan hidayah. Orang melayu islam n orang islam ngan kesedaran keislamamnya n yang bukan islam mengunakan akal yg allah bekalkan kepada mereka ngan sebaik mungkin ngan fikiran yang allah benarkan untuk duniawi ni. Tp sayang teramat sayang akal yang allah berikan kepada setengah orang islam xdigunapakai sebaik mungkin atau tuhan mahu mereka ini terus hanyut dalam dunia ciptaan syaitan ini……ringkas cite ambe bukan ustaz tp manusia ada otak yang dibekal akal yang sihat berfikiran untuk hidup sebagai orang islam dialaf baru di akhir zaman ini ngan pegangan agama yang xseberape ni tp tetap berpegang kepada quran. CUBA guna akal yang sihat wahai manusia islam melayu duduk ngan tenang relax selawat n zikir biar tenang otak kita n minta allah buka akal yang baik untuk seseuatu perkara hgan jelas n benar. CUBA kalian fikir ngankan apa yang kalian telah berikan kepada bakal PEMERINTAH malaysia untuk ari ni8 n seterusnya 5tahun lagi….
      ambe senaraikan di sini pemberian/ akujanji kalian semua wahai pemangkah BN:
      I-kalian membenarkan KEZALIMAN terus dilakukan-tuhan murka
      i-harga barangan,bekalan,makanan,pengangkutan akan dinaikkan. TIDAKKAH kalian bersenkongkol untuk memzalimi orang yang susah dan x berkemampuan??????????? Sanggup kah kalian melihat mereka ini….dalam kesusahan???? Kalian hanya fikirkan untuk diri kalian sja SYABASSSSS INI ORANG MELAYU YANG YANG BERAGAMA ISLAM
      ii-Kalian terus membenarkan Para Pemerintah pilahan kalian menipu(ketelusan) dalam kehidupan dan kalian semua tertipu SYABASSSS
      iii-Kalian semua Bersenkongkol ngan pemerintah kalian mempersendakan agama dan ulama….
      iV-YANG terpenting sekali kalian SEMUA takut diperintah olih orang CINA,APAKAH selama ini kalian xsedar atau sengaja wat Xsedar ORANG CINA TELAH MEMERINTAH ORANG MELAYU SELAMA KEMENDEKAan MALAYSIA ini??????????????? SIAPA menguasai EKONOMI NEGARA??????MELAYU KE….?????BUKANKAH kita sekarang diBAWAH TELUNJUK orang CINA?????????SEDAR XXXXX???????
      v-TERIMA KASIH kepada PENGUNDI MELAYU ISLAM BN….KERANA bersama memusnahKAN KETURUNAN MELAYU…..kata pendekar hang tuah TAKKAN MELAYU HILANG DI DUNIA xbleh digunapakai lagi….SEBAB kalian yang xsuka keturunan melayu terus berada di bumi MALAYSIA INI…
      HUJAH…
      i- BAHASA melayu KIAN pupus kerana kalian nak bersaing ngan Orang PUTIH(IDOLA BN).BAHASA INGGERIS DIUTAMAKAN malu nak be3rcakap bahasa melayu…pendidikan sekolah mengutamakan bahasa inggeris(SainS/matematik) Kalian bersetuju membodohkan lagianak bangsa kalian sendiri…
      ii- IDENTITI MELAYU akan pupus.
      ii- ADATRESAM MELAYU x di praktikkan lg….kuno kononnnya.
      iii-MAKANAN MELAYU dah x tau dimasak olih orang muda MELAYU. MAKANAN yang banyak DISAJIKAN di kedai-kedaipun bukan makanan orang MELAYU……
      iv-APA GUNA KALIAN BERMEGAH NGAN KETUANAN MELAYU SEDANGKAN KALIAN SENDIRI YANG MENHANCURKAN MELAYU………
      Jangan AMALKAN kepentingan diri sendiri ada kala kita harus duduk mikirkan orang lain….
      tuhan dah kata dlam Firmannya…Aku jadikan manusia ini berpuak-puak dan berkaum-kaum, kenalilah kamu sayang menyayangilah diantara kamu….
      FIKIRKANLAHHHHH….. WASALAM
      ii-

      • pokya Terjah says:

        PENGUNDI MELAYU ISLAM BN bersama memusnahKAN KETURUNAN MELAYU….. agak kasar jgak statement saudara…. Dulu masa PAS berjuang secara sendirian… aku TOTALLY amat2 menyokong perjuang PAS krn aku nmpak parti ini smmgnya mperjuangkn Islam….. tp semuanya aku buang bila PAS mula berdampingan dgn DAP dan PKR….
        Sya nk tya saudara:
        i- siapa yg dahulunya memainkn isu kafir-mgkafir org UMNO/BN kerana kononnya bersekongkol dgn MCA/MIC??? Siapa????? lepas tu apa yg terjadi skrg????? adakah PAS bkerjasama dgn ulama2 DAP???
        ii- drp mana saudara dpt fakta bahawa Bahasa Melayu kian PUPUS? adat resam tak dipraktikkn lagi? makanan melayu dh tak tahu masak? sya rasa apa yg saudara cuba ketengahkn ini adalah sesuatu yg bersifat individual….. tepuk dada tya selera
        iii- Semenjak berdamping ngan DAP, NIK AZIZ pn dh pandai sambut birthday… Karpal Singh pulak tu….. mmg nmpak ada perubahan kn.. opps trlupa… siapa Karpal Singh??? ohh… dia ni lh individu yg bermati-matian memperjuangkn perlaksanaan HUDUD???? jgn sesekali lupa perkataan yg keluar dr mulutnya..”langkah mayat sya dulu”….
        iv- fatwa2 yg melalut yg sanggup dkeluarkan oleh PAS semata2 utk mengaburi rakyat demi mencapai cita2 politik..
        v- Jgn trlalu taksub dgn seseorang…. adakah pemimpin2 PAS itu bersifat “maksum”???? tidak melakukn sebarang dosa??? anda tahu jawapannya…. adakah seseorang yg bergelar ulama itu antara sifatnya adalah PENDENDAM???? sehingga tidak mahu memaafkn???? adakah percakapan seorang yg bergelar ulama itu apabila marah sanggup memaki hamun????? maaf saudara, antara pemimpin PAS yg sya sgt hormati dan kagumi shingga skrg adalh Datuk Dr Haron Din… kita boleh lihat perwatakan, perkataan, sahsiah diri beliau.. dan jgn lupa…… Beliau mrupakan antara individu yg bermati-matian mempertahankan isu penggunaan Kalimah ALLAH utk agama lain selain Islam….
        Mungkin ada antara pernyataan sya yg di atas itu ada silapnya…. tp sya yg serba kekurangan ini ingin saudara memberikn jawapan siapa sebenarnya yg menganiaya Melayu dan islam semata2 utk mencapai cita2….
        bagi sya senang sja… Baik BN atau PR.. memang takde yg SEMPURNA…. jd kita sbg rakyat diberikn akal dan fikiran utk menilai dan membuat pilihan….. sebagaimana sya mghormati pilihan anda walaupn kita brbeza fahaman politik,… begitu jua anda sepatutnya….
        peace no war

      • kak andak says:

        Betul 2. Dan pendidikan pun semakin membuat generasi akan datang jadi manusia yange smakin mundur. Dengan pbs tiada peperiksaan pelajar tidak belajar bersungguh-sungguh. Jadi Malaysia akan hilang cerdik pandai 10 tahun akan datang. Agama lagilah memang bukan subjek keutamaan pelajar. Memang kita sedang menuju ke arah kehancura. SEDARLAH RAKYAT MALAYSIA

    • md kilau says:

      sujud syukur…???yang hukum islam xrelevan dilaksanakan, sampai ada yag kata xda dalam quran plak tu…tanda syukur laksakan hkum islam bgt org islam dulu…

  7. syam says:

    Terima kasih kepada 10negeri yang menang kerana masih memberi kepercayaan kepada BN, kepada negeri lain berhati hati jangan hak anda dirapas…hidup BN

  8. Ramli says:

    sapa memang atau kalah tak penting..
    yang penting ada keseimbangan

    bila ada keseimbangan, “rakyat yang untung”

    “…absolute power, corrupt absolutely…”

  9. zack says:

    memang BN menang Alhamdulillah tetapi agak sedih juga kerana kemenangan BN hanya menang mudah bukan menang majoriti 2/3, bertambah sedih adalah PRU 13 merupakan kekalahan bangsa melayu dan kebangkitan kaum cina sebenarnya…lihat sahaja di kawasan bandar yang ditandingi DAP mereka menang hampir kesemua kawasan..sedangkan kaum melayu berpecah kepada 4, UMNO, PAS, PKR, dan BEBAS, dalam konteks nasional, melayu tak kuat dan akan terus terpinggir selepas ini jika kesedaran berpolitik tidak ujud di dalam jiwa melayu.

  10. Rakyat Malaysia says:

    Tahniah kepada BN kerana masih lagi meneruskan pemerintahan..pergabungan DAP PAS dan PKR hanya menguntungkan parti DAP..ada pengajaran disebalik keputusan ini…orang cina dan india lebih memihak kepada DAP berbanding parti melayu..fikirkan…

    • axis says:

      Hahaha bersyukurlah menang mudah sblm keputusan kluar, jadi nilai sdirilah bn menang kerana rakyat atau taktik kotornya… renung2lah jgn butakan hati kerana hanya sebelah fakta aje .. bagai mana nak terbang ke syurga dgn sebelah sayap aje

      • Org BN says:

        syurga hanya ALLAH yang menentukan bukan manusia…

      • cakap pakai otak says:

        ko kata bn guna taktik kotor? ckp tu gunala pala otak sama.. abes tu negeri kelantan, png n selangor sbb PR guna taktik kotor gk? bila menang kata spr telus, dh kalah menyalak sakan.. kata dh redha dgn kekalahan..redha ke tu? muhasabah diri sama jgn tau salahkan org.. PR pun bongkak sgt. konon2 dpt takluk putrajaya..nk UBAH? kedah dh pun ubah? nk ubah ini kalilah? LAIN KALILAH!!!

    • princes bunian says:

      btoi tu…hanya menguntungkn DAP…PAS dan PKR xdpt perrr p0m..yg dapat melayu sama melayu gadoh…bangsa lain tersenyum sambil tepuk tangan jerrr….

  11. ryan says:

    Tahniah kepada BN kerana sekali lagi berjaya menerajui pimpinan negara Malaysia!!! Syabas!!

    Dalam masa yang sama kecewa yang teramat dah sedih yang teramat kerana Melayu Batu Pahat telah berjaya dan rela menggadaikan tanah lahir mereka kepada DAP. Terima kasih yang tidak terhingga kepada para Melayu yang terlibat dalam usaha penggadaian secara rela tersebut.

    • zam bp says:

      Betul.kami org batu pahat amat kecewa.tapi apa nk buat kerana inilah mereka yg hendakkan.juga kecewa amat sangat apabila gelang patah sudah dirampass dap.mca tau agaknya tk bboleh lwn kit siang.datuk abd ghani jadi taruhannya.ianya sudah berlaku.lps ni kena fikir2 kan.5 tahun lagi jika melayu tk sedar..semua tahu apa yg akn berlaku.tanpa sabah dan sarawak.’apa akn jadi dgn bn.lps ni kerajaan kna buat kajiselidik.ingat jentera pr bekerja secara berterusan.
      Pru13 telah berlalu.mari sama2.sebagai warga negara tanpa mengira kaum.kita sama sama bangunkan negara.apapun tahniah untuk bn.semoga malaysia terus maju

    • no name says:

      sedih la tgk keputusan negeri johor. tapi syukur la BN masih pgng ngri johor. xsuke ngn DAP n PKR

  12. kemakmuran says:

    Tahniah kpd BN… betul kata zack… kenapa kita BN & PAS tidak bersatu?? kenapa perlu berlumba2 menunjukkan siapa yg berkuasa? Jikalau BN & PAS bersatu, pasti Negara kita kekal sbgai Negara Islam.. kenapa perlu gadaikan negara kita kpda bangsa lain… bangkit lah… sebelum PRU13.. melayu sm melayu bergaduh smpai tragedi berdarah.. bangsa lain tgk senyum jer.. sape yg rugi??? x malukah kita?? ayuh.. bangkitlah… bersatulah kita demi negara tercinta

    • INSAN DESA says:

      BN juga gabungan beberapa parti…umno + MIC + MCA = BN….kenapa umno tidak mahu bergabung dengan PAS…

      • hhh/j says:

        wahai insan desa..kalau ya pun duk di desa jgn lh butakan mata dan pekak kan telinga..bukan umno xmuu bergabung dgn pas tapi pas yg ego xmau gabung dgn umno..kan mat sabuuu kata dia rela mkn babi dgn kit siang dr mkn ayam dgn najib….mkn la babi tgk..kalau dah jenis tak tau sejarah jd mcm org pas laaaa.menang sorak negara tergadai..akai ada ka???

    • Asri says:

      agak pelik apabila ramai yg menyatakan apabila DAP menang di kawasan cina, cina menang melayu kalah. Bukankah yg bertanding cina sesama cina. Kalau dap kalah, yg menang adalah mca atau gerakan. Bukankah cina juga yg menang? Yang saya tau di Pandan, Melayu PKR lwn Cina BN, Melayu yg menang.Begitu juga di Bukit Bendera Melayu DAP lwn Cina BN, Melayu jugak yg menang..

      • raikonen says:

        aku setuju sgt dgn asri

      • raikonen says:

        mca tuh bkn cina keE??dap lwn mca..bkn lawn melayu..lainla dap lwn melayu,dap menang….cina bknnyer nak berkuasa,dorang xbuleh pun berkuasa.pm mesti melayu.dorang cuma xpuas hati dgn pentadbiran bn.itu je..

      • mun says:

        org cina skrg da xbg undi kat bn sbb diorg takmau melayu berkuasa.. diorg nk org diorg jgk yg berkuasa..dlm erti kata lain, diorg nak org atas tu kaum diorg jak… bkn org malayu.. tu pun susah ke?? kalo org cina a.k.a bn yg bertanding dgn org cina dr dap sah2 la diorg bg kt cina dap.. sbb nk dap berkuasa. kalo bg kt cina bn. org atas die melayu, pm najib.. skrg ni bkn masalah kos sara hidup ke ape ke.. skrg ni mmg perkauman pun.. sy org png, kos sara hidup d png mmg tinggi.. nk beli rumah pun tak mampu… yg dok beli org cina tokei judi n dadah.. org melayu n cina yg biasa2 ni pun mana mampu nk beli.. so ape lg?? DAP da racun rakyat cina png dgn kuasa yg diorg ada…org y tak duduk d png taktau ape yg DAP buat utk kroni diorg.. sy dok dlm bisnes aquaculture yg bnyk mejoriti cina ni je tau..demokrasi konon… tak p interview pun boleh selit nama ke??kata bn kroni.. hampa pun sama jugak… so? pk la sndiri..

        • cik says:

          saya sgt setuju dgn mun… sy berkerja di johor.. setiap kilag di johor ni majoriti org atasan bgsa cina, hanya kaum mereka yang konker segala jwatan2 maager ni.. bkn bgsa melayu dan ni bodoh xder pendidikan.. tapi cina2 ni x beri peluag langsug pada bagsa lain.. kalau melayu kerja 10tanun pun belum tentu dinaika pangkat.. kalau cina setahun da dinaikkan pangkat..anda2 semua masih x sedar cina semakin bersemangat menentag melayu.. sememangnya mereka tidak akan sesekali terima kepimpinan di bawah melayu.. apa yang saya nampak kebanyakan org kerajaan menentag kerajaan, disebabkan mereka x pernah berada @ berkerja dikelompok cina ni..tolong laa sahabat2 dan bangsa ku MELAYU.. marila kita kita bergabug, berkerjasama, jgn laa kita berpecah dan mmberi peluag pada kaum2 cina ni naik mnjsdi pemimpin.. beringatla sesama kita.. anda yg berada di
          ZON SELESA jgn laa pentigkn diri… ingat2 laa kami yang kebanyakn nya di sektor swasta bhagian perkilangan ni DITINDAS oleh kaum cina.. kesian laa pada kami…. beringat2 laa sebelum malaysia ni jadi seperti di sigapura.. sistem beraja pun mereka mampu gulingkan.. jgn kita mudah lupa @ termakan jnji pembangkang.. siasat dulu aper yang berlaku di pinang, sektor perkilangan di malaysia ni…
          tengok sendiri ada x cina yang membeli die kedai melayu.. sedang kan saya jual dengan mereka brg berhrga 10riggit pn bermacam2 alasan yang diberi.. pdahal mmg x nak support bisness org melayu nii.. pikir2kan laaa wahai bangsa MELAYU….

  13. rakyat cina malaysia says:

    Kenapa aspek perkauman ini masih menjadi isu. Kaum cina cuma tak rela melihat penyelewengan yang berleluasa. Meskipun PAS atau PKR yang bertanding, mereka masih menyokong…cuma orang melayu yang masih tak percaya…masih penuh dengan syak wasangka.

    • hhh/j says:

      penyelewengan apa?????dah jdkan pas n pkr kuda tunggangan hampa… nk kata melayu masih penuh syak wasangka pulak?????lebih baik syak wasangka dari percaya hampa…

    • cik says:

      org melayu bukan masih x percaya atau syak wasangka..
      tapi org melayu dah menghadapi sendiri ditindas, diperkotakkatikan dan x di beri peluang oleh org cina.. ini lah yang saya hadapi selama bertahun2
      kerja di kelompok melayu minoriti dan cina majoriti.. pelbagai tanggapan negatif bgsa cina pada kami…kami x pandai diorg kata melayu bodoh, kami pandai pun x guna, x diberi peluang kenaikn pangkat.. hanya kaum cina shaja yg nak memonopoli, kami rajin diorang mmpergunakan kami..inilah realitinya “rakyat cina malaysia”
      bukan melayu yang timbulkan isu racist ni.. tapi kaum awk sendiri yg selama ini anti kan melayu dan semakin lama mmbenci kami..
      saya hanya nak berkongsi dengan semua pegalaman sy berkerja di kelompok majoriti cina ni..
      bukan saya membenci kaum cina..x sumer bangsa cina yang x baik dan x sumer bangsa saya yang baik.. tapi saya berharap kita SATU MALAYSIA bole bersatu.. bergabung membangunkan negara.

  14. rosman says:

    UMNO + PAS = Negara Islam
    Cuma YA !
    1.Apa yang menghalang
    2.Tiada masalah yg tidak dapat diselesaikan.
    3.Tak Malu ke bangsa asing tgok melayu brcakaran Dgn melayu?
    Fikirkan wahai cerdik pandai!

    • minda says:

      umno tidak boleh bergabung dengan PAS kerana PAS tidak ada rasuah, tapi umno gila rasuah.

      mari bersatu dalam bendera PAS.

      • anak johor says:

        hee..hee betul ker org pas tak tau rasuah. Cuba tanya Husam dan Mad Sapu….jgn ingat bila dah pandai cakap soal agama tak pandai nak besarkan tembolok sendiri. Tu sebab nya di neraka nanti lebih ramai orang berlagak alim dari orang yang memang tak alim pun.

        sori ler bro nak kutuk tu buat kaji selidik dulu

      • hhh/j says:

        hahahahaha lawak lawak..mcm la pas bagus sgt..belah la. rasuah or doa orang islam hancur..fikirkan lah.pas xtau fikir yang baik n byk dengki dari guna otak untuk bangunkan negara

      • kak c says:

        pas 2 pas bgabung dgn DAP ape cerita fikir2 kan la

      • ROCKKAPAK says:

        SAMA JE..SAPA-SAPA MEMERINTAH…KALAU DAH NAMPAK RM CONFOM NAK KEBAS DAH NAMA MANUSIA… TAK KIRA PARTI APA PUN..TIME JADI PEMERINTAH LE BLEH KAUT HARTA BANYAK-BANYAK…TIME JATUH X BOLEH DAH KAUT HARTA BANYAK2 SEBAB ORANG X KAN PANDANG DAH…TU LE MODAL SIMPANAN BILA DAH JATUH..SO X PAYAH LE NAK TUDUH PARTI MANA KUAT RASUAH..PARTI MANA X KUAT RASUAH…DUA2 SAMA JE SBAB BUKANNYA MALAIKAT…ADA PAHAM

      • axis says:

        Hmmm stuju sgt tu, apa akan jadi klu hidup penuh gan rasuah… renung2kan wahai buta hati…

  15. Alif says:

    Alhamdulillah syukur kerana bn masih menerajui negara malaysia yg bertuah ini…alhamdulillah negeri yg bn penggang selama nie masih kekal dan paling gembira rakyat kedah sudah memilih bn kembali…bile tgk kembali pru13 nmpk bn menang mudah dan bn tmbh 1 lg negeri iaitu kedah…tetapi bile melihat setiap negeri parlemen dan dun bn menang tipis…oleh kerana kemenang di bandar2 byk di menangi oleh pakatan rakyat…dasarnye kalo tengok keputusan di buat oleh rakyat sendiri dan harus terima…tetapi bile tgk bandar2 yg pakatan rakyat menang semuanye DAP…itu yg merisaukan bg kaum melayu…kalau betoi pakatan rakyat kenapa kemenangan byk di belah DAP…????? Disitu kite dah nmpk pakatan rakyat cume dasar sahaja…sebaliknye perkauman dan bangsa sendiri bersatu seperti cina…renung2 kan lah…

  16. aniza says:

    Syukur atas kejayaan BN kekal memerintah Malaysia. Nampaknya UMNO masih lagi dapat bertahan dan mendapat kepercayaan orang Melayu. Nampaknya UMNO menjadi tonggak yang nyata dalam BN. Ke mana perginya semangat setia kawan kaum cina?. Nampaknya bangsa Cina lebih bersifat perkauman yang ekstrem dalam pilihanraya kali ini. Semangat kerjasama antara kaum dalam BN terhakis dan MCA seolah-olah hanya tinggal nama sahaja.Di manakah semangat perpaduan yang telah dipupuk oleh pemimpin-peminpin terdahulu????

    • OTAK GELIGA says:

      Orang Melayu, Cina , India dan lain-lain yang sokong PR kerana mereka melihat sudah lebih 50 tahun UMNO-BN perintah Malaysia tapi negara jauh ketinggalan dalam banyak segi. Pembangunan, ekonomi, pendidikan, sukan dan banyak lagi jauh tertinggal daripada negara-negara seperti Thailand, Vietnam dan sebagainya, apatah lagi dgn Singapura. Orang UMNO yang jadi tunjang pemerintahan, tapi bangsa melayulah yang paling miskin berbanding Cina dan India. Apa sebenarnya UMNO buat untuk Melayu. PR menang banyak di kawasan bandar dan pinggir bandar dimana ramai orang bijak tinggal di sini. UMNO-BN menguasai kawasan luar bandar seperti kampung tradisional,felda, felcra dan pendalaman seperti di Sabah dan Sarawak. Penduduk di sini ramai yang miskin dan kurang cerdik. Rakyat yang cerdik mereka nampak kepincangan yang dibuat oleh kerajaan UMNO-BN, bagi yang tak cerdik mereka hanya ingat duit dapat makan cukup, macam katak bawah tempurung, fikiran sempit dan hanya ikut nafsu saja. Memilih pemimpim pun tak pandai. Fikirkan??????

  17. ROBIN HUD says:

    Aku kecewa..org melayu masih dok bercakar sama sendiri,apa2 pun wahai MELAYU…JANGAN MUDAH LUPA…

  18. Saiful says:

    Salam semua, alhamdulillah kerana Malaysia masih diperintah oleh penduduk peribumi. Bayangkan kalau negara tercinta ini diperintah oleh kaum Cina disebabkan oleh perpecahan kita kaum melayu. Kekadang kita ni terlalu berdendam antara satu sama lain. Terlalu pentingkan diri sendiri. Bayangkan kalau kita melayu Islam menghasilkan gelombang tsunami melayu lak. Semua melayu bergabung Dan insyallah negara kita Akan dapat dijaga… Sekarang ni tengok bila kita berpecah,. Kumpulan melayu jadi kecik Dan boleh dipijak. Mungkin kita tak nampak perkara ini tapi bila kaum cina ambik Alih pemerintahan negara suatu hari nanti, dah terlambat kita semua nak perbaiki. Tengok sahaja pulau Pinang. Dan tak mustahil suatu hari nanti kaum china Akan menerajui pemerintahan Malaysia. Sahabat Serta saudara kita Dari Sabah Dan Sarawak pun belum tentu boleh Bantu kita melihat an pengaruh DAP makin Berke

    • melayukita says:

      syaiful – mcm na cina jdi pemerintah oii.. kita kan ada undang2 dan pelembagaan yg nyata kan pemerinta itu melayu n islam.. nak ckp ikut sedap mulut dgn cara tak dak akai tak dak pelajaran sapa pun boleh.. dan tak elok kita hina dan kutuk kaum2 yg lain.. kita sama2 org malaysia smua syg kan malaysia tak kira lah apa kaum dan agama

  19. Saiful says:

    Salam semua, alhamdulillah kerana Malaysia masih diperintah oleh penduduk peribumi. Bayangkan kalau negara tercinta ini diperintah oleh kaum Cina disebabkan oleh perpecahan kita kaum melayu. Kekadang kita ni terlalu berdendam antara satu sama lain. Terlalu pentingkan diri sendiri. Bayangkan kalau kita melayu Islam menghasilkan gelombang tsunami melayu lak. Semua melayu bergabung Dan insyallah negara kita Akan dapat dijaga… Sekarang ni tengok bila kita berpecah,. Kumpulan melayu jadi kecik Dan boleh dipijak. Mungkin kita tak nampak perkara ini tapi bila kaum cina ambik Alih pemerintahan negara suatu hari nanti, dah terlambat kita semua nak perbaiki. Tengok sahaja pulau Pinang. Dan tak mustahil suatu hari nanti kaum china Akan menerajui pemerintahan Malaysia. Sahabat Serta saudara kita Dari Sabah Dan Sarawak pun belum tentu boleh Bantu kita melihat an pengaruh DAP makin Berkembang……Cuba Cuba fikirkan kembali….tsunami melayu bersatu dimalaysia…….hmmmm…..

    • OnlyIslam says:

      Utk pengetahuan en saiful, sebelum dap tawan p.pinang siapa yg memerintah? Bn kan.semasa bn perentah, ketua mentri p.p. tu melayu ke?.siapa yang lantik cina sbgai k.m. sudah tentu pm.habis siapa yg salah melantik cina sbgai km pp. Tapi sy nk ingat kn d sini bahawa kaum cina boleh bersatu utk tumbang kn bn.tapi melayu tetap d takuk yg lama. Takut pada pembaharuan. Kalau melayu mempunyai pemikiran spt kaum cina,dh lama bn tumbang…(hanya melayu kelantan yg cerdik.)

      • Asri says:

        Setuju en. OnlyIslam. Andainya semua org melayu Islam tidak berpecah dan berada di dalam panji Islam sebenar yang tiada rasuah, kroni, penyelewengan, fitnah, maksiat dsb pasti Malaysia akan bertambah aman, makmur dan berjaya,

      • hhh/j says:

        cerdik ka melayu kelantan? moga Allah bg petunjuk la kepada melayu yang tak tau sayang negara dan bangsa tercinta…buang la kebencian sesama islam wahai onlyislam..onlyislam pun fikirlah dgn matang.jgn la gadai negara sendiri kerana hati busuk paa islan yang lain..pas la punca perpecahan dan jgn la baling batu sembunyi tangan…melayu tak bertanggungjwb org pas dan melayu pkr laaaaa

        • Asri says:

          siapa kata org melayu kelantan x sayangkan negara dan bangsa? Kenapa pulak dikatakan org melayu islam kelantan benci sesama islam. Orng islam kelantan mana pulak yang nak gadaikan negara. Orng melayu Islam kelantan cuma tidak mahu kepada pemerintah yg rakus mengaut kekayaan ke poket sendiri, rasuah yg bermaharajalela,yg menafikan hak 2 org kelantan. org melayu kelantan cuma tidak mahu islam diambil separuh – separuh. Siapa sebenarnya yg menggadai negara apabila kad pengenalan dijual sewenang -wenangnya. Bukti telah jelas isu kp boleh menjadi ancaman negara apabila berlakunya trgedi lahad datu.

          Pada dasarnya sejarah penubuhan umno memang cukup baik. tetapi apabila telah terlalu lama berkuasa, pemimpin menjadi terlalu rakus. lihatlah berapa banyak tanah melayu tergadai. dulu musa hitam bermati – matian menentang penubuhan universti tunku abd rahman, tapi sekarang bercambah universiti cina. Dulu semua siaran tv menyiarkan berita bahasa melayu serentak supaya semua rakyat menonton hanya satu berita berbahasa melayu, sekarang siaran bahasa cina sampai ada 3, 4 channel. Dulu SMJK cina hidup segan mati x mahu, tapi sekarang sekolah cina berdiri megah, diberi berbagai bantuan. jadi, siapa sebenarnya pengkhianat melayu?

          mohon maaf jika terkasar bahasa. org melayu islam kelantan dan melayu perak, terengganu, pahang , pahang, selangor dll tetap cintakan negara, tetap sayangkan bangsa, tak pernah berniat utk menggadai negara. Cumanya mereka ingin memilih pemimpin yg dilihat lebih telus dalam tindakan. Bukannya pemimpin yg berlagak hero dalam tv dn skhabar mempertahankan kalimah Allah, tp pd masa sama tangan meluluskan lesen judi, arak, pesta maksiat, meluluskan projek membazir berbillion ringgit yg akhirnya terpaksa dibayar oleh rakyat…

          Siapa sebenarnya yang gadai negara?

        • kak andak says:

          Ayuh melayu islam bersatu di bawah bendera PAS

          • Mummy Damansara says:

            Buat apa ? PAS ada bagi BRIM ke.? Kpd yg dah ambil BR1M …jgn jadi manusia yg tak kenang budi. Jgn gigit tangan yg bagi korang makan.

            Blajarlah bershukur sikit. RM 500 macam2 boleh korang buat.
            Kalau dah ambil…dah…jgn bising2 banyak lagi. Jgn nak kecoh2. Just SHUTUP……

      • melayu says:

        Cerdik tp dia tnjuk kan dia pnye kebodohan dia,bg aku,tak kre ar parti aper kau sokong,jnji dia org melayu kite,jngan lah kite bgaduh sesame kite,yg untng org luar,jngan smpai kite semua org melayu menjadi pencacai org luar,besatu lah kite org melayu

      • melayukita says:

        sokong mu !!

      • pokya Terjah says:

        Setuju… Melayu masih ditakuk lama… takut pembaharuan…. samalh mcm yg ada di Kelantan skrg…. dr dulu smpai skrg x ubah2… smpai mcm2 fatwa yg melalut dkeluarkn dan ditujukn kpd saudara seagama semata2 utk mencapai cita2 politik… rasanya x berapa cerdik jgak melayu Kelantan… sbb tu bersepah2 duduk di perantauan….sbb diorang cerdik klu duduk di kelantan apa yg ada….

  20. Yong anne says:

    Alhamdulilah..tuhan masih memberi ruang kerana umat Islam dan bangsa Melayu untuk muhasabah..bersatulah bangsaku,carilah titik persamaan dan berjuang secara ikhlas untuk kedaulatan,bukan semata untuk bekerjaya dan mengaut harta,jaga peribadi dan amalan diri, jangan sombong dengan kuasa yang cuma diberi untuk menguji diri, berbagai agenda menanti bermusyawarahlah cari solusinya..perlu refleksi dan ada pengupayaan high thinking order,…contohi bagaimana Tun Dr.Mathadir berfikir ke arah pembinaan wawasan 2020….SELAMAT MAJU JAYA..Pimpinan Baru PRU 13,lega diri kerana orang Kedah dah mula sedar..Selamat memimpin Kedah Datuk Mukhriz.

  21. kangug says:

    kira ok la tu.. tpi harap2 pr14 nti akn berubah.. kmi nak pakatan rakyat yg akn memerintah Malaysia..

    • harrr says:

      Saya setuju dgn anda pabila pr menang supaya dapat kurangkan
      rasuah tapi harus ingat sebelum pilihanraya dulu ada br1m jgn2 lepaspilihanraya ini najib umukan broom2 ( kenaikan harga barang keperluan harian )

    • hhh/j says:

      lantik la lesbian jd pemerintah, moga anak cucu pengikut pr macam hampa akan hancur dari muka bumi ini…amin

  22. anak malaysia says:

    alhamdulilah bn mng. tp msh krcewa dgn kemenangn PR d selangor. apa2 pun. tahniah BN!!

    • axis says:

      Mengapa harus kecewa, kita patut bsyukur harta di selangor masih boleh diselamatkan dari tgadai pada perompak hasil negara

      • Budak Selangor says:

        Saya sangat bersetuju dgn Axis….

      • pokya Terjah says:

        harta di selangor masih boleh diselamatkn????? lu sembang apa bro…wkwkwkwkwkwkwwkwkwkwk atau lu dpt projek kaut pasir… klu lu mau gua boleh tunjuk lokasi PR simpan khazanah selangor kt mn…. kihkihkihkih…. ke lu org Tony Pua????lu pya tempat area mn sbb Tony mau bukak itu pusat karaoke sama itu urut reflexology byk2 sbb PR masih perintah Selangor……

  23. Kamaruddin says:

    haha.. Tak malu BN menang tipu. Macam budak-budak. BN gunakan polis dan SPR.. Dah terang-terang, dakwat kekal hilang lepas mengundi, tapi SPR tak nak mengaku. Lepas tamat undian, baru nak mengaku. Kebanyakan pusat pengiraan, black out semasa pengiraan dibuat. What a childish tactic? BN dak takut sangat, kalau diorang kalah, mesti semua kes penyelewengan mereka terbongkar. Kemenangan tipu ini mesti tidak dirahmati Allah.. DIA mengetahui segala-galanya.

    • hhh/j says:

      kerana Allah Maha Mengetahui la Dia bg BN menang..dia lebih tahu siapa yang lebih penipu dalam hal ini..Syukur pada mu ya Allah. berilah petunjuk pada kamaruddin yang masih gelap hatinya ini..amin

    • ROCKKAPAK says:

      YE KE..KAU ADA KE KAT TEMPAT PENGIRAAN UNDI

    • axis says:

      Jgn matah2 bro, hari pembalasan akan tiba… harap sbr yea.. berapa byk undi pos dia boleh tampong.. bila rakyat dah buka mata

    • pokya Terjah says:

      PRU 14 takyah pkai dakwat… suruh SPR buat tatu terus….wkwkwkwkwkwkwwk Kan kt tempat pmbuangan undi tu masing2 diletakkn wakil polling agent yg bertanding…. takkn la dia buta…… tak tahu lh klu parti2 korang mmg letak org buta.. wkwkwkwkwkwkwkwkw

  24. Prokeamanan says:

    Tahniah kepada BN kerana dapt mengekalkan kuasa pemerintahan…Kepada bangsa Melayu, lihatlah keputusan PRU13 ini dengan lebih rasional…Bandar2 besar dikuasai DAP (majoriti pengundi Cina + sokongan Melayu)..Sikit lagi, beberapa negeri akan hilang…Kepada BN, kena buat sesuatu untuk meyakinkan rakyat semula…PRU13 penuh dengan undi kebencian pd BN, perkauman dan taat setia ‘ahli gabungan BN’ yang diragui. Sayang, Gelang Patah yang membangun sudah terlepas ke tangan DAP.. Ramai Melayu bersorak..hasilnya bangsa lain akan dapat..Kepada PM, pelaboran yang besar dengan bantuan yang mencurah2 kepada rakyat belum menjamin hasil yang baik….Bantuan semua disapu…undi belum tentu…Asal hampir P/raya, ramai akan masuk BN tapi BN tetap kalah…janganlah BN tertarik dengan lakonan mereka itu..Luahan ini janganlah dijadikan isu oleh pihak tertentu..Mengapa ada undi mengikut kaum…itu menjadi tidak adil kepada calon yang lain..Contohnya, jika majoriti kaum CIna, mesti DAP yang menang (kebanyakannya)…Pengundi perlu bijak memilih calon yang sesuai dan boleh berkhidmat kepada kawasan yang diwakili…Saya ingin melihat apakah sumbangan yang akan dilaksanakan oleh Ahli Parlimen G Patah yang baru ? Kepada YB yang berjaya kali ini, janganlah hilang terus dari kawasan dan timbul semula bila PRU14 menjelang …..Renung2kanlah sedikt luahan ini…..Hidupku Untuk Malaysia

  25. RAVIN says:

    Tahniah and Salam 1 Malaysia buat Seluruh Rakyat Malaysia.
    Terima Kasih for given a chance again to our PM and better luck in next 5 years time for PR. Remember 5 years time BN will arise more stronger because we learn from mistake. Shame on some Malaysian for still practicing politics based on race.

  26. jamma says:

    Janganlah kita bersifat perkauman. Melayu dgn Melayu. Cina dgn Cina. Tuhan dan Nabi tak mengajar begitu. Kita perlu bersatu dan bangkit sebagai suatu bangsa Malaysia yang bertamaddun tidak kira apa bangsa, warna kulit, bahasa dan agama. Semua kaum hendaklah hidup dalam aman dan damai serta mengikut segala peraturan dan undang2. Semasa Rasulullah membentuk kerajaan di Madinah, penduduknya adalah pelbagai bangsa dan hidup dalam aman dan damai. Bagi orang Islam yang terdiri drp pelbagai bangsa dan bahasa hendaklah menunjukkan akhlak yg termulia supaya dihormati dan disanjung tinggi oleh penganut agama lain. Tunjukkankah kemuliaan dan kebaikan agar rakyat Malaysia tertark untuk mengamalkan Islam dan undang2nya yg indah itu. InsyaAllah, sekiranya semua rakyat Malaysia faham dan mengerti keindahan undang2 Islam tersebut, saya percaya tiada seorangpun yg akan membantah pelaksanaannya nanti. Barulah pintu rahmah dan pintu rezeki dibuka seluas2nya oleh Allah, Tuhan yg Maha Penyayang.

    • melayukita says:

      sokong jamma.. ramai lg yg akai d kelapa lutut suka menjadi kan perkara kecil2 tukar kpd isu perkauman !! tu lah sifat yg paling d benci Allah

  27. sebagai anak sarawak..adalah baik barisan menang. tetapi adalah amat menakutkan kami orang bumiputera bahawa bumi sendiri tidak dimiliki oleh rakyat bumiputera sendiri. Pemimpmpin yang berkuasa perlu melihat bahawa orang bumiputra hanya ada tanah bergeran tidak lebih dari 100 kaki kali 100 kaki persegi di setiap kampung melayu. Sedangkan pemimpin mempunyai ribuan hektar ladang kelapa sawit serta pelbagai aktiviti mencari untung dan orang cina yang sebenarnya memiliki hasil tersebut. Adakah generasi akan datang dapat memiliki tanah lagi jika sekarang 2013 ibu bapa kita hanya tinggal tapak rumah sahaja..

  28. Shaza says:

    Tahniah BN sbb menang.tapi kali ni bukan menang tanpa bertanding.mesti ada hikmah kenapa ada pembangkang.tolong turun padang tgk masalah.jgn duduk rumah shj.

  29. rosli bin kamis says:

    Syabas kepada calon2 yang berjaya. Laksanakan tanggungjawab yang diamanatkan rakyat. Anda sedang memikul tugas berat. Semoga dipermudahkan olehNYA. biar apu pun PARTI anda.

  30. joebas says:

    Syabas najib ,…sudah terang lagi bersuluh ..kaum cina sudah bersatu bg mencapai agendanya dap mana perginya mca ,gerakan dan …..adakah melayu masih lg leka d buai mimpi indah ,lena d ulit intan ..sedarlah wahai bangsaku.. PAS,PKR dan BeBAS …ape gunanya kita berpecah belah ? Betullah kata TUN MAHATHIR ….melayu sudah lupa..

  31. fadzli says:

    kalah melawan, bukan kalah dgn BN tp kalah dgn kerjasama BN dan SPR.

  32. Mummy Damansara says:

    Thanks kpd semua yg berkeja keras utk pastikan BN menang.
    I love you all. MUAH….MUAH …..MUAH….

    Lepas ni nak pergi shopping kat Paris puas-2. Happy nya…Seronoknya….

    Sayang you all.

  33. Demi Masa says:

    Ingat lah Melayu yang Layu

    Melayu Bertanding Berebut Kerusi
    Kaum Lain Duduk Memerintah.

    Ingat lah kita melakukan sesuatu
    Kerana N
    Bukan Kerana Najib atau Kerana Nik
    Tetapi
    Kerana Nya

    • Berkorban says:

      Alangkah cantiknya jika PAS hendaklah berkorban untuk join BN. 133 + 21 kerusi = 154 lebih daripada 2/4 majoriti. Berkorban apa saja untuk masa depan agama, bangsa dan negara.

  34. ct says:

    SALAM untuk semua..syukur ke hadrat illahi..kerana kita masih berdiri di belakang bn.semuga selepas ini BN tambah hati2 untuk dalam menangani masalah rakyat khususnya bangsa melayu.BUKAN kita mengenengahkan bangsa melayu tetapi sekedar memertabatkan bangsa melayu dan islam.kita bukan ingin mencipta perkauman tapi sebaliknya memandang isu ini sebagai kedaulatan bangsa melayu di tanah melayu sejak berkurun dulu.namun kaum cina dan india tidak usahlah berasa hati kerana walaupun pucuk pimpinan datang dari bangsa melayu anda masih diberi keutamaan dan kemudahan.

  35. amadkgulu says:

    tahniah buat d’to ahmad lebai sudin yg brjaya mrmpas kerusi dun bukit lada dr pas.thniah bn kedah.bn mnang rkyat kdah snang.hdup bn hdup bn

  36. muhammad hisyam bin darwin says:

    sesungguhnyaa kaum cina telah bangkit menentang penyelewengan… tahniah.. saya org melayu sndri berasa sgt gembira melihat kebangkitan yg d tunjuk kan maayarakat cina… saya hidup dah lama dgn kaum cina..mereka sgt bagus.. xmcm kawan2 melayu yg lebih kpd perkauman…menghasut bangsa sndri…tahniah kpd dt najib.. semoga melaksanakan janji…tlg org2 felda yg xda bekalan air tu.. kat sabah dan sarawak tu…jgn buay mereka masyarakat second class..gaji tlg selaraskan… dan kawan2 tlg check aliran kluar masuk duit kerajaan… ok..

    • cik says:

      maaf pembetulan.. kaum cina bukan bangkit menentang penyelewengan tapi agenda mereka sebaliknyaaa… jgan buta hati.. tapi fikir apa agenda mereka lepas nii.. saper kata melayu lebih pada perkauman.. penah ker berkerja dgn cina??
      penah nampak camner melayu ditindas oleh cina?? pernah dengar dari mulut cina sendiri kata “anti melayu”
      “x suker melayu” “melayu bodoh”
      saya da hadapi semua ni dan nampak dengan mata saya sendiri.. bukan MELAYU yang memulakan isu perkauman ni..

      • Quera - Quera says:

        maaflah ye cik.. saya sendiri bkawan baik dgn org cina, kmi ok jer sling bntu mmbantu, ssh sng same2… mase study dlu die slalu ajar sy BI… smpai sy dlantik jd president English Language Society..Cikgu math sy pn cina, sy plajar pling lemah tp die xpnah ckap sy bodoh pon..kbnyakkan pndidik sy berbangsa cina..xpnah pulak mereka anti dgn kmi plajar2 mlayu…shingga kini sy dah pun bkerja, bos sy juga berbangsa cina…alhamdullillah, kmi masih bkerjasama dgn baik…xprnah plak timbul isu2 perkauman nie…bg sy xksah lh die bangsa ape pon…yang pling pnting skali adlah budi pekertinya….

  37. Chen Mui Tek @ Alex says:

    Tahniah kepada PM kia kerana dapat mengekalkan kerajaan BN bagi tempoh 5 tahun lagi. Tahniah juga kepada KM Sabah kita kerana kemenangan besar yang diperolehi. Tahniah juga kapada calon N26 Kuala Penyu dengan mejoriti yg besar. Tak lupa juga kepada calon P177 Beaufort yg telah berjaya mengekalkan kerusi BN. Semoga kalian dapat memberi kemajuan yang lebih pesat lagi di Sabah khasnya d Malaysia. Kepada wakil rakyat kita yang baru N26 KP, saya berharap agar beliau dapat memikirkan dan menyumbangkan kemajuan serta mengujudkan peluang kerja kepada anak2 muda d kawasan N26 KP. Dengan adanya pembangunan dan peluang kerja d KP, anak2 muda tak perlu lagi ke bandar untuk mencari rezeki. Kasihan orang2 tua kita yg berada d kampung yg terpaksa d tinggal2kan oleh anak2 muda kita demi untuk mencari rezeki d bandar. Sama2 kita berdoa semoga wakil rakyat kita yang baru ini YB Limus Jury akan berjaya untuk membawa pembangunan d KP. Teruskan perjuangan YB, Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan. Penyokong TATAP BN.

    • zam bp says:

      Alex.tahniah kerana rakyat sabah tetap bersama bn.
      Seemoga apa yg anda nyatakan pada wakil rakyat itu.mendapat perhatian pemerintah tetapi mesti ada kesungguhan dari wakil rakyat anda itu sendiri..

  38. AZIBAR says:

    SYKUKUR KEHADRAT ALLAH BN MENANG DAN MENERUSKAN KESINAMBUNGAN MEMERINTAH NEGARA MALAYSIA TERCINTA, DAN BERHARAP YAB DATO’ SERI NAJIB DAPAT MEMASTIKAN MENTERI KANAN DALAM KABINET UTAMA YANG LEPAS PERLU DITUKAR, KERANA JIKA MEREKA KEKAL BERKUASA SEBAGAI KEMENTERIAN KANAN, PEGAWAI PEGAWAI DALAM KEMENTERIAN TERUS BONGKAK DAN ANGKUH TERHADAP RAKYAT YANG BERURUSAN, KINI RAKYAT TELAH MEMBUKTI KESETIAAN PADA PERDANA MENTERI, DAN BERHARAP PILIH MENTERI YANG DATANG DARI RAKYAT BIASA, UNTUK BERADA DIKABINET YANG PALING KANAN DAN HOT, UNTUK MENGELAK SIKAP ANGKUH DALAM KEMENTIAN UTAMA DAN DAPAT MENYEDAR PEGAWAI YANG TIDAK SEDAR DAN ZALIM TERHADAP RAKYAT YANG BERURUSAN.

  39. Chen Mui Tek @ Alex says:

    YB Limus, lepas ni jgn lupa banyak orang KP yg terpelajar dan berjaya dlm kerjaya maupun perniagaan. Minta bantuan serta kepakaran mereka dlm memikirkan pembangunan yg lebih besar, yg boleh memgujudkan impak ekonomi yg besar d KP. Ujudkan industri kecil, sederhana maupun yg besar d KP. Barulah ada peluang kerja dan perniagaan d KP. Ni kali lah kamu tunjukan kepada penyokong2 pembangkang yg kamu adalah YB yg boleh berkerja, mesra rakyat dan berpandangan jauh demi rakyat, untuk rakyat dan kepada rakyat. Selamat Maju Jaya.

  40. Aku Protes says:

    Pada saya PRU-13 menyerlahkan kematangan pengundi Cina dan menunjukkan kebodohan majoriti orang Melayu.

    Telah banyak fitnah direkayasa BN, telah banyak wang rakyat dibazirkan BN, telah banyak wang rakyat yang besar besar di’sapu’ pemimpin BN, kaum Cina faham dan nampak, malangnya majoriti Melayu terus bodoh.

    Melayu digula-gulakan BN hanya dengan wang BR1M, kain pelekat, beras dan gula yang sampai ke rumah mereka setiap kali dekat PRU…alangkah malangnya kita punyai segerombolan rakyat sebodoh orang Melayu yang masih mudah digula-gulakan itu.

    Bagi Melayu di bandar-bandar besar…Kamu telah membuktikan bahawa Melayu boleh maju setanding Cina, malah kamu berfikiran lebih matang dari kaum Cina yang sememangnya telah lama matang dan menguasai ekonomi negara. SYABAS MELAYU BANDAR dan KAUM CINA seluruh Malaysia.

    • joe says:

      sokong 100%.melayu luar bndar msih di takuk lama..mentaliti tdk berubah wlaupn sedar kos hidup semakin menekan..amat malang sekali

    • namadunia says:

      sya setuju dngn anda.. org melayu di kampung akn d biarkan terus tanpa teknologi maju.. krna klau mreka terdedah dngn teknologi mka akan mudah mreka mnerima maklumat.. BN paling tkut klau rakyat dpt maklumat… maka mereka berkuasa membiarkan kmpg terus menjadi kmpg.. tahniah org melayu.

    • melayukita says:

      sokong awak

    • mun says:

      takpe.. t aku ckp ngn najib ok… jgn risau…

    • OTAK GELIGA says:

      Saya setuju dengan anda.

  41. muslim says:

    mudah saja jwapannya sebab utamanya ialah umno tidak mahu menjalankan 100% hukum hakam islam sebagaimana yg termaktub dalam al quran. itu adalah sebab utama PAS dalam perjuangannya.

    • dsu says:

      Cina sudah tau wayang umno.

    • jamal jamban says:

      salam..sy rasa kita sbgai orang2 melayu baik pas mahupun bn,usah lah kita begitu risau..andai terjadinya pergaduhan antara kaum,tak mengira cina or india,kita mungkin akan bersatu hati bagi mempertahankan agama kita,bangsa kita..biarpun kita berlainan politik..PERCAYALAH cakap saya..SEBAB pertamanya,kita dilahirkan dari keturunan panglima2,darah yang mengalir didalam badan kita darah orang2 yg gagah perkasa,darah pahlawan melayu2 terdahulu..takkan la kita nak tengok saja kaum lain pijak2 kepala bangsa2 melayu kita walaupun dia bukannye saudara kita,bukan adik kita,bukan bapak kita..saya masih YAKIN dan PERCAYA perasaan ini masih tersemat lagi didalam jiwa anak2 melayu kita..sekarang benda nie tak jadi lagi sebab itu kita sama2 melayu tak begitu yakin dengan sesama kaum kita..kalau anda tak percaya saya bagi contoh2 yang lazimnya biasa terjadi dlm kehidupan seharian kita.contohnya kalau kita tengok orang exciden..biasanya soalan yg pertama kita akan tanya,siapa?melayu ker cina ker india?kalau melayu kita mesti akan berhenti dulu,tengok kot2 kenal ker,kot2 perlukan bantuan ker..BETUL tak?contoh keduanya,bila kita tengok orang gaduh,mesti kita kan tanya siapa gaduh?melayu ker..kalau melayu sama melayu kita mungkin akan pergi tolong leraikan..tapi kalau cina ngan india atau india ngan india ker yg gaduh kita mungkin kan jadi penonton saje..PERNAHKAH anda menlalui pengalaman2 ini..kalau ada antara kita yg pernah melalui cerita seperti saya nie,saya PERCAYA anda MESTI mengatakn ”YA,BETUL”…BETUL apa yang saya ceritakn ini BENAR..so,saya rasa kita tak perlulah lagi risau atau takut jika satu hari nanti akan terjadinya konflik perkauman..INSYAALLAH,masa tu dah tak fikir lagi dah anda PAS ker,BN ker,UMNO ker,PKR ker..dah tak sempat dah..yg ILMU belum PENUH didada tu pergi la cari,belajar and penuhinya didada..mungkin satu hari nanti KITA amat MEMERLUKANNYA..AMINNNNN..

  42. Azhar says:

    Hasil dpd keputusan PRU 13 amat jelas Cina tidak bagi undi pada BN. Jadi PM Najib kena fikir mendalam lebih byk tolong melayu dpd Cina. Jangan akhirnya nanti yang di kejar tak dapat yang di kendung berciciran.

  43. Azida says:

    Kebanyakan tempat yang telah dibangunkan kerajaan yang dahulunya kawasan Melayu bertukar menjadi tempat Cina akhirnya jadi DAP. Justeru teknik pembangunan perlu diubah bagi memastikan penduduk Melayu tidak terpinggir dan kawasan yang sememangnya majoriti Melayu terus kekal. Tolong fikirkan bagaimana caranya.

    • anak johor says:

      betul tu, jgn fikir pembangunan jerr, fikir sekali penempatannya. klu buat rumah banyak2, gudang besar2 mana mampu orng melayu nak beli . akhirnya org cina yang beli dan takluk . bila undi pangkah pembangkang…BN putih mat negok

    • Kacang says:

      Cara terimanya senang sebab Unmo pun guna nama inggeris

  44. mon says:

    Harap-harap kelantan dapat melaksanakan hukum hudud. Ini adalah kerana disana majotiti muslim, tentu tak ada masalah.

    • keadilan says:

      LU KENA PIKIR LOO ITU KELANTAN NEGERI LOOO ITU BN LU ORANG MANYAK SNJUNG KENA SETUJU ITU HUKUM HUDUD LU KENA INGAT AAA ITU HUKUM PADA ISLAM SAJA LOO BUKAN ISLAM TAK DE KENA AAA ITU KELAJAAN PUSAT KENA SETUJU ITU HUKUM BARU BOLEH BIKIN LOOO…

    • mun says:

      hudud cara islam ke hudud cara pas? dlm islam kalo nak laksanakan hukum hudud biar secara menyeluruh.. bkn utk 1 agama je.. nanti lain pulak jadinye… timbul pulak isu murtad,, yela, dah buah salah, tak ngaku islam pulak…jenuhhh oii….

  45. Malaysian says:

    Bukan masalah perkauman,penyokong BN sudah lupa perkara “LYNAS”,barang2 sisa boleh di buang ke mana2 negeri.Cancer tak penduli u MELAYU,CINA atau INDIA semua kena. Kaum Cina akan menyokong PKR sahaja bukan DAP sahaja.Kebanyakan PKR wakil DAP kerana kebanyakan Melayu belum sedah. Bila satu parti telah memerintah telalu lama,dia ingat dia boleh buat apa sahaja tanpa penduli apa keinginan rakyat.Pembelian barang kerajaan dengan kos yang terlampau tinggi,dia kata bukan rasuah cuma tak survey,u percaya.BR1M dia ingat kita pengemis,wang ini dari import duty,Tax Kerajaan.Wang tak diguna betul-betul.Bila investor mahu datang invest,masa proses lama,Singapura 3 hari siap,Malaysia 3 bulan pun tak siap.Tak lama semua barang naik harga,kos rumah sudah start tak lama barang harian pun naik.Kita kena rajin berkeja cari rezeki sendiri,tak perlu bergantung BN.Orang yang ingat DAP makna orang Cina tertakluk tu masih tak matang lagi.MCA pun orang Cina kenapa tak dapat sokongan.Fikir betul2

  46. Ziadi says:

    Taniah kpd Pakatan Rakyat yang sudah maju dgn lebih banyak tempat di parliment. Nampaknya kemenangan BN suada merosot

  47. aziztal says:

    Kpd Datuk Sri Najib yg amat di sayangi rakyat
    Tahniah BN kerana masih relevant di hati rakyat.Tumpukan pembangunan di negeri yg BN menang .Kurangkan pd Negeri PR yg hampir jadi hardcore .buat penat je.
    Syorkan 1) kurang kan harga toll
    2) discount pd air dan letrik
    3) incentive menarik pd PTPTN
    4) media TV- TV3 , RTM tidak disiar sama
    waktu pukul 8 mlm . Syorkan TV3 -pkl 9 mlm
    mereka yg pulang solat isyak di surau/masjid
    dpt mengikutinya
    5) Akhbar pro pembangkang di naikan harga
    6) Ketua PR yg menghasut rakyat di tahan lokap
    sekurang2 seminggu
    7)Ikut cara Tun Dr Mahathir – tidak beri muka pd
    pembangkang
    Mudah2han PRU 13 BN dpt 2/3 sebagaimana zaman
    Tun Mahathir
    HIDUP BN

    • killer says:

      ni la contoh najis BN….ingat dorang da menang dorang akan tunaikan ke permintaan gelojoh ko…bodoh la

  48. aziztal says:

    Kpd Datuk Sri Najib
    Maaf maksud saya PRU 14 dan seterus
    Hidup Najib ,hidup UMNO ,hidup BN
    Terima kasih

    • keadilan says:

      ITU NYAWA AA LUINGAT BN PUNYA LOO TU ALLAH YANG PUNYA SATU SAAT KENA TARIK MANA PM LAGI LOO JANGAN BANGGA LAAA

      • pokya Terjah says:

        Itu budak sekolah rendah pun tahu… better lu pigi kasi nasihat sama bang NUAR lar… wkwkwkwkwkwkwkwkwkwkw…..

  49. wan90 says:

    segalanya telah diketahui oleh rakyat malaysia….kepada yang menang, tahniah diucapkan kepada yg kalah xbererti teruk….tapi ada kelebihan di sebalik itu….
    ada baiknya wujud pakatan rakyat kerana ianya memberi idea dan hendak perjuangkan hak….barisan nasional pula bagus diwujdkan utk laksanakan hak n dengar suara rakyat….yg penting televisyen di Malaysia perlu adil n demokrasi…itu jew….

  50. mail33 says:

    cara masyarakat cina yang pentingkan kaumnya sahaja. jangka masa panjang.. mungkin akan berlaku seperti 13may dahulu.

  51. Prokeamanan says:

    Saya bukan penganalis politik tetapi selalu mengikuti politik Malaysia…Jika dikaji PRU13, DAP vs MCA…DAP menang (ini bermaksud bhw pwnyokong BN (MCA,Gerakan DLL telah beralih arah dengan mengundi DAP.Bandingkan majoriti yang dimenangani berbanding majoriti PRU2008, berkali ganda. Persoalannya darimana pertambahan undi yang mendadak itu? ….BN vs PKR…BN @ PKR yang menang…menteri & timb menteripun boleh kalah kepada calon yang tidak terkenal…pelik bukan..Untuk PM, jadikanlah ini sebagai satu ikhtibar jika ingin memastikan BN memerintah pada masa depan..Saya sangat menghormati dan mepercayai kata2 Tun Dr Mahathir bhw PRU13 ini sangat bahaya kerana adanya pemimpin2 tertentu bermain dengan isu2 perkauman untuk meraih undi…Kepada pihak pembangkang…usahlah menyalahkan SPR je jika kalah…petugas2 SPR telah melaksankan tugas yang diamanahkan dengan sebaiknya…tidak pilih kasih..kebanyakan petugas dari kalangan guru yang sangat dihormati..Setiap perkara itu ada hikmahnya..

  52. yang hak says:

    Salam dan salam sejahtera kepada semua,

    Usahlah kita sesama insan mempertikaikan kesalahan masing2…apa yang penting fikirkan macam mana nak “MEMPERBETULAKAN” semula sebelum keadaan semakin parah dan terus “ICU”.Kita nak ke rusuhan dan pembunuhan berlaku seperti negara luar?? Perkara sebegini akan berlaku kalau tak dibendung dari sekarang.Jangan ingat Malaysia ini terdiri daripada kaum yang boleh dicucuk hidung je…sampai satu ketika tali yang menyucuk tu akan terlerai dan pada masa itu…tau2 aje la apa akan berlaku.Jadi kita tak mengira bangsa dan agama kena bersatu hati fikir jalan yang terbaik.Kalau pun PAS yang tadbir negara tak ada masalah bagi bangsa bukan Islam sebab Islam mengajak kepada kebaukan , kemakmuran dan kesejateraan bukan permusuhan macam yang digembar gemburkan sesetangah pihak.Oleh itu saya sebagai rakyat Malaysia (yang kerdil) merayu agar kita sesama muhasabah diri dan bersatu ke arah kebaikan …sekalipun terpaksa melawan pemerintah yang zalim, tidak adil dan hanya mementingkan diri sendiri(mengaut kemewahan untuk diri dan kroni).RENUNG2kan lah…

  53. JMF says:

    Marilah rakyat Malaysia bersatu untuk terus berjuang demi untuk rakyat, bangsa dan negara.

  54. atifnasber says:

    Rela diperintah bkn islam dpd diperintah atas nama org melayu beragama islam tp hati lebih kurang org kafir shj..

    • new idea says:

      kepada org umno yg celik mata tapi buta hati,DAP tidak akan dapat memerintah malaysia kerana mereka hanya bertanding 51 kerusi parlimen sedangkan jumlah kerusi parlimen adalah 222.tlg jangan memberi kenyataan yang mengelirukan org melayu.tidak ada makna jika pemerintah beragama islam tapi ahklak lebih teruk dari orang bukan islam. segelintir bangsa melayu memang berminda subsidi dan sudah rasa terhutang budi bila dapat rm 500.orang melayu mesti berubah jangan jadi bangsa yang meminta minta.gunakan akal anugerah Allah dengan sebaiknya.

      • atifnasber says:

        begitu la maksud sy..Org melayu suka mcr salah org shj.kalah kerusi terus tuduh org cina talam 2 muka..cuba renung2 kan knp diaorg bbuat mcm tu.cr silap sendiri.jgn nk tuduh melulu krn diluar sana ramai kwn2 sy bbangsa cina yg masih setia mbyr cukai,tol dsb..tk pernah meminta2,semua atas usaha diaorg.mungkin ada segelintir tp bkn semua…pemimpin sibuk mengumpul harta utk diri sendiri,bkn melabur harta mereka utk rakyat.bg sy tk perlu duit 500 tp lebih perlu utk prasarana yg memudahkan org mcr rezeki..

    • cik says:

      ok kita tgk 5 tahun ni aper jadi di johor, khususnya pada org melayu di senai, kulai, skudai dan gelang patah..

  55. ayu says:

    syabas….BN rampas kembali KEDAH..saya harap selepas ini KEDAH lebih maju tunaikanlah apa yang telah dijanjikan…saya anak jati kedah tetap sokong BN
    I’4U..

    • keadilan says:

      ustaz azizan dah memberi hasil pada kedah dan setel hutang BN ini semua koropsi belaka tuggu dari tsunami ALLAH,,,,SETIAP YANG TERANYA DOANYA AKAN DIDENGAR OLEH ALLAH

      • pokya Terjah says:

        Daripada lu berdoa kearah kesulitan, baik lu berdoa supaya lu pya bang NUAR dibukakan pintu hati utk bertaubat…..

  56. Laili Masran says:

    Semua penyokong BN kepala bapak kau orang baca analisis sokongan rakyat lebih kepada PR kamu tautak SPR dan BN adalah golongan penipu yang mana Contoh terangganu PR dah Menang 17 kenapa bila lampu dipadamkan PR jadi 15 babi punya kerajan BN dan SPR bangsat sememangnya telah menghianati amanah rakyat kami akan tuntut kalau tak di PRU kami akan kejalanraya InsyaALLah.

    • jimmy says:

      macam-macam i dengar pasal kira undi,adakah ia benar dan mana buktinya?

    • mun says:

      takpayah susah2 g demo kat jalanan.. yakin pd kuasa ALLAH bukan??? kalo betoi UMNO tipu.. ALLAH pasti akan tunjukkan… ALLAH akn makbulkan doa golongan yg teranaiya.. mudah2an.. setiap yg terjadi ada HIKMAHNYA… =)

    • Rembau Most Wanted says:

      Cantiknye bahasa seorg perempuan…mcm ni la bahasa anak didik PR…hebat sungguh..syabas…
      ni baru bahasa,belum tgk perwatakan lg..mesti lagi hebat..dasyat…

      Dah la.. terima qada’ dan qadar ALLAH..
      ada hikmah yang ALLAH nak tunjukkan…
      xde gunanye klu protes benda yang kite nak tu x diizinkan ALLAH…

  57. jimmy says:

    pru13 sudah berlalu tak perlulah kita begaduh lagi lebih baik kita buka mata dan tengok apa yang mereka(wakil rakyat)akan lakukan dalam 5 tahun atas pemipin mereka dan kita buatlah undi yang bijak pada pru14

    • Quera - Quera says:

      tp smentara nk tunggu pru14 tu lmbt lg….yg miskin akn jatoh daif…yang kaya akn brtambah mewah…. ape2 pon brusahalah, rezki di tgn Nya…smoga Tuhan memberkati kta semua….

  58. Naim pahang says:

    gaduh pun x guna masing2 nk menang..fikir lah mana yang terbaik…

  59. Mummy Damansara says:

    Kpd yg dah ambil BRIM dan macam-2 manfaat dari produk 1 Malaysia, tolong jgn pertikaikan kemenangan BN.

    Duit dan manfaat dah ambil, macam mana BN menang, itu semua adalah strategy Tak payah banyak soal. Kita dah banyak melabur kat rakyat. Walaupun menang, tapi dgn jumlah pelaburan yg dikeluarkan, memang tak berbaloi.

    So, duit dah ambil….apa cara kita menang…tolong jgn komplen banyak2. Kalau tak …duit yg you all ambil…tak berkat. Gelaran nya.”…HJ”

    • keadilan says:

      LU ORANG SEMUA INGAT DAP PKR PAS SEMUA NYA BERI HASIL PADA NEGARA ORANG BN ADA JUGA KEY ITU BRIM 500 LU PIKIR BANYAK BESAR KE BANGLA KASI UNDI 1000 LOO APA LU MAU BANGGA ITU SAMA BN LU CAKAP PAKAI OTAK ATAU KEPALA LUTUT LU PUNYA OTAK

  60. keadilan says:

    Apa yang dah berlaku kehaendak allah Tetapi seandai tidak ada keadilan dan kebenaran tunggulah kita di mahkamah Allah ok kawan-kawan

  61. koject says:

    Kompem tahun depan br1m dah xde…kena tunggu 2 tahun sebelum pru14
    Baru pat Br1m agi….

  62. Tolong Pikir says:

    harap PR dapat hapuskan rumah2 maksiat yg byk di Selangor.Dah masuk tempoh kedua memerintah dah.

  63. kumang says:

    Tahniah kepada BN kerana memenangi PRU13 yang mana kemenangan banyak disumbangkan daripada kerusi parlimen sarawak dan sabah. Memandangkan DS Najib telah menjadi PM, saya sbg rakyat sarawak cadangkan jawatan TPM dan menteri2 kabinet diberikan kepada pemimpin sarawak dan sabah. beri peluang kepada orang borneo pulak untuk berganding tenaga memajukan negara. kenapa tidak lantik KM Sarawak Taib Mahmud utk jadi PM ke 7? atau jadi YDPA saja? setakat ini tiada Perdana Menteri atau mana2 MB yang pernah memerintah lebih lama dari beliau. dengan itu projek pembinaan 12 empangan lagi boleh dipindahkan ke semenanjung dan semua hutan di semenanjung boleh di tebang seperti yang dialami oleh bumi sarawak. barulah adil. tidak gitu?

    • asok says:

      ya, saya setuju cadangan kumang. sepatutnya PM dilantik dari kalangan orang sabah sarawak bukannya kaum kerabat/kroni PM 1 sahaja. apa salahnya kalau PM Malaysia dari sabah dan sarawak? dengan itu PR tidaklah kata BN ni terdiri daripada kroni semata-mata? bukankah semua sama rakyat malaysia?

  64. jati johor says:

    tanya anak johor – JB mengapa MB kalah?
    Tak tahu tanya, jgn pandai2 bersentimen anti bangsa
    lain.

  65. nur says:

    salam, baguslah kau orang sokong si bn tue. tak abis-abis dok mengabiskan dan menbazirkan duit rakyat. kite tuggu jela 5 tahun nie. rakyat le yang kena tanggung derita, semua benda naik, cukai naik, harga barang naik semua naik.masa tue barule korang sedar, yang bn nei bukannye nak membela rakyat tapi nak bela poket krooni-krooni die jer..fikir-fikirkanlah

  66. OTAK GELIGA says:

    Wahai orang-orang UMNO-BN bercakaplah berdasarkan ilmu bukan berdasarkan nafsu.

  67. OTAK GELIGA says:

    Saya sokong pandangan Nur.

  68. abulhasan says:

    Apa pun jangan leka lagi sekali pilihanraya umum “”” KITA BENAMKAN BN ” dalam tasik . Kita kuburkan UMNO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

  69. abulhasan says:

    BN dah nazak tuan tuan. Dah tinggal nyawa ikan sahaja.Jangan bagi peluang lagi kat BN. Kita pastikan mereka ” TERBENAM ” DAN “TERKUBUR”.Kah kah kah kah kah kah

Leave a Reply

CommentLuv badge