278 Responses to “Borang Bantuan Rumah 1Malaysia 2013”

  1. Saya mohd rapi tel.0143562483 berasal dari sabah.saya sudah 20 tahun menetap d kawasan setinggan.memang sukar lah untuk menjalani kehidupn tanpa bekalan air dan letrik.yang halal.udah masuk 6 tahun.saya menunggu kekosongan d pprt.namun belum ada kekosongan.tetapi mengapa warga asing yang baru mengaply terus dapat.dan di tempatkan rumah dan kawasan yang selesa.kami di ibaratkan pelarian d negara sendiri.kerana berpendapatan rendah.kami meryu

    • saya ingin memohon rmr1m saya dan keluarga sudah lama menjadi penyewa saya terigin sagat mempuyai rumah sendiri dan tak perlu berpindah randah lagi.bila tuan rumah suruh keluar terpaksa lah kami pindah..saya merayu sagat pihak yang berkenaan memberi pertolongan kepada kami sekeluarga dan kami berjanji sekira nya pemohonan kami lulus kami akan bayar seperti duit sewa.tp tak lah kami di usir lagi kerana kami bayar pinjaman yang di beri oleh pihak berkenaan…sekin terima kasih.

  2. MOHD FIRDAUS says:

    BOLEHKAH KAMI MOHON RUMAH RMR1M DI TANAH YANG MEMPUNYAI BANYAK NAMA DI DALAM SATU GERAN.MEREKA PUN BUKAN ADIK BERADIK KAMI.DAN MEREKA PUN TIDAK MAHU KAMI HIDUP SELESA KAMI PASTI INSYSALLAH AKAN MEMBAYAR PIMJAMAN PERUMAHAN ITU HINGA SELESAI .KAMI BERSYUKUR KIRANYA KAMI DAPAT MEMILIKI RUMAH INI.RUMAH YANG KAMI TINGGAL SEKARANGA TIDAK SESUAI LAGI DIDIAMI PIHAK YANG BERKENAAN SILA AMBIL PERHATIAN APA BENARKAH RAKYAT DI DAHULUKAN.

    • tukang taip says:

      kena buat Surat Akuan..penama-penama yang ada dalam geran tersebut kena membuat akuan bahawa mereka memberi kebenaran kepada anda untuk membina rumah di atas tanah tersebut…surat akaun tersebut dilekat dengan setem hasil dan ditandatangan oleh pesuruhjaya sumpah, majistret atau pergi saja ke pejabat daerah kerana pegawai daerah(mempunyai jawatan majistret kelas II) juga boleh mengesahkan surat tersebut. Surat akuan tersebut perlu ditandatagani oleh penama-penama dalam geran tersebut di hadpan majistert/pegawai daereh.

  3. melati says:

    SAYA INGIN MENGETAHUI STATUS PERMOHONAN RUMAH MESRA RAKYAT DUA TAHUN LALU . ADAKAH LULUS ATAUPUN TIDAK . SAYA SUDAH DITEMUDUGA , TETAPI MASIH TIDAK MENDAPAT JAWAPAN MENGENAINYA SEDANGKAN ORANG YANG TEMU DUGA BERSAMA SAYA TELAH PON LULUS MEMBINA SEBUAH RUMAH DI PERAK (SITIAWAN).

  4. AHMAD BIN HATTA says:

    SAYA INGIN MEMOHON BANTUAN RUMAH RAKYAT 1 MALAYSIA KERANA TIDAK MAMPU MENDIRIKAN RUMAH SENDIRI.DAN GAJI TIDAK MENCUKUPI.SEKARANG SAYA MENETAP DI RUMAH IBU.

  5. mashmidar bt mansor says:

    saya ingin mohon bantuan untuk mendapat rumah kerana keluarga saya tidak mampu memiliki rumah sendiri,dengan ada nya bantuan rumah rakyat 1malaysia boleh menbantu keluarga dalam kesusahan..

  6. Liew Cheng Hung says:

    Saya ingin Memohon Bantuan Rumah Rayat 1 Malaysia,Sebab Skgr Saya xde Rumah atau tanah sendiri.Ibubapa saya sudah tua dan mereka tidak bekerja. Sekarang saya dan keluarga tingal dirumah kongsi milik sepupu saya.

  7. dayu bin todok says:

    saya dayu bin todok berasal dari kg.pinangkau paitan beluran.ingin bertanya ,sekiranya saya tidak aa geran,bolekah saya memohon bantuan rumah 1malaysia?

    • azura says:

      sya ingin brtanya..layak kah sya dgn kluaraga sya ingin memohon rumah 1malaysia..kerana ibu sya seorang ibu tunggal..dan kmi menetap di tempat tanah setinggan..gaji kmi adik beradik tidak mengcukupi untuk menyewa rumah kos rendah..sya menpunyai sembilan adik beradik..dan kmi semua hanya berkerja d syarikat swasta yg tidak berapa mencukupi untuk membeli rumah.. namun demikian kami tiada tanah..sya harap pihak tuan dpt mempertimbangkan rayuan sya ini..terima kasih

  8. Balraj says:

    Salam Sejahtera. Saya seorang sahaja berkerja dan perlu menjaga isteri dengan dua anak yang berumur 4tahun dan 5 tahun. Pendapatan kami hanya RM1, 800.00. Kami tiada rumah ataupun tanah milik sendiri. Soalan saya adalah: Adakah kerajaan akan menolong kami memiliki rumah sendiri dengan bantuan ini? Apakah bantuan yang kami dapat terima dari kerajaan? Terima kasih atas sokongan anda. terima kasih.

  9. pathmarajag a/l nadarajah says:

    encik saya na beli rumah 1malaysia boleh ta gaji saya sebulan dalam RM1500 boleh ta….

  10. AINOL says:

    KEPADA MEREKA YG RASA2 MENGAMBIL BERAT KEPAYAHAN ORANG LAIN,TOLONGLAH TURUN PADANG UNTUK BERSEMUKA DENGAN MASYARAKAT YG BETUL2 MEMERLUKAN BANTUAN RUMAH SAMAADA PPRT ATAU RMR…JANGANLAH HANYA PANDANG RUMAH YG MEREKA DUDUKI ITU ADA ASTRO,MESIN BASUH DAN PERALATAN2 ELEKTRIK MEREKA2 INI DIANGGAP TIDAK LAYAK,MUNGKIN APA YG ANDA LIHAT ITU ADALAH KEPUNYAAN BAPA,IBU,ABANG,KAKAK,ADIK MEREKA YG PUNYA KERANA MAMPU MEMILIKI.TP MEREKA TIDAK MAMPU MEMBELI SEMUA ITU APATAH LAGI NILAI SEBUAH RUMAH,INILAH MASANYA UNTUK MEMBANTU MEREKa LEBIH2 LAGI PILIHANRAYA SEMAKIN HAMPIR..SAYA SENDIRI MEMOHON PPRT DAN RMR TAPI JAWAPAN YG DITUNGGU2 SUDAH MEMASUKI 3 TAHUN BELUM DAPAT..HARAPAN SAYA MOGA2 ANDA PRIHATIN DAN BENAR2 MEMBANTU,KALAU PENDATANG ASING MUDAH DAPAT RUMAH SENDIRI KENAPA KAMI YG LAHIR DAN DIBESARKAN DALAM NEGARA MALAYSIA SUSAH NAK BERURUSAN..DIHARAP SUARA2 KAMI INI DIDENGAR OLEH PIHAK2 TERTENTU..

  11. Zaifah Hamzah says:

    Salam dan Salam Sejahtera semuanya…
    Saya ingin memohon Bantuan Rumah 1 Malaysia.
    Saya adalah seorang Ibu Tunggal dan mempunyai 1 orang anak yang masih bersekolah dengan pendapatan dalam RM1500 sebulan.
    Adakah saya layak untuk memohon?

    Sekian dimaklumkan. Diharap mendapat perhatian serta tindakan segera dari pihak yang berkenaan.
    Diatas kerjasama serta perhatian dari pihak berkenaan terlebih dahulu diucapkan ribuan jutaan terima kasih.

  12. Rosita Binti Eddy says:

    Bolehkah saya memohon Bantuan Rumah Rayat 1 Malaysia untuk adik saya yang hidupnya susah. Dia tinggal dirumah arwah ibu saya yang terlalu usang(daif). Tapak tanah yang dia tinggal sekarang telah ditukar ke nama beliau. Dia mempunyai 4 orang anak yang masih bersekolah dan dia berniaga kueh mueh secara kecil-kecilan untuk memyara hidup mereka. Dia tidak mampu untuk membaiki rumahnya dengan pendapatan yang tidak mencukupi. Bagaimanakah cara yang betul untuk memohon untuk beliau? Pihak anda dijemput untuk meninjau rumah beliau jika perlu. Sekian harap maklum balas dari pihak tuan.

  13. rosdi bin resep says:

    saya merantau di melaka dengan tujuan kerja dan menumpang di rumah abang ipar .duduk bersama adik ipar dan bapa mertua ingin memohon bantuan rumah rakyat 1 malaysia untuk sy tingal bersama keluarga.tiada tanah dan pendapatan kami cuma 1800 sebulan.

  14. raja mohd adnan says:

    saya nak bertanya.saya ada 5 orang anak semua masih bersekolah yg sulong baru sekolah tinggkatan 1,isteri surirumah.pendapatan bulanan bawah rm 1800.dengan program bantuan rumah, boleh tak saya membeli rumah yang sudah duduki.(rumah untuk dijual).

  15. Norshima Yahya says:

    Salam 1 Malaysia. Saya ingin berkongsi sedilit pengalaman saya di mana saya seorang sahaja bekerja dengan pendapatan saya sebanyak RM 1 500 SUDAH TENTU TIDAK CUKUP UNTUK MENAMPUNG PEMBELANJAAAN SAYA DAN ADIK2 SAYA SETA IBU SAYA YG SUDAH UZUR. dENGAN INI SAYA INGIN MEMOHON BANTUAN PERUMAHAN 1 MALAYSIA saya tidak tahan menyewa kerana atas sebab- sebab tertentu selain bil air yg tinggi sehingga mencecah RM 5K. Saya tinngal di kawasan selangor yg mana bil air saya paling minimun pun sebanyak RM 20 – subsidi kerajaan selangor jadi, saya terpaksa mencari rumah sehingga kini saya dan keluarga hidup dalam dilema kerana saya masih pening memikir kan rumah sewa yg sy duduki sekarang mengalami masalah pada meter dan paip yg bocor termasuk tuan rumah yang tidak bertanggungjawap. Saya mohon agar dapat saya selesaikan masalah ini dengan ada nya bantuan perumahan

  16. Lia says:

    Salam bt smuanya..ya sya stju dgn smua org y mmhon ruma pprt tpi x dpt..knpa bgtu..sdgkn skrg d sbah ni rumah pprt majoriti..pndtg asing..apa msalah kmi rkyt sabh y brthun2 mohon tpi x lulus…pihak y brkenaan tolongla rkyt sbah jan pinggirkn kmi..dan utamakn phak asing..

  17. rudin says:

    Saya Rudin bekerja dalam sektor awam dan mempunyai pendapatan kasar dalam RM1400.00.Saya belum mempunyai rumah sendiri dan bercadang untuk memohon rumah Mesra Rakyat.Saya ada beberapa soalan disini.

    1. Ada yang mengatakan kakitangan awam tidak layak untuk memohon rumah berkenaan betul ke.

    2.Sekiranya suami bekerja dalam sektor awam bolehkah menggunakan nama isteri (hanya surirumah )memohon rumah berkenaan.

    3. Sekiranya rumah mesra rakyat diterima adalah masih layak untuk saya sebagai penjawat awam untuk membeli rumah yang lain dgn menggunakan pinjaman kerajaan.

    4. Kalau Orang Asli tapak rumah ada tetapi geran tiada apakah langkah yang harus dibuat dan adakah masih layak untuk rumah berkenaan

    terima kasih

    • Asmida says:

      Akum.saya nk mohon mtak tanah saya nk ternak kambing

    • Rosli says:

      Salam…saya penjawat awam.Gaji kasar rm2169.00(tahun 2013).saya ada tanah beli dgn.loan kerajaan.Namun masih belum mampu mendirikan rumah.Isteri tidak bekerja.Ada dua orang anak dan menjaga seorang ayah yang uzur.Jadi bolehkah saya memohon untuk memiliki rumah mesra rakyat…..bagaimana caranya,lagipun saya sudah mencapai umur 41 tahun masih tiada rumah.

  18. wie says:

    Bolehka saya mendapatkan bantuan rumah rakyat ini walaupun tanah yang saya duduki sekarang tidak mempunyai gran.namun kami telah lama memilikinya sejak 20 tahun dulu lagi?

  19. zuraidah says:

    saya dari beaufort sabah,saya ingin memohon rumah 1 malaysia tapi saya tidak mempunyai geran tanah sekarang saya sekeluarga menumpang dengan orang tua saya.Tanah yang duduki sekarang adalah tanah kampung.saya seorang surirumah suami saya bekerja sebagai buruh gaji sebanyak RM800,saya ada 4 orang anak dua orang sudah bersekolah.Bolehkah saya memohon rumah 1M?
    .

  20. NUWIE ANAK TADONG says:

    Saya dari perkampungan rumah george nanga nansang pakan,ingin memohon rumah 1 malaysia tapi saya tidak mempunyai geran tanah sekarang saya dan keluarga saya tinggal di rumah panjang.Tanah yang kami duduki adalah tanah perkampungan.saya seorang surirumah suami saya bekerja sebagai buruh gaji sebanyak RM300,saya ada 2 orang anak.Anak saya pertama dah habis sekolah manakala anak saya seorang masih tadika.Bolehkah saya memohon rumah 1M?

  21. Suli anak Luang says:

    saya dari alam perkampungan rumah george nanga nansang pakan,saya ingin memohon rumah 1 malaysia tapi saya tidak mempunyai geran tanah sekarang saya sekeluarga tinggal di rumah panjang.Tanah yang kami duduki adalah tanah perkampungan.saya seorang surirumah suami saya bekerja sebagai buruh gaji sebanyak RM350,saya ada seorang anak namun anak saya sudah habis sekolah.Bolehkah saya memohon rumah 1M?

  22. CHINE ANAK PHILIP GANIE says:

    saya dari perkampungan rumah george nanga nansang pakan,saya ingin memperbaiki rumah saya yang usang.saya seorang surirumah suami saya bekerja sebagai buruh gaji sebanyak RM300,saya ada dua orang anak seorang masih kecil manakala seorang masih tadika.Bolehkah saya memohon rumah 1M?

  23. REMAMPAK ANAK TADONG says:

    Sayadari perkampungan rumah goerge nanga nansang pakan,saya ingin memperbaiki rumah saya yang begitu usang.Saya seorang surirumah sumia saya bekerja sebagai buruh gaji sebanyak RM350,saya ada tiga orang anak.seoarang sudah ada isteri,seorang masih bujang manakala seorang masih sekolah.Bolehkah saya memohon rumah 1Malaysia.

  24. HAIRONI BIN IDI says:

    saya dari perkampungan rumah goerge nanga nansang pakan,ingin memohon rumah 1 Malaysia.Saya ingin memperbaiki rumah saya yang usang ini dan membinanya semula.saya seorang suami yang bekerja buruh gaji sebanyak RM350,saya ada dua orang anak seorang masih bujang manakala seorang masih sekolah.Bolehkah saya memohon rumah 1Malaysia?

  25. WAWA says:

    saya seorang surirumah,suami sy bekerja.pendapatan sebulan rm700.bagaimana caranya sy memohon rumah mesra rakyat ini? betullkah,geran tanah perlu diserahkan?

  26. SITI says:

    bolehkan saya mohonkan permohonan rumah mesra rakyat ini untuk bapa saya yang bekerja sendiri dengan
    1) pendapatan kasar rm700.00 ringgit

    2) menerima bantuan projek PPRT tetapi sekiranya dapat rumah mesra rakyat ni tidak mahu lagi tinggal di rumah projek PPRT kerana bukan tanah sendiri.

    3) ayah saya ada tanah sendiri tetapi atas nama datuk
    ( bapa beliautelah meninggal) belum proses pesaka & tukar nama.

    # sekiranya layak saya yang akan membayar pinjaman bulanan.

  27. mohd rizuan b awang kechik says:

    Saya cuma tinggal dirumah yang disewa. Sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak dan seorang lagi akan keluar. Bekerja kilang gaji sebanyak 1200 sebulan. 10tahun bekerja dikilang ini. Tanah milik ibu. Harap bantuan ini dapat membantu saya utuk memiliki rumah sendiri. 1MALAYSIA!

  28. renee1982 says:

    saya dah berkahwin anak 2 org.sekarang ni saya duduk dengan mak mentua,dan pernah buat lone untuk bli rumah tapi tak lepas memandang kan gaji sy dan suami tak cukup…boleh ke sy momohon bantuan mesra rakyat ni?

  29. siti zubaidah says:

    saya ingin memohon rumah 1M,untuk mak saya..saya ic biru,manakala mak saya ic merah,sekarang ni mak saya tumpang tanah,tetapi rumah sendiri.sy tidak dapat mohon rumah untuk mak sy sebelum ini sebab tiada pekerjaan tetap,sekarang saya nak mohon rumah atas nama saya cume yang bayar bulan mak saya itu lah yang mak saya bincang dengan saya.mak saya cube mohon kewarganegaraan tukar ic merah kepada biru untuk beli rumah tetapi tidak lulus,mak menetap lebih 10 tahun.adik beradik semua biru,

  30. nurul says:

    saya masih menyewa..dan tidak ada rumah tetap..saya harap dapat memiliki rumah,untuk kelurga saya.saya ada anak 3 orang

  31. Abd Aziz Bin Hamzah says:

    saya ingin memohon bantuan rumah 1M bagi diri saya sekeluarga.Memandangkan pendapatan saya serta isteri tidak sampai Rm 3000 sebulan bergantung kepada keadaan.Keadaan rumah saya amatlah sempit bagi 4 beranak dan saya tidak mampu untuk membuat pinjaman di bank.

  32. AZIZAH BINTI ABDULLAH says:

    Saya ingin memohon rumah 1M , saya sudah berumahtangga dan mempunyai 3 orang anak , anak sulung menuntut di kolej matrikulasi di selangor. Saya bekerja sebagai guru tadika gaji sebanyak rm 600 .Suami bekerja sebagai mekanik kereta gaji sebanyak rm 800 .Bolehkah saya memohon bantuan rumah 1 Malaysia ? Sekian harap maklum balas dari pihak tuan .Terima Kasih Dan 1 Malaysia .

  33. saya ingin memohon rumah 1malaysia…sy sudah bkhwin…mpunyai seorg anak kecik brusia 3bln…bolehkah sy memohon rumah 1m…krana jarak rumah sy ke tmpat keje terlalu jauh,sy ingin mbuat rumh 1m…

  34. zura says:

    saya ingin bertanya.boleh kah saya mendapat bantuan perumahan ,sekiranya saya ingin membuat rumah diatas tanah org tua saya mereka adalah peneroka felda

  35. Sylvestar Francis says:

    saya ada 3 orang anak kalau boleh saya ingin nak memohon rumah 1malaysia mcm mna cara nya…tel:0198826082

  36. dayah says:

    salam!!sya nak memohon rumah ni..tapi bagai mane caranya..?

  37. dayang maimunah binti lubi says:

    salam saya ibu tunggal..dan mempunyai anak 11 orang..tapi tidak mempunyai rumah. saya nak memohon…tapi bagai mana caranya? 0146776014

  38. wanie says:

    Adakah saya perlu ada tanah sendiri untuk memohon rumah 1 malaysia

    • Basri Bin Hj Borhan says:

      Tanah mestilah nak ada. tak kan buat atas angin pulak. Paling tidak pun luas tanah tu hendak lah berukuran 7 kaki dalam 3 kaki lebar dan 7 kaki panjang ok lah tu.

  39. hakim says:

    saya nak tanya, saya ada tanah sendiri,tapi tiada geran saya cuma pakai LA, jadi bolehkah saya memohon.

  40. zainudin says:

    saya berpendapatan suami-isteri kurang dari RM3000 sebulan. kami mempunyai rumah kos rendah yang sudah habis pembayarannya dengan bank.adakah saya boleh memohon skim bantuan membuat rumah 1 malaysia ini untuk membina rumah di tapak atau tanah yang di berikan oleh allahyarham bapa saya. saya ada mempunyai surat keterangan pemberian tanah tersebut kepada saya tetepi belum di buat pendaftaran (pengambilan kuasa), semasa hayat allahyarham ayah saya memberikan kepada kami 7 beradik(setiap orang 1 lot)kerana keluasannya amat sedikit, cuma untuk membuat rumah memadai. saiz lot saya (62x60x115x125 kaki persegi)tanah tersebut menyerong.memandangkan rumah kos rendah yang sedia ada tidak sesuai dan tidak selesa untuk saya, isteri dan seorang anak. saya juga ingin membawa ibu serta adik lelaki saya yang ada masalah mental untuk tinggal bersama tetepi keadaan rumah yang tidak mengizinkan. untuk membina di tapak yang ada tidak mempunyai kewangan, adakah boleh saya memohon skim ini (75K).sekarang ibu serta adik saya ini terpaksa tinggal bersama dengan abang saya yang tinggal di sebelah lot saya (rumah pusaka yang telah diberikan kepadanya).rumah tersebut yang mana ruang utama telah usang menanti roboh kerana tidak di gunakan lagi, maka bahagian belakang sahaja yany di gunakan yang mempunyai 1 bilik sahaja. untuk pengetahuan abang saya telah berkeluarga (isteri dan 6 orang anak ). keadaan ini agak tidak selesa. maka saya cuba memohon bantuan ini untuk membuat rumah di tapak saya tersebut untuk ibu dan adik lelaki saya tinggal disamping saya dapat memberi perhatian yang sepatutnya.

  41. fauziah ahmad says:

    saya memiliki sebidang tanah di puchong. saya dan suami masih menyewa kerana masih tidak mampu membuat rumah sendiri. layak kah saya memohon bantuan perumahan rakyat ini. untuk pengetahuan kami mempunyai 3 anak yang masih belajar dan menjaga ibu bapa yang telah uzur.

  42. naza says:

    salam……saya dh tak mampu nk byar sewa sbnyk 650 sbln dgn gaji sye yg tdk ckop tok mnangong klaurga harap kerajaan dpat mmbntu saya,,,,,untok mndapatkn rumah rakyat saya amat memerlukan bntuan pihak kerajaan…..skian….

  43. jane says:

    Bah share dulu info mana mau dapat borang Ruman Bantuan1 Malaysia d Sabah (KK to be specifically)… Cepat la share pada sapa² yang tau’ jgn kedekut INFO!!!

  44. sumaja usuluddin says:

    Kami sekeluarga meminta jasa baik pihak bantuan rumah 1 malaysia,memberi kami jalan penyelesian untuk memiliki rumah bantuan kerajaan ini.Saya Sumaja bin usuluddin bersama isteri sudah lama ingin memiliki rumah sendiri kerana sudah tidak tahan lagi berpindah randah dan membayar sewa yang tinggi.Saya sebagai warganegara malaysia yang telah berumur 57 tahun sudah tidak tahu lagi bagaimana hendak memohon untuk memiliki rumah lagi kerana sudah beberapa kali memohon tetapi tidak berjaya.. saya memohon agar pihak yang berkenaan memberikan bantuan kepada kami..

  45. Suami sya ingin mohon bntuan rumah 1malaysia,mempunyai tanah milik arwah ibu nye,mcm mn blh ke,sbb tanah blm di tukar milik lg,rumah pun dah usang,

  46. sithraangi a/p suppiah says:

    saya seorang ibu tunggal tiada rumah untuk tingal dan tidak mampu bayar sewa rumah dan sekaran tingal di sana
    sini bagi itu amat sakit duduk dengan rumah saudara,saya yang berumur 46 tahun saya mampunyai 4 orang anak oleh kerana tiada rumah masing masing tidak tahu dimana, sekarang saya kerja sebagai pebantu rumah menjaga seorang sakit dan dapat sebanyak rm 800 sebulan saya ingin dapat kan sebuah rumah dari bantuan 1 malaysia tolong saya NO tel saya 0163578464

    TERIMA KASIH

  47. sylvestar francis says:

    Saya sylvestar tinggal d sabah kmi ingin cuba memohon rumah ni sbb sy ada tggungan 3 org anak dan gajii pn x seberapa…sy hrp dpt jawapan yg baik….

  48. sylvestar francis says:

    Ni no hp sy 0198826082

  49. sramila says:

    ape kah cara memohon

  50. ashraf says:

    bagaimana kalau saya tidak ada tanah tapi ingin memohon bantuan rumah…saya tinggal di sarawak..sekiranya dapat bagaimana cara saya nk memohon bantuan tersebut..

  51. razmi awang dadu says:

    Saya berasal dari sabah dan dah menetap di johor selama 6 tahun saya ada memohon pprt di flat larkin dari bulan 9,2012 sampai sekarang tiada jawapan. Saya dah berumahtangga dan mempunyai seorang anak yang berusia 11 bulan saya pun ada keinginan nak cari rumah yang selesa untuk dia membesar. Apa kan daya saya hanya mampu menyewa bilik dengan bayaran rm 280 dan gaji kasar rm 1300 pendapatan sebulan. Yang saya tahu pprt hanya untuk keluarga ya pendapatan gaji rm 3000 kebawah, tapi ape yang saya tengok mereka mampu beli kereta seperti myvi dan ade yang lebih mahal dari myvi pun ada, itu bermakna mereka ada pendapatan yang lebih dari rm3000, saya hanya berharap kami di beri peluang untuk merasai duduk dalam keselesaan tinggal dalam sebuah rumah. Saya harapkan PM DATUK SERI NAJIB dapat menilai dan lihat sediri keadaan pprt yg di sediakan untuk orang miskin seperti kami. Akhir sekali saya jugak ingin tahu macam mana nak memohon bantuan rumah 1 malaysia

  52. ashok kumar says:

    nak dapat borong dekat mana…..
    please help me……

  53. jann says:

    slm pda yg berkenaan,.,sya tiada rumah dan tiada tanah.,,keja gaji ckup mkan anak branak,.,soalan sya bgaimana kah sya perlu buat utk mndpat rmah sndri dri krajaaan.,.sdangkan sya x mampu utk mmbina sendri dgn gaji yg kcil,.,harap maklom
    ‘bkas kakitangan krajaan’

  54. Linda says:

    Saya ingin memohon RUMAH RMR1M kat kuala lumpur, apa yg perlu sy buat dan mana sy kena pergi mohon?

    Ibu sg sudah umur 67, pasti tak dpt mohon lagi ke?

    Kasih byk byk…

  55. ZARINA says:

    Assalamualaikum…saya anak kepada Tajudin Sariman no k/p 600716125351 ingin memohon jasa baik pihak yang berkepentingan untuk memandang kepada permohonan rumah pprt di daerah papar. Beliau say telah mengisi borang, tetapi sehingga sekarang tidak ada sebarang maklum balas daripada pihak pejabat daerah Papar. Rumah kami yang tidak utuh ketika berlaku ribut menyebabkan atap rumah tertanggal. Malahan kami terpaksa lari berteduh ke rumah jiran sebelah untuk menenpatkan diri. Saya berharap agar pihak berke[\pentingan mengambil tindakan yang selanjutnya..Terima kasih

  56. nohidayah bnti adam says:

    Sy sudah Bkawin saya menumpang rumah emak saya.rumah pun dah uzur .adik brdik pun ramai .yang dah kawin 4keluarga..klau boleh saya nk memohon rumah 1 malaysia.0195799904

  57. masitah latipahbnti adam says:

    Saya puan masitah latipah adam no hp 0199507612 yg beralamat bt 21 kg sg ular 26080 kntn….ingat menceritakan masalah kediaman rumah saya ini,iaitu tentang keadaan rumah saya yg kecil dan sempit memandang adik bradik saya yg ramai hingga mencapai belasan org.dan 4pasangan yg sudah berkahwin tinggal bersama rumah sebut…kerana tidak mampu sewa rumah…oleh itu di sini ingin mengatakan hasrat saya untuk memohon rumah mesra rakyat 1 malaysia dari pihak tuan….saya harap pihak tuan dapat memberi jawapan secepat munkin dan dapat memandankan keluaga saya yg serba kekurangan….

  58. hanif says:

    Istri sy menpunyai tanah.. Blh ke sy bina rumag atas tanah istri sy.

  59. mariana says:

    arwah bapa mertua saya ada tanah tapi belum tukar nama kepada anak-anak nya.anak yang sulung adalah suami saya. sekarang suami dan adiknya mahu buat rumah di tanah tersebut .adakah suami saya layak dan bagaimana proses dan prosudernya. sekarang suami saya hanya menumpang dengan mak nya. termasuk adiknya. kehidupan yang agak tidak selesa kerana 3 keluarga dalam satu rumah.

  60. norfadzilah bt. norman says:

    Saya norfadzilah binti norman no hp 0126991778 yang beralamat 4-7 flet megaria lili,taman bukitbserdang,sri kembangan ingin memohon rumah bantuan 1malaysia,,saya masih bujang yang berumau 31tahun,,saya anak sulung dari 8 beradik,,saya dah lama ingin memiliki rumah sendiri tapi saya tak mampu di sebabkan saya menanggung makbapa dan adik-adik yang tinggal dengan makbapa saya.saya betul-betul inginkan rumah 1malaysia.saya harap saya dapat jawapan dari pihak tuan dengan secepat mungkin dan jawapan yang menggembirakan saya dan juga keluarga saya,,terima kasih

  61. azzizal says:

    SALAM 1MALAYSIA,PERTAMA SEKALI NAK MINTA MAAF KALAU ADA SALAH TUTUR KATA,HARAP PADA SEMUA JANGANLAJ MENGHARAPKAN SANGAT DARI BANTUAN2 KERAJAAN,SEBAB KALAU 100% RAKYAT MALAYSIA MENGHARAPKAN BANTUAN KERAJAAN..SIAPA PULA NAK TOLONG KERAJAAN NANTI,KALAU KEWANGAN SEMUA HABIS…INGATLAH,SEMUA DATANG DARI USAHA KITA,KALAU TAK DAPAT,CUBALAH DGN DIRI KITA SENDIRI..SAYA PUN DAH BAYAK MINTA BANTUAN DARI KERAJAAN,TAPI APA SAYA DAPAT CUMA SATU PRASAAN HAMPA..MINTA RMR1M,APE PUN TAK ADA,DARI ITU LAH SAYA TERUS TAK MINTA APA2 DARI KERAJAAN..BR1M KE REBAT 200 KE SEMUA SAYA TAK AMBIL ATAS SEBAB RASA HAMPA SAYA..TAPI APA PUN KITA TETAP PERLU SOKONG KERAJAAN YG KITA ADA SEKARANG…ANAK MELAKA

  62. Salam sejahtera,saya berbangsa cina,saya ingin memohon batuan perumahan 1 malaysia,tetapi selalu saya mohon tentu tiada jawapan ataupun tidak layak,sebab gaji kita sebulan tidak lebih RM2000,sebagai kita orang cina belajar anak-anak di sekolah cina amat tinggi,memang tidak cukup bagi gaji kita utuk sewa sebuah rumah,oleh itu kita berkongsi sebuah rimah dengan saudara,ini amat sempit dan saya kasihan ialah anak-anak kita sekarang sudah remaja masih tinggal di sebuah bilik yang kecil,saya berharap saya dapat batuan dari kerajaan supaya kita ada sebuah rumah impian untuk kita tinggal dengan selesa,saya amat hargai jika dapat batuan ini. Sekian terma kasih. sila hubungi saya jika perlu 0168032863.

  63. Meminta says:

    Salam,saya inginkan rumah pertama ku yang dianjur oleh kerajaan Malaysia.Pendapatan gaji saya kurang rm2000 tidak mampu beli rumah yang mencecah RM100,000….saya harap ada pihak yang boleh menolong sesiapa ingin memiliki rumah untuk tempat tinggal,tolong hubungi saya 014-3658442.

  64. Essex cassidy says:

    Salam sejatera.Kalau saya ingin tahu keputusan bantuan rumah 1malaysia macam mana?tarikh penghantaran borang pada 12/7/2012.

  65. Nazdi Bin Omar says:

    Saya ingin memohon rumah untuk ibu saya yg kini menyewa di Padang Jawa,Shah Alam.Memandangkan saya telah berkeluarga dan saya tidak mampu untuk membelikan ibu saya rumah.Ibu saya seorang warga emas dan tidak mempunyai suami.Saya berharap permohonan saya ini dapat dipertimbangkan.ibu saya telah menetap di selangor lebih dari 35 tahun.ibu saya berasal dari Pahang.

  66. Noor Suria says:

    Assalammualaikum.Saya ingin memohon rumah yang selesa untuk ibu dan ayah saya yang sudah uzur dan mempunyai sakit,memandangkn ibu saya mempunyai tanah premium
    dari kerajaan yang sudah dibayar di Pejabat Tanah Bangi dan bernamakan diatas nama ibu saya.keadaan rumah yang uzur dan mempunyai tanggungan seorang adik yang mengidap penyakit persiketrik(kemurungan)dan ayah mempunyai kecacatan kaki kiri(hilang upaya kekal).Saya amat-amat berharap agar permohonan saya ini dapat dipertimbangkan.Agar ibu dan ayah saya dapat memperbaiki suktur rumah yang usang.Terima Kasih.

  67. nancy ak ajai says:

    salam sejahtera.saya adalah ibu tunggal kepada 3 orang anak.pendapatan kasar saya ialah RM600 sebelum.saya belum mempunyai rumah dan hanya menyewa sebuah bilik di kuching sarawak.saya juga tidak mempunyai tapak tanah.adakah saya boleh memohon.ibu saya juga tinggal bersama-sama saya.

  68. chiew lau pui says:

    saya dari keluarga tunggal, ibu saya berumur 56 tahun masih berkerja untuk membiayai yuran kolej saya, saya berumur 21 tahun. pendapatan ibu saya ialah rm800 sebulan.kita tidak ada tanah sendiri ataupun rumah sendiri.kita hanya menyewa setingkat rumah di sarikei. saya berharap agar saya dapat rumah sendiri di kuching agar ibu saya dapat hidup dengan senang

  69. AZHAR BIN OTHMAN says:

    SAYA AMAT MERMERLUKAN RUMAH DI KAWASAN PANDAN INDAH ATAU HULU LANGAT UNTUK KEPERLUAN KELUARGA SAYA… TINDAKAN TUAN AMAT SAYA HARGAI

  70. aidila says:

    Salam 1 Malaysia…rumah saya baru mengalami kebakaran pada 20 Mac 2013.Hampir keseluruhan rumah saya musnah dalam kebakaran. Saya, suami,anak dan kedua ibu bapa saya kini tinggal sehelai sepinggang melainkan hp dan pakaian di badan yg ada…Kini saya telah memohon bantuan rumah Pprt.saya tidak tahu berapa lama tempoh proses itu…permohonan itu juga atas nama ayah saya..sekiranya kemudian hari nnt saya ingin memohon rumah RMR1M adakah saya layak atas nama saya? kerana ibu saya masih mempunyai tanah bersebelahan, setahu saya rumah pprt hanya 2 bilik saja.Sekiranya nnt saya memohon dan menyambung rumah tersebut, adakah dibenarkan? adik beradik dan cucu ayah saya juga ramai iaitu 20 org. Saya berharap sgt sekurang2nya saya dapat dahulu rumah bantuan PPRT tue dahulu utk saya berteduh bersama anak, suami dan kedua ibu bapa saya, saya kini tinggal di rumah tumpangan abg saya. InsyaAllah bulan 7 nie saya pulak akan berpantang sbb saya kini hamil 5 bulan…Saya risau disaat PRU nnt permohonan saya tidak diproses dan diabaikan begitu sahaja, tq, Melaka.

  71. nor zaleha says:

    salam 1 malaysia…

    saya seorang ibu tunggal dan mempunyai seorang anak yang berumur 9 tahun,kini saya menumpang di rumah kedua ibu bapa saya.saya ingin memohon rumah bantuan 1 malaysia.saya tidak mampu untuk menyewa rumah.kos sewa rumah sekarang terlalu tinggi dan saya tidak mampu untuk menyewa.dengan ini saya berharap sangat kerajaan dapat membantu saya.

  72. syikin says:

    saya syikin dr sabah, saya ingin bertanya kpada kerajaan di sabah. adakah kami layak mendapat bantuan rumah pprt? kerana kedua ibu bapa saya tidak mempunyai pekerjaan tetap. hanya mempunyai pekerjaan sendiri. ibu saya berniaga menjual kuih. manakala bapa saya buruh kasar. minta kerajaan sabah tolong hulurkan bantuan kepada kami yang tidak mempunyai rumah sendiri dan tanah.kami hanya menumpang di tanah orang sahaja.kami dah mohon rumah pprt beberapa tahun yang lalu. tapi tetap mengundi jugak..janji kena tepati.jangan tahu tabur janji saja. tahun ni harap permohonan kami sekeluarga di pertimbangkan. sekian terima kasih.

  73. syikin says:

    sampai sekarang tidak di berikan jawapan. minta kerajaan di sabah tolong bagi jawan anda dengan segera.

  74. fauziah says:

    salam 1 malaysia saya ingin memahon rumah mesra rakyat saya sudah memcuba telefon untuk bertanyakan bagaimana untuk mendapatkan borang tetapi tiada jawapan bagaimana kan saya mendaftar saya sangat berharap mendapat rumaah 1malaysia sekarang saya tinggal di rumah mertua saya mempunyai 2orang anak saya teringin sangat mempunyai rumah sendiri saya berharap sangat mandapat rumah sendiri.

  75. shakti says:

    salam 1 malaysia saya ingin memohon rumah mesra rakyat saya mempunyai 2 anak saya teringin sangat mempunyai rumah sendiri.saya berharap 1 malysia rumah mesra tolong untuk memberitahu permohonan ini.

  76. Sylvestar Francis says:

    slm 1mlysia…sekali lg sy ingin memohon rumah mesra..sy mpnyai 3 org ank dan sy tringin sangat2 mempunyai rumah sndiri dan sy brharap sangat2 agar rumah mesra 1mlysia dpt tolong utk memberitahu permohona ni…
    hrp dpt beri jawapan k…no hp 0198826082

  77. lina says:

    saya ingin memohon rumah bantuan untuk ibu saya seorang ibu tunggal. Beliau berusia 61 tahun. Beliau ada tanggungan seorang adik sahaja yang tinggal di bersamanya. Beliau mempunyai 3 lagi ank tetapi tidak mahu duduk dengan anak2 walaupun telah ditawarkan beberapa kali. Ingin tahu jika ibu saya layak untuk menerima bantuan rumah untuk status ibu tunggal.

    Terima kasih.

  78. shawal says:

    Salam 1malaysia,saya menetap d selangor,walaupn selangor pesat membangun tp masih byk tak mampu memiliki rmh sendri,dgn kos sara hdup yg meningkat,msih ramai yg myewa,sperti saya,siapa tak ingin memiliki rmh sndri.lagi2 dh mempunyai sy dh mempunyai ank empt,ada yg brsekolah,nk membeli rmh,nma d senarai hitam,krana ada msalh silam dmana nk membntu adik membeli kreta mgunakn nma sya,kreta dh tak tau kmana,hgga kni hndak selesaikn pun’kewangn byk lg nk d salurkn ke lain .dgn pmbelanjaan tu keluarga pn cukup2 mkn.hgga kni masih menyewa.tak tahulh smpai bila.adakh cara tuk myelesaikm sgala mslh ini’,nk memohon skim prumahan ini pun,nk kena ada tanah,ni tanah pn takda’waalau bagaimana pun sya sokong segala usaha kerajaan membantu rakyat.moga segala brjalan lancar adil dn saksana.

  79. zul says:

    saya ingin memiliki rumah sendiri dan saya menyewa selama 7tahun

  80. sy nk cari rumah sy x ada mak dgn ayah sy duduk dgn adik2 sy tapi sy je yg berkeja gaji sy rm1400 mcm mne sy nk beli rumah ni

  81. runizam@aiqal says:

    salam…
    saya ingin memohon rumah rakyat 1malaysia…
    0126499294

  82. k.vimalan says:

    Salam 1malaysia saya ingin memohon rumah rakyat 1malaysia. P/h :0165994045 atau 0143418058 Terima kasih.

  83. DARWIN MOHD. SALI says:

    salam 1 malaysia, saya ingin memohon rumah ,,,saya d kk sabah telipok ria jalan tuaran block 3 bilik 6 tingkat 2 ,,p/h 012-8025871 ,017-8392696 kmi sekeluarga agak kesukaran mencari rumah kerana pendapatan kami yg tak mencukupi dan menanggung seisi rumah ,,,

  84. beth says:

    salam 1malaysia,saya mahu memohon rumah 1malaysia kerana ingin hidup tak bergantung pada ibu bapa lagi,gaji sy tdk mencukupi utk membeli rumah dan perbelanjaan anak2 yg masih bersekolah.p/h no 0168477812.

  85. Mohamad Azahar bin Seli says:

    saya ingin memohon rumah rakyat 1 m’sia.sejak berkhawin dah hampir 10 tahun duduk dgn ibubapa anak dah 3.Adik beradik ada 11 org.7 dah berkhawin termasuk saya.Ada 22 ahli dlm rumah termasuk anak-anak.3 yg dah berkhawin duduk asing.Tolongla hubungi saya 0168659378.Saya nak sangat duduk rumah sendiri.

  86. salam 1 malaysia.saya ingin memohon rumah rakyat 1 malaysia..h/p 0198887538

  87. salam 1 malaysia.saya ingin memohon rumah rakyat 1 malaysia h/p 0198887538

  88. Assalamualaiku…..n salam 1malaysia,saya berasal dari kg.terusan baru semporna,sabah.saya mahu memohon bantuan perumahan 1malaysia untuk ibubapa dan famly saya yang berada di kg.terusan baru 2 semporna..kesukaran kami untuk mendapakan kos pembaik pulih rumah agak susah skit sebab ibubapa saya tiada perkerjaan,ayah saya dah tua tidak boleh buat kerja berat sebab pernah buat pemedahan,cuma saya seorang sahaja yang berkerja dan meyara adik-adik saya yang masih bersekolah dan orang tua saya…saya yang berkerja di swasta memang susah dapat pinjaman perumahan kerana sebab -sebab tertentu….SUZILAWATI BINTI SAPIAT,IC NO-841023126164,TEL:0133565836

  89. Saya nak beli Rumah kos rendah saya ibu tungal Ada sakit opptsarthritis saya Ada anak tiga orang anak saya tingal senderian suami saya Ada duit sedikit epf boleh ka 1 Malaysia tolong saya umur saya 55 tahun

  90. MOHAMMAD KAMAL B ABDUL SAMAD says:

    Saya ingin membeli rumah kos rendah kerana ingin memiliki rumah sendiri,kerana rumah kami sekarang telah usang dan tidak mampu untuk mendirikan rumah sendiri baru

  91. MOHAMMAD KAMAL B ABDUL SAMAD says:

    Saya ingin memiliki rumah 1malaysia.nini no tlpon saya 0128284330….

  92. SHARANJIT KAUR A/P DALJIT SINGH says:

    saya inginkan rumah pertama ku yang dianjur oleh kerajaan Malaysia.Pendapatan gaji saya kurang rm1500 .saya harap ada pihak yang boleh menolong sesiapa ingin memiliki rumah untuk tempat tinggal,tolong hubungi saya 016-6886543

    Sumber: Borang Bantuan Rumah 1Malaysia 2013 |

  93. Amiezar Bin Mohd Nasir says:

    Saya inginkan rumah pertama yang dianjurkan oleh kerajaan malaysia. Bagaimana saya boleh dapatkan borangnye? Saya sertakan nombor telefon saya untuk dihubungi 010-2415680.

  94. mohd helmi bin maseri says:

    salam 1 malaysia, saya ingin memohon RMR1M, di atas tanah ibu saya, tetapi tanah itu, tanah berangkai, saya juga ada mempunyai rumah yang di beli melalui pinjaman perumahan kerajaan dengan kos sederhana Jenis Semi-D Kelantan gaji pokok saya + elaun lebih kurang Rm 3,135.88 jumlah potongan 2,293.34 bersih 842.54..saya ingin tahu
    permohonan rumah mesra rakyat 1 malaysia (RMR1M) ini saya layak dapat dan bagaimana cara untuk memohon, saya juga bekerja dengan kerajaan, harap pihak tuan dapat membantu atas sebab sekarang saya berpindah di perlis dengan menyewa rumah… saya harap dengan kepulangan saya di perlis dapatlah saya membuat rumah atas tanah sendiri

    Sekian, terima kasih.

  95. salam 1malaysia,saya tinggal di area ampang kampung cheras baru.saya ingin bertanya adakah saya layak memohom rumah 1 malaysia? 0173677789 @ 0162301036 noranuar zamrey bin abdul azik

  96. cik eja says:

    salam saya seorang surirumah dan ada anak satu ! selama berkahwin kami cuma menumpang di rumah saudara sahaja dan membuatkan kami tidak selesa sebaba dah lama menumpang.. saya ingin memohon rumah mesra di sabah gaji suami saya dalam rm2500 saya harap saya dapat rumah . inshaallah,

  97. Sylvestar Francis says:

    salam 1malaysia saya tinggal d penampang kk sabah.. saya ingin bertanya ada kah saya layak memohon rumah 1 malaysia kos rendah….

  98. chang fui joo says:

    salam 1malaysia saya berasal dari sarawak bintulu saya ingin meminta bantuan RMR1M sebab selama ni kami cuma menyewa rumah sahaja saya ingin ada rumah sendiri

  99. mohdkamarul zaman says:

    saya berkerja sebagai buruh kasar ingin memohon rumah 1m.saya sudah kahwin dan mempunyai seorang anak baru berumur 3thn.sekarang ni saya menumpang di rumah bapa sya,sya ingin memiliki rumah sendiri..gaji sya sebulan rm850 blh tak sya memohon rumah ni..macam mana nk dapat borang permohonan,tolong telefon saya 016-8916042.saya asal dari kuching,Sarawak

  100. emyla musa says:

    saya ingin bertanya, adakah tanah yang ingin digunakan utk memohon rumah tersebut perlu digadai? kenapa ia perlu di gadai ke BSN? saya kurang faham dengan ayat penyata diatas..

  101. Mariam says:

    saya seorang ibu tunggal.sudah 15 tahun saya masih tinggal di rumah sewa.bolehkah kerajaan bantu saya untuk membeli rumah baru.saya berharap pihak tuan akan menolong saya.sekian terima kasih

  102. hasan basri says:

    Assalamualaikum,saya bekerja sebagai pemandu lori dan sudah bekeluarga ,saya ingin memohon rumah bantuan rakyat 1 malaysia kerana bebanan kos sara hidup yg tggi dan hnya mampu menyewa rumah yg sekian lama,dengan hanya pendapatan sbanyak rm1500 dpt kah saya untuk memohon rumah bntuan 1malaysia…saya harap pihak tuan dpt membantu saya ,mudah-mudahan ada lah rezeki untuk mengubah kepada kehidupan yg lebih baik,sekian terima ksih..amin (0172309983)

  103. Zaidi A Rahman says:

    Saya sudah 12 tahun tinggal di rumah sewa,nama blacklist kerana tolong kawan untuk guna nama beli kereta.Minta tolong bantu saya.Nak beli rumah sudah pasti tidak lulus oleh bank.Nak mohon rumah mesra rakyat nak kena ada tanah.Sepatutnya orang macam saya yang dibantu dahulu,orang yang sudah ada Tanah kena berusahalah buat rumah tetapi macam saya rumah takde Tanah pun takde.

  104. FC Wong says:

    Salam!
    Saya ingin memohon Rumah Mesra Rakyat 1 Malaysia. Bagaimana mendapat borang dan masih boleh memohon lagi ke..? Nombor bibit saya ialah 012-2393482.
    Terima kasih.

  105. sal says:

    saya berasal dari sabah dah mendapat bantuan PPRT pada 2010,layak kah saya utk membuat permohonan bagi bantuan rumah mesra rakyat ini sebagai rumah ke-2 bagi saya yg mempunyai keluarga besar T.Q

  106. EMY EZYFAH says:

    salam .saya orangibu tunggal dan mempunyai 2 org anak..seorg 11 thn dan 4 thn.saya baru setahun kematian ibu dan 4 tahun kematian ayah..saya berkeerja dengan gaji sya 900rm permonth..saya dah minta bantuan agama tapi tak tahu tak lulus.saya harap saya dapat RMM TERSEBUT DEMI ANAK SAYA..SALAM

  107. EMY EZYFAH says:

    SAYA MENANTI BERITA GEMBIRA.SIAL HUBUNGI SAYA 017-5623869

  108. SAYA SUDAH BERKAHWIN,DAN MENPUNYAI 4 ORANG ANAK.SAYA BEKERJA SEBAGAI PENGAWAL KESELAMATAN,DI SEBUAH SYARIKAT SWASTA.GAJI SAYA HANYA RM1000.TANGUNGAN HUTANG BANYAK NAK SAYA KENE BAYAR SEPERTI.(INSSURAN.MOTOR)(INSSURAN MARA)(INSSURAN PERIBADI)(INSSURAN AMANAH RATYAK)SEMUA ITU SAYA SATU ORANG YANG MENANGUNG.(TOTAL SEMUA RM950)ISTERI SAYA SURI RUMAH.DAN HIDUP SAYA MENUNPANG DENGAN NENEK.KALAU NENEK PANJANG UMUR LAMA, SAYA AKAN TINGGAL DI SITU.TAPI KAULAU NENEK DAH TIADA.SECARA AOUTOMATIC SAYA AKAN DI HALAU OLEH ANAKNYA.SAYA BENAR-BENAR BERHARAT AGAR PIHAK KERAJAAN PERIHATIN KEPADA SAYA.

  109. Perhatian Kepada semua Rakyat Sabah.

    Sesiapah yang Telah memohon atau Daftar di (RMR1M) ,yang melebihi 6 bulan ke atas atau ingin mendapatkan panduan kerajaan.
    Sila bercontact Dengan saya Di Talian : 0109495627

    Terimah Kasih.

    • Saya seorang Pekerja awan Di Kk. Ada tanggungan. Pendapatan Kurang Dari Rm600 sebulan. Tiada pay slip. Tiada Tanah. Adakah Rumah 1 Malaysia ini saya layak ? Bahamiana cara cara apply ?
      012-8023459

  110. Saya juga perlu mahu memohon Bantuan Rumah 1Malaysia ini memandangkan kelayakan yang ada pada saya terima kasih.

  111. fuad says:

    sy perlukan rumah sb tak mampu nk buat sendiri..tanah org tua ada

  112. ileson says:

    salam sejatera,
    saya berasal dan menetap di daerah Tamparuli Tuaran Sabah.
    saya amat berbesar hati untuk memohon RMR yang diperkenalkan oleh Perdana menteri untuk rakyat yang kurang berkemampuan seperti saya.
    Disini saya ingin bertanya?.. macam mana untuk memohon RMR ini jika Dun tempat saya tinggal di kuasai oleh wakil rakyat pembangkang?..

  113. normala says:

    saya berpendapatan RM 1200 sebulan.. boleh ke saya memohon..saya ibu tungal mmpunyai 2 org anak. tidak mempunyai tempat tingal tetap..saya hanya tumpang sementara di rumah kerajaan. saya amat risau kalau2 saya di suruh keluar bila2 masa..:-( saya amat risaukan masa depan anak2 saya..bantula saya:-(

  114. tengku says:

    sblm pilihan raya,ckp yakyat didahulukan…..skrg ckp lain plak…………..kwasan BN KALAH tiada prbinaan rumah RMR…………………….HANYA ad prbinaan dikwsan BN mnag shja………………..knpe????????????????????????????????????????

  115. dila says:

    saya masi belajar di IPTA dan saya ingin memohon wakil ibu bapa saya…boleh ke saya memohon…ayah saya bekas kakitangan kerajaan namun telah berhenti kerja kerana kurang sihat dan sekarang hanya terlantar di rumah sahaja manakala ibu saya hanya seorang pertanai yang hanya menanam padi…kami sekeluarga tidak mempunyai tempat tingal tetap..kerana pada tahu 2005 kami telah kebakaran rumah dan kami sekeluarga hanya tingal di rumah kerajaan bekas bapa saya kerja dulu. saya amat risau kalau2 keluarga kami di suruh keluar bila2 masa… saya amat risaukan masa depan anak2 saya yang masi belajar dimana adik beradik saya yang masi belajar iaitu 5 orang…saya harap pihak bantuan Rumah Mesra Rakyat 1 Malaysia dapat membantu kami sekeluarga…tqvm…

  116. wili brord theodore says:

    Salam 1 m’sia.. Kalau tdk m.mliki tanah…ble tak memohon rmr1m? Salam

  117. wili brord theodore says:

    0168435951… Ni nmbr sy

  118. wainz9293 says:

    Hello. . . . Mcm ne pla klue sya mac bujang n tgl ngan mama. . Sya n ADA sornk g adik. Yg bekerja . . Masing masing belum berpendapatan 1000 kebawah. . N mnyara 4 ornk adik beradik lagi yg belum berskolah. . . sya skurnk myewa d sndakan. ADA ka sya layak membuat permohonan. Perumahan 1 Malaysia ini. .

  119. yudai says:

    Bagaimanakah cara nya untuk memohon Rumah PPRT?
    saya asal dari Kota Belud Sabah.

  120. Saya juga perlu mahu memohon Bantuan Rumah 1Malaysia ini memandangkan kelayakan yang ada pada saya terima kasih. kelayakan

  121. Amyra Mola says:

    Saya ingin memohon bantuan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia sekitar Daerah Kota Tinggi atau Johor Bahru kerana saya ibu tunggal dan memiliki seorang tangungan yang kian membesar memandangkan saya bekerja dengan pendapatan rm500 sebulan.. Saya sekarang menumpang dirumah ibubapa.
    Bagaimana caranya dan dimana saya boleh mendapatkan borang untuk bantuan ini. Terima kasih

  122. arul says:

    saya mau beli rumah

  123. JUILEE vincent says:

    sy sdh bkhwn…ada tanah sendiri dan pendapatn kurang dr syarat….sy bharap dpt bantuan ini…

  124. JUILEE vincent says:

    kawasan kota marudu sabah…num hp…0133035208

  125. JUILEE vincent says:

    num hp….0133025208 nie yg btl…

  126. Fir Shya says:

    Slm.
    Saya org malaysia
    Warganegara yg sah
    Anak jati k.l.
    Suri rumah org sarawak
    Juga warga malaysia.
    Tggl di k.l.
    Umo 27 isteri 23
    Anak blm ada
    Skng menyewa rumah flat.
    Rumah tak ada.sebab tak mampu
    Isteri gaji 1400 bersih.bekerja tetap
    Saya 900 bersih.bekerja tetap
    Kami mahukan kediaman yg selesa.
    Tapi masih tak mampu.perlukan bantuan.harap JANJI2 MANIS MU stelah menang
    Dpt dikotakan.

  127. Harmizie Bin Sajali says:

    saya ingin mengetahui macam mana cara nak memohon rumah mesra rakyat ni memandangkan sekarang saya masih menumpang di rumah saudara dan sudah pun mempunyai keluarga sendiri. harap dapat maklum balas dari pihak tuan. Terima Kasih.

  128. Fauziah Hanim says:

    Bagaimanakah nak memohon rumah mesra rakyat!

  129. alprit says:

    saya berasal dari weston dan telah ber keluarga mempunyai 2 orang anak,sudah beberapa kali saya telah memohon rumah (pprt)tp sampai sekarang belum ada jawapan,tp yg menghairankan saya,kenapa yang baru memohon rumah(pprt)pula yang dapat sedangkan saya,5 hingga6 borang saqya isi satu pun tak menerima maklum balas,knp terlalu hinakah saya untuk mendapatkan rumah (pprt)tu untuk kami anak beranak berteduh,.,sedangkan orang yang belum berkahwin boleh memiliki rumah(pprt)tu yang menghairankn saya,.,aku merayu bantulah kami,.,.

  130. norsuzimastura bt che soh@razak says:

    sy suzimastura,sy nk mtak bantuan rumah bg pihak keluarga sy.mcm mana nk mohon bantuan ni?

  131. vie says:

    kalau nak pohon, mohon berkunjung ke pejabat wakil rakyat anda untuk dapatkan borang…

  132. azis says:

    sangat merlukan rumah …

  133. azis says:

    kmi sangat memerlukan rumah….pendapatan rm700 sebulan

  134. nurul aini says:

    sy nurul,sy perdapatan kurang dari rm1300.00 sebulan,sy ingin membeli rumah pertamaku yang di kata kan oleh kerajaan atau menyewa rumah dewan bandaraya,gaji saya tidak mencukupi untuk membayar rumah sewa setiap bulan rm600.00 sebulan,sy berharap pihak kerajaan dapat memebantu sy.

  135. suraya appandi says:

    Salam..sy sudah berkahwn danmempunyai 2 org ank.suami syhya bekerja kilang dgn gaji hya rm1050 sebln.sy pl x bekrja.kami kini tggl menyewgn kadar rm400 sebulan.sy diberikan tapak oleh nenek sy utk mendirikan rmh,tp bk nm sy.tanah itu atas nm atuk sy yg kini sdh meniggl.blh kah sy memohon bantuan ini.bagaimana.harap anda prihatin

  136. Assalammualaikum..Saya dari kudat sabah seorang surirumah,tinggal menumpang di rumah nenek saya.saya dan suami tidak mampu untuk membeli rumah kerana pendapatan rendah.Saya dan suami serta anak-anak berhasrat untuk mempunyai kediaman sendiri tanpa bergantung dengan keluarga.Saya ingin memohon rumah mesra 1 rakyat malaysia tetapi saya tidak mempunyai gran tanah,sekiranya tanah yang saya duduki adalah tanah perkampungan layak kah saya memohon rumah tersebut,Saya berharap pihak tuan dapat pertimbangkannya.sekian terima kasih.

  137. jane goh says:

    saya jane berasal dari sabah dan berkerja di pulau pinang,saya juga ibu tunggal saya ingin memiliki sebuah kediaman yang tetap bersama anak2 saya.bagaimana saya dapatkan borang bantuan rumah1malaysia ini d negeri pulau pinang?harap tuan mempertimbangkan permohoanan saya dan terima kasih jasa baik tuan.

  138. OJIE says:

    assalamualaikum.salam 1 msia…sy ojie..sy sgat mmerlukan rumah sewa rmr1m ini.sy kini dan anak saya hnya menumpang di rumah saudara di kota kinabalu..sy mmpunyai pkerjaan tetap tetapi pdptan gaji kurang drpda seribu kerana hnya sbgi pembntu am pjbt shja.pdptan bsma anak adalah layak.mslahnya,,sy tdak mmpunyai tanah,adakah sy layak jika memohon?dan jika ada cara lain?? sy harap pihak tuan dpt ptimbangkannya kerana kmi tdak mampu mmpunyai sebuah rumah sdri kerana sy sorang ibu tunggal..sy ingin mencari sekitar kota kinabalu berdekatan tanjung aru jika boleh???tlog bantu sesiapa yg tahu ..tlg reply…terima kasih..

  139. noazalina says:

    nma sya norazalina,sya nak tnya kat mna nak dpt borang rumah 1 malaysia….susah sgt lah klau kita ne dok mnyewa umh je…sya dgn famely ingai nak dpt umh sdri….

    • norazalina binti bugek abdullah says:

      askum….nama sya norazaalina….sya ingin mmohon rumah 1 malaysia kos rendah….sya dh ad 3 org anak…skrg ne kmi skluarga masih dok kat umah sewa…suami kje kapal tpi gaji murah RM1500 je sbulan,ad kah sya layak mmohon,sya harap tuan/puan dapat ptimbangkan pemohonnan sya ne….sya ingin mcari sekitar sitiwan dan manjung perak….no tfon:0135357383…

  140. rosimah binti oyong says:

    salam satu malaysia..saya puan rosimah binti oyong anak jati kudat,saya berharap agar dapat memiliki rumah sendiri,dengan siapa perlu saya bercakap atau berjumpa…sekian

  141. syed says:

    assalamulaikum…saya Syed, telah berkeluarga berasal dari P.pinang. saya ingin bertanya sama ada skim bantuan rumah di atas tanah sendiri masih ada lagi. pendapatan saya rm1350 sebulan dan pada tahun sudah telah membeli rumah kos rendah berharga rm17,000 di bukit beruntung rawang dengan mengeluarkan wang kwsp, tetapi rumah itu tidak sesuai didiami kerana terletak jauh di atas bukit kawasan orang asli. adakah saya masih layak memohon skim ini di atas tanah lot saya di Mukim Bkt. Meriam, Kota Kuala Muda,Sg Petani. adakah pinjaman tersebut terus dengan SPNB?
    diharap tuan dapat memberi penjelasan. sekian terima kasih.

  142. masniah says:

    as,kum saya masniah berasal dari sabah,,saya seorang janda mempunyai 2 orang anak di bawah tangungan saya sekarang saya dan anak_anak tingal di rumah mak saya ,, kalau boleh saya ingin memohon perumahan pprt saya bekerja dengan gaji 600 saya berharap sangat pihak tuan puan dan kerajaan dapat pertimbang kan permohonan saya terima kasih 0109490514

  143. saya mohd noor berasal dari changkat lada perak ingin memohon rumah pprt. kerana saya tidak mampu buat rumah sendiri.saya sudah berkahwin hampir 5 tahun dan mempunyai seorang anak.buat masa sekarang saya tinggal di rumah bapa mertua..saya bekerja dengan gaji RM 1200. saya berharap pihak kerajaan dapat mempertimbangkan permohonan saya..

    0174132516 atau 0175508472

  144. nita says:

    Salam 1 malaysia,,saya nita yg kini sebagai ibu tunggal dan mempunyai 2 orang anak d bawa tanggungan saya serta tidak mempunyai kediaman tetap dan tidak mempunyai tanah atau rumah sendiri dan buat masa ini hanya menumpang bilik kecil sahaja(sewa) d sabah..saya jg hanya bekerja sebagai staff biasa d salah satu market d sabah…saya memohon sangat-sangat kepada pihak yg berkenaan agar memberi perhatian terhadap orang2 yg mcm saya yg tidak mempunyai ketetapan tempat tinggal..0138854538

  145. ayu says:

    Salam?saya ayu, suami bekerja hanya sebagai pekerja am swasta yg tidak berpendapatan tinggi dan mempunyai 2orang ank.kami tidak mahu lagi menyewa rumah memandangkan kadar sewaan sekarang smakin tinggi.menjadi beban apabila tanggungan kmi jg smkin btmbh.maka, saya ingin memohon sebuah rumah kos rendah supaya tidak menyewa lagi di kawasan daerah kota tinggi, johor.sekian, terima kasih.hp:0177272845

  146. Norlida Arbi says:

    Saya salah seorg ibu tunggal di Malaysia yg amat2 memerlukan bantuan kerajaan tk membaiki @ membuna rumah saya yg sgt buruk serta usang di Miri ini.

    Suami sya meninggal dunia pd tahun 2009 dan tidak mempunyai apa2 harta sepencarian ant kami kerana smpanan kami habis utk membiayai perubatannya sebelum dia meninggal dunia. Arwah sebelum meninggal telah mdpt stroke.

    sudah jatuh ditimpa tangga, pd 27 June 2013, rumah yg saya sewa telah terbakar dan saya kehilangan segalaya…….

    Sya amat memerlukan bantuaan PPRT ini memandangkan sya sudah taiada lgi dan anak saya mahu ujiann UPSR tahun….tq

  147. faizulgedon says:

    sya zul dari sabah.ingin merayu supaya kerajaan patut bantu orang tempatan.sya btl2 tak puas hati kerana pendatang asing di layan dgn bgus.ni ka janji di tepati oleh barisan nasinol

  148. Nabilah says:

    Salam..saya ingin memohon bantuan rumah.sy ibu tunggal yg mnyara 2org ank.sekarang rumah sewa.tapi saya tak Ada tanah.macam mana ye?

  149. saya shripah adallah no ic510424125326. yang tinggal di btu7 ka tinosa2, jmbat lorng2 lot 478 sandakan sabah.saya minta pm malaysia seri najib dapat menolong membaiki rumah saya yang sudah mahu rubah, rumah saya ini sudah blik2 dibaiki tapi tetp tidak tahan sbab tidak ada wang yang cukup untuk mmbaiki.saya hanya mampu membeli kayu2 yang murah saja, sekian terimah kasih pm malaysia.

  150. siti mazlina says:

    askun saya wakil dari emak saya.emak saya nk memohon rumah tapi mcm mn nk mintak. emak ada tanggung anak seorg.pendapatan dlm rm800 sebulan
    masalah nya emak x punyai tanah. skrg pun tumpang tanah makcik.tapi anak ank makcik dah x suka kami tggl di tanah diorg.

  151. normala says:

    salam.. saya normala seprg ibu tungal 2 org ank.. saya amat memerlukan bantuan rumah pprt . kerana saya tiada tempat tingal yang tetap. sekarang saya hanya menumpang di rumah org lain sementara waktu.. saya nak menyewa pn sewa mahal sngat saya tak mampu…tolng ulaskan tentng masalah saya ni..

  152. Salam.sye seorang saudara baru.sye mohon kerajaan boleh bantu sye.sye ingin dapat kn rumah kos rendah.sye sudah beristeri dn satu org anak.harap pihak kerajaan boleh membantu sye.??

  153. Napisah says:

    salam….saya seorang surirumah ,hanya bergantung kepada pendapatan suami sebanyak rm800 sebulan yang berkerja sebagai pemandu. saya mempunyai 4 orang anak yang kesemuanya bersekolah. hingga kini saya masih lagi belum mampu untuk membeli rumah sendiri. kami masih lagi duduk menyewa selama 18 tahun ini. itu pun hanya rumah kos murah yang mampu kami sewa. saya nak tau adakah saya sekeluarga layak memohon bantuan perumahan 1malaysia.

  154. emma says:

    Salam 1 malaysia..saya mempunyai 7 org ank..suami kerja sendiri..pendapatan bwah 2k..saya tidak mempunyai rumah dan tanah sendiri..ade kah saya layak memohon rumah anjuran kerajaan malaysia..jika saya layak..dimanakah saya nk dptkan borang permohonan rumah..tq

    • salam sayaseorang ibu tungal ingin memohon untuk anak2 dan ibu sya dh tua.
      bagai mna utk memohon dpt kn borang sya.tak mampu beli rumah kos sara hidup kmi x mencukupi..ada nya bantuan ini meringan kan beban kmi sewa mkni tingi..harap tuan dpt bantu rakyat yg memerlukan sekian

  155. adam bin mahful says:

    saya seorg pernarik beca melaka,x ada rumah tumpag rmh org itu pon dah mau di halau.saya ingen nak rumah klu tuan sudi memberi saya rumah biar pun burok asalkan rumh tempt bertedu,saya harap tuan dapat tolong saya ini…tel;019.6804150

  156. Sy ingin memiliki rumah sndiri tp tiada tnah…dh lma tingal dngn mertua ank pn dh 2 klu blh sy nk mhon rumah mesra rakyat..sy mntap di perlis.

  157. kami masih tinggal dengan sebuah rumah lama (rumah ibu bapa). kami 5 beradik sudah pun berkeluarga dan masing-masing mempunyai ramai anak. dalam rumah yang hanya seluas 20′x30′ persegi, kami tinggal dengan 6 keluarga (23orang)termasuk ibubapa dan anak2. pendapatan rata-rata rm1000 ke bawah.
    soalan ; layak kah saya momohon rumah ini?

  158. clare says:

    Bagaimana memohon RMR?

  159. Devaki says:

    Selamat tenggahari,
    saya ada 2 orang anak kalau boleh saya ingin nak memohon rumah 1malaysia mcm mnanya

  160. intan says:

    saya nak tanye jika tuan tanah tiada waris dan dia dah meningal dunia……boleh kah kite mohon untuk bina rumah di tanah yg tidak bertuan itu,,,,,bagaimanakah cara untuk mohon bantuan rumah 1malaysia ni??

  161. eyna says:

    Assalamualaikum..
    sy eyna,berumur 21tahun..sy tidak brkerja.
    trpaksa mnjaga ibu sy yg menghidapi penyakit kronik..sy juga mmpunyai seorANG anak berumur 1 tahun 6 bulaN yg tidak berbapa..serta seorang adik perempuan brumur 4tahun..
    kami tiada tmpat untuk berlindung selepas di halau owner rumah sewa kami KERANA tidak dapat mmbayar sewa 3bulan.kami tiada ahli keluarga trdekat mahupun saudara mara.buat masa ni,kami berempat menumpang di rumah kawan sy yg tlh pun berumah tangga.
    sy buntu..apakah yg harus sy buat?sampai bilakah kami harus begini?
    bolehkah sy mohon utk dapatkn rumah?
    bagaimanakah caranya? adakah sy boleh mohon agar bantuan dihulurkan segera? hubungi sy : 017-3117040

  162. shahidan bin musa says:

    Salam…..sy bapa tunggal ada seorg anak berusia 7 tahun..sy jugak seorg OKU fizikal akibat kemalangan skrg sy hanya bergantung kepada pencen perkeso berjumlah kira2 RM1500 sebulan utk seumur hidup layakkah sy mohon bantuan rumah…..no 0143068960

  163. mardin says:

    ASSALAMUALAIKUM ..saya mardin bin samsudin ingin memohon rumah mesra 1 malaysia .. sudah lama saya memohon rumah pprt di sabah tapi sampai skg hanya jawapan yg sama saya terima iaitu “buat masa skg tiada permohonan” … sdgkan sudah 3 tahun lebih saya memohon dan dalam masa itu saya dapati bnyak orang yg diterima pemohonanya.. gaji saya rm2500 skg mnyewa rumah brsama istri dan ank saya, rm400 lebih sbln.. keperihatinan tuan amatlah dihargai dan didahulukan dgn terima kasih !

  164. ayid says:

    Kepada org yang blaklist boleh buat permohonan ke?

  165. Ernie Lian says:

    memerlukan rumah yangkerana selesa. kerana bilangan ahli kerluarga yang bertambah.

  166. Limis bin yuni@Juhumat Bin Md Yunus says:

    Saya merayu kepada pihak Pengurusan Lembaga Perumahan cawangan Kota Kinabalu Sabah (SPNB)supaya dapat membantu utk memberikan kepada saya seunit bantuan rumah 1M mengikut kadar kemampuan saya membayar ansuran bulanan minimum pendapatan kasar sebulan RM800.Saya merupakan kakitangan kerajaan dengan gaji seperti diatas,tidak ada kemampuan utk memiliki rumah sendiri dalam kadar gaji yang sangat rendah.Oleh yang demekian saya sangat mengharapkan dari pihak pengurusan SPNB agar dapat membantu saya dalam perkara ini.Prihatin dan bantuan dari pihak SPNB saya ucapkan jutaan terima kasih.###tindakan susulan boleh dihubungi terus no hp;0138724839

  167. Azhar bin Harun says:

    Saya mohd Azhar bin Harun berumur 21 tahun.Saya tinggal di Kelanatan,Saya ingin memohon bantuan rumah 1 Malaysia bagi pihak ayah,kerna sekarang ini kami tinggal di rumah yang kurang selesa..
    Saya mempunyai 5 orang adik beradik,3 daripadanya masih lagi sekolah..mak kerja sebagai pembantu kedai,ayah sudah tidak kerja lagi kerana sakit..
    Saya bekerja sebagai pembantu peniaga pasar malam,
    Kami sekeluarga tinggal di sebuah rumah yang kurang selesa,menungpang di tanah milik nenek.
    Boleh kah pihak Kerajaan memberi kelulusan untuk bantuan membina rumah 1 Malaysia kepada keluarga saya..
    Saya benar-benar berharap agar pihak Kerajaan dapat meluluskan permohonan saya kerana saya sangat-sangat memerlukan sebuah rumah yang lebih selesa untuk adik-adik serta mak ayah..

  168. kalai says:

    tuan , Puan

    tolong saya. tidak ada rumah sendiri. hanyak tupang sama adik. udah ada anak 3 orang. saya ingin minta tolong sama i malaysia

  169. ROSLIDA BINTI ISMAIL says:

    As’kum saya dr penang,mcm mne nak dpt kan rumah kos rendah di pulau pinang…saya sudah brkahwin dan menpunyai 2 org ank…sampai bla saya nak menumpang dirumah mak mertua saya…saya ingin ada rumah sendiri….

  170. ganesan gopal says:

    saya ganesan drpd port dickson ns bagaimana hendak memohon
    bantuan rumah 1malaysia .sy mempunyai tanah tapi tiada wang untuk membina ,rumah yang sudah usang itu. no tel saya 0176447318.

  171. harwany binti mohamad yusof says:

    saya harwany ingin memohon rumah mesra rakyat ini..tanah dah ade so mcmne nak apply borang ini..buat mse skrang sya tinggal di rumah sewa..dan skrang tuan rumah ingin mngmbil kembali rumah tersebut..sdah 13 thun saya tgal di rumah sewa..sya mat berharap dpt mengisi borang ini scpat mgkin..pls call me urgent 0148261613

  172. siti norhaijar says:

    saya ct dh daftar tapi tersalah letak email, mcm mane nak edit? sebab email yg saye letak tu dh tak boleh buka, tolong saya 014-2552971

  173. saya siti dr kuantan.saya ingin mohon RMR.skrg saya menyewa dan mpyai 2 org anak.pdpatan saya dan suami TIDAK mampu utk memiliki rumah sendiri.saya pernah mohon RMR di pjbt dun yg terdekat tp katanya anak peneroka tidak layak? saya teramat sgt bhrap agar permohonan anak peneroka juga layak menerima bantuan RMR.bantulah kami yg bpendapatn rendah.NO TELP SAYA 013-9552145

  174. muhammad izwan says:

    Assalamualaikum…saya mahu bertanya,kenapa borang membuat rumah mesra rakyat susah hendak dapatkan?sudah 4 bulan saya tunggu untuk dapatkan borang pemohonan…adakah cara lain untuk mendapatkan borang selain mengambil di pejabat khidmat rakyat?

  175. MUHHAMMAD HIZAM BIN MUNAWAR says:

    assalamualaikum saya muhammad hizam bin munawar ingin memiliki rumah sendiri saya sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak saya berharap dapat memili rumah sendiri untuk kediaman keluarga,saya berharap dapat bantuan rumah 1 malaysia..no fon -0147465234-01123377546-

  176. Rozlee Bin Ismail says:

    Assalammualaikum, saya rozlee ismail berasal dari sabah sandakan. saya mengharapkan program prima 1m dapat merialisasikan impian saya dapat memiliki rumah atau kediaman sandiri bersama keluarga tersayang. no tpon 0148566817

  177. Rafidah binti sarayon says:

    Salam saya rafidah saya ingin memohon perumahan rmr1m kerana saya dan keluarga memang tidak mempunyai rumah sendiri oleh yang demikian saya amat berbesar hati kiranya saya mendapat bantuan ini saya berharap agar pihak yang berkenaan dapat menghulurkan bantuan membina satu rumah sederhana di atas tapak berdekatan dengan rumah mak saya kerana mak saya mengizinkan saya membuat sebuah rumah di atas tanah dia ni no fon saya 0135481092

  178. Roslidah binti Mohd Rozalan says:

    Saya nak tahu status permohonan saya dah lulus ke belom mcm mana???dah hampir 3 tahun saya mohon rumah RMR1M ni.

  179. emilia says:

    salam.. saya emilia,saya berminat untuk memohon perumahan rmr1m ni. saya tidak ada tanah tapi suami saya ada tanah. sekiranya suami saya berminat untuk membuat permohonan rmr1m ni… perlu pergi ke mana2 institusi kewangan untuk membuat pinjaman atau hanya pergi ke SPNB untuk membuat permohonan.. adakah segala urusan pembiayaan ditentukan oleh pihak SPNB?
    Sekiranya tidak keberatan boleh kah saya mendapat kan maklumat mengenai permohonan.. ni no telefon saya 019-7939262.

  180. mary says:

    Salam mesra,saya orang sarawak,,ingin memohon perumahan mampu milik,,ini kalau diberi kesempatan,,kalau boleh bagi keutaman utk kaum orang ulu

  181. Lina says:

    Salam..
    saya sgt berminat utk memohon perumahan mampu milik ini…gj pokok saya rm 2,700.00 dan ade potongan angkasa.sy belum memiliki rumah lg n sy hrp phak SPNB dpt membantu sy..skrg sy menyewa n emmpunyai 4 orang anak..utk mendapat tanah sy blh membeli tanah dgn membuat loan…Sekiranya tidak keberatan boleh kah saya mendapat kan maklumat dgn lebih lanjut mengenai permohonan ini.. ni no telefon saya 017-2681969..

  182. Nisha says:

    SAYA INGIN MEMOHON BANTUAN RUMAH RAKYAT 1 MALAYSIA KERANA TIDAK MAMPU MENDIRIKAN RUMAH SENDIRI.DAN GAJI TIDAK MENCUKUPI.SEKARANG SAYA MENETAP DI RUMAH IBU.

    Sumber: Borang Bantuan Rumah 1Malaysia 2013 | melvister.com

  183. azi mus says:

    saya berminat dengan program ini.bagaimana untuk saya mendapatkan maklumat lebih lanjut.saya mempunyai tanah dan tidak mampudan tiada pengetahuan untuk membina sendiri rumah.

  184. Donna says:

    macam mana mau apply??

  185. anak kampung says:

    mcm mna nk apply link borg pn xdak..

  186. erica lysa says:

    saya orang sabah memohon bantuan rumah mesra rakyat 1 malaysia RMR untuk menghulurkan bantuan kepada kami.. kami ada geran tanah.. rumah kami duduki sekarang tidak siap dibina kami mohon pihak RMR beri perhatian prihatin.. sy mohon kpada pihak anda dapat memberi balasan dengan segera melalui email sy.. terima kasih kerana meluangkan masa

  187. siti says:

    asalamualaikum nama saya siti saya ada anak sebelas orang saya dan suami sukar untuk menampung semua..pendapatan pun ndak banyak..bagaimana mahu aply itu rumah…011-12679945

  188. lin says:

    saya dan suami pindah melaka baru 10 bulan,kami menyewa rumah dengan kadar rm 300 sebulan dan tidak mempunyai tanah sendiri..
    bagaimana cara untuk memohon ….

  189. ila says:

    salam… tolonglh pertimbangkan semula syarat memiliki rumah rmr1m ni. kerana tidak semua org ada tanah. dan tidak semua org benarakn tanah mereka di pajak kepada bank. istem pajakan tanah itu menambahkan lagi beban utk org yg menumpang utk miliki rumah. nk buat pinjaman peribadi bayaran bulananya tinggi.. sya harap pihak terbabit pertimbangkan semula.

  190. Zuraidah Bt Hashim says:

    Salam.. saya nak mohon rumah mesra rakyat tapi saya tak tahu nak ambil kat mana borang tu . Bagaimana nak mohon

  191. nani says:

    saya dan suami pindah selangor baru 10 bulan,kami menyewa rumah dengan kadar rm 300 sebulan dan tidak mempunyai tanah sendiri.dan gaji kami tidak cukup untuk menampung kehidupan seharian kami.kami beharap bantuan rumah 1malaysia dapat memudahkan dan mengurangkan beban kami.kami sangat berhrap keprihatinan tuan,,0122389501

  192. aniey says:

    Saya,suami dan anak tgl di kawasan DUN N56 APAS,PARLIMEN TAWAU,,saya ingin memohon bantuan rumah 1 malaysia 2013 RMR1M kerana rumah yang kami duduki di tapak tanah kami sendiri sekarang sangat usang,kami tidak mampu untuk memperbaiki rumah sendiri kerana kami mempunyai pendapatan yang rendah..hendak membuat pinjaman peribadi di mana-mana bank untuk memperbaiki rumah kami tidak layak kerana berpendapatan rendah,saya berharap permohonan saya dapat di luluskan dengan kadar segera memandangkan rumah yang saya duduki ini sangat usang..bagaimana saya hendak mendapatkan borang permohonan tersebut?????0198306159

  193. noor hafizah binti razmi says:

    saya ibu tunggal dn punya sorang anak dibwah tanggugan saya berusia 6tahun saya punya tanah dibawah nama mak saya dan mak saya mngizinkan saya membuat rumah ditanah nyer oleh kerana adik2 tidak mahu membuat rumah dan x nak tanah tersebut tapi memandangkn saya tidak berkemampuan punya pendapatan RM700 tidak mncukupi…jadi saya ingin bertanya mampukah dan bolihkan saya memohon..

  194. meliza says:

    sy b’asl dr sarawak.Sy ibu tunggal,sorg ank.Bkeja s’dri,pndptn dbwh rm500/sbln.Sy tgl b’sma ibubpa.Tetapi mereka jg ada tanggungan lain.Blh kah sxt memohon bantuan rumah 1malaysia???0194386878

  195. mia loffa says:

    saya berada di semporna,sabah,..bagaimana nak memohon rumah mesra 1 malaysia di daerah semporna ni? ada no untuk dihubungi ke?

  196. sitimarina says:

    assalamualaikum..saya nk mohon bantuan rumah mesra 1 malaysia di dearah kota bharu kelantan,tp saya x ada tanah sendiri.sya dan keluarga duduk rumah sewa.saya pula berkerja berpendapatan bersih 1000 x de slip gaji.saya berharap sangat dapat bantuan oleh kerajaan,

  197. Ariffin bin Johari says:

    saya minta pihak yang bertanggungjawab dapat e.mailkan borang permohonan rumah 1malaysia 2013 yang mana saya mempunyai ramai tanggungan dan ingin memohon rumah tersebut.

  198. lily says:

    saya ingin mohon rumah mampu milik..smua syarat2 membolehkan saya untuk mohon cuma saya tiada tanah sendiri….macam mana caranya ye??
    atau ada bantuan lain dari krajaan agr impian saya memiliki rumah sendiri tercapai????
    Saya amat memerlukan rumah krg memiliki cahayamata 4 orang….harap dapat membantu

  199. mizi121 says:

    Saya berumur 35 tahun tapi masih tinggal menyewa dikawasan ipoh…purata pendapatan gaji rm1600.00 dan rasanya tak layak langsung nak beli rumah..apatah lagi nak buat loan bank…sejak kebelakangan ini harga rumah semakin hari makin meningkat tiada lagi rumah yang berharga rm100,000.00 kebawah…bayangkan jika dibuat bancian..rasanya masih ramai lagi orang yang tak mampu nak beli rumah…dalam pemerhatian saya harga rumah disekitar kawasan ipoh melebihi rm160,000.00 soalan saya..
    1)untuk membeli sebuah rumah ia memerlukan tunai ditangan sekurang-kurangnya 10% dari harga rumah..mampukan orang yang berpendapatan seperti diatas menyediakannya…
    2)adakah pemaju mempunyai kuasa meletakkan harga sesuka hati…dan tiadakah pemantauan dari mana-mana Jabatan kerajaan…
    3)biasanya loan bank berdasarkan nilaian semasa namun harga yang diletakkan oleh pemaju melebihi nilaian semasa…
    4)jika diperhatikan pada hari ini,pemaju berlumba-lumba membuka projek perumahan tetapi kebanyakan harga rumah mencecah ratusan ribu ringgit yang kadang kala tak masuk akal jika difikirkan dan pernahkah anda melalui kawasan elite yang rata-ratanya berpagar dan berguard dan anda dilarang masuk jika hanya untuk melihat kawasan tersebut…dah nak dapatkan rumah pun susah tapi dihina kerana anda miskin…adilkah rasanya bumi malaysia yang diduduki hari ini makin kembali ke sistem dahulu iaitu sistem KASTA orang miskin hanya layak berada bersama golongannya dan para bangsawan berada selesa diatas…
    Saya berbesar hati andainya ada bancian harga rumah dan bancian bilangan penduduk Malaysia yang masih tiada rumah sendiri untuk diduduki dan selidiki apakah yang akan kita buat untuk generasi akan datang…sedangkan generasi sekarang sudah merasa kapayahan untuk mendapatkan rumah rasanya tidak salah jika saya katakan…kemungkinan generasi kita akan merempat adalah tinggi….fikir-fikirkan….

  200. NORWATI says:

    kenapa susah sgt nk dapatkan borang permohonan Rmr ni dari pej adun, dah berapa kali jumpa masih tk dapat lag. kenapa spnb tk bg online sj, blh ltk ruang t.tgn ketua kg atau adun je

  201. mohd asri says:

    mohd asri says :

    saya sudah berkawin selama 10 tahun dan mempunyai 2 orang anak.saya ingin mempunyai rumah sendiri memandangkan selama ini kami tinggal dirumah mak.untuk pengetahuan pihak RMR1M rumah tersebut atas nama adik saya.saya ingin mohon rumah mampu milik (RMR1M)dan kami ada tanah untuk dibuat rumah.pendapatan saya RM1700/bln dan istri suri rumah sepenuh masa.harap pihak RMR1M dapat membantu saya dan boleh emailkan borang untuk permohonan rumah mesra rakyat (RMR1M)

    sekian terima kasih.

  202. Jammy says:

    Saya dari Sabah ingin memohon bantuan Rumah Rakyat 1 Malaysia kerana gaji rendah dan tidak mampu mendirikan rumah. Saya masih tiggal di rumah ibu dan tiada tanah.

    Boleh saya dapat borang permohonan?

    Terima Kasih.

    Sumber: Borang Bantuan Rumah 1Malaysia 2013 | melvister.com

    • Delilah says:

      The government gave me a piece of land to build a house but SPNB officer said I cannot ask to build raised floor because the land is not by riverbank.I said how the land is peak
      soil too costly for me to dump soil on top of the land.I hope the government be flexible to consider exceptional cases.

  203. nabilah binti willy says:

    Saya mempunyaie 4 orang anak suami saya berkerja sebagai pemandu lori, da 10 tahun menetap disalangor kami ingin memiliki rumah sendiri tapi tak layak da bertanya pada maybank,pegawai yang bertugas jual beli rumah tu kata tidak layak setelah ditolak gaji kami dengan hutang2 yang ada,kami berharap agar kami dapat rumah sendiri.

  204. janaki a/p ganesan says:

    sy janaki suami dah tingal.ada anak tiga jagaan sy.sy tingal rumah sewa boleh tah dapat rumah satu malaysia tlng.sy tigal alamat no 6 lorg 23 taman impianku kampung padan sugai lebing kuantan 25200.

  205. saya kerja di alam folorah. kaji sebulan 1000.00.tlng sy saya nak rumamah satu malaysia.sy ibu tungal.umur31.ada anak tiga bersekolah tlng.

  206. mohd basir aboo backer says:

    slm 1malaysia, saya berminat memohon program rumah 1malaysia ni, tp saya tak mempunyai tanah sendiri, sekarang ni kami tinggal di rumah usang di atas tanah setinggan, saya nak tanya boleh kami memohon dalam program ni atau pun adakah kerajaan menawarkan program lain untuk kes seperti kami…

  207. mohd khairil bin selamat says:

    assalamualaikum…
    saya mohd khairil bin selamat,umur saya 31tahun berkahwin, mempunyai 5 orang anak. saya berkerja di jabatan pengairan dan saliran sebagai pemandu kenderaan jabatan. pendapatan saya rm1500 sebulan.isteri saya suri rumah dan sambilan menjahit dirumah, pendapatan rm300 hingga rm500 sebulan. saya ingin memohan bantuan rumah rakyat 1malaysia.

  208. Wan Norazlinda Wan Ali says:

    Assalamualaikum…. saya Wan Norazlinda bt.Wan Ali 30tahun dan suami saya Mohammad Anuar b. Ismail 33 tahun dia juga orang kurang upaya (pengelihatan) dan mempunyai 3 orang cahaya mata yang sedang membesar. saya hanyalah seorang petugas pdk (pemulihan dalam komuniti) dgn berpendapatan rm800.00 sebulan. Dan suami saya seorang mekenik dengan berpendapatan rm700.00 sebulan. kami sekeluarga ingin memohon rumah rakyat 1 malaysia kerana kami sekeluarga masih tidak mampu memiliki rumah sendiri selama 8 tahun kami berkahwin. kami hanya tinggal di rumah sewa sahaja dengan kadar sewa yang agak tinggi mengikut ekonomi sekarang. kerana di masa sekarang rumah sewa yang kadar rendah tiada lagi.

  209. ingin memohon rumah 1 malaysia atau borang rumah 1 malaysia

  210. falisha adora says:

    saya juga seorang ibu tunggal dan mempunyai 2 orang anak perempuan. saya memerlukan bantuan mendapatkan rumah 1M. sekarang saya menyewa. tolonglah bagaimanakah caranya?

  211. bibiana says:

    saya seorang surirumah berusia 28 tahun dan suami berusia 34 tahun dan kami bakal menimang cahayamata tidak lama lagi.sekarang suami bekerja di sebuah ladang di Daerah Beaufort,Sabah dengan pendapatan 1500 sebulan.kami tidak mempunyai rumah sendiri.sekarang kami tinggal di rumah pekerja berkongsi dengan sebuah keluarga lagi.saya memerlukan bantuan rumah 1M.Saya juga tidak mempunyai tanah.saya berharap pihak tuan dapat menghubungi saya di no.01115126369…terima kasih.

  212. jimmie says:

    saya mohd helmi abdullah berasal dari kuching sarawak..saya berkerja di sebuah syarikat faltech enginnering sdn bhd sebagai contrakter dengan pendapatan 1300 sebulan.sudah berumah dan mempunyai seorang anak.kami tidak mempunyai rumah sendiri.sekarang kami menyewa dengan seorang kawan.saya memerlukan bantuan rumah 1M.saya juga tidak mempunyai tanah.harap pihak tuan/puan dapat menghubungi saya di talian 0198209426..terima kasih.

  213. Mohd.Jaya Asri says:

    Kalau dah tempat yang di beritahu pun ckp borang dah habis macam mana lagi saya nak dapatkan borang permohonan tu..
    Rata-rata semua yang di atas sangat-sangatlah memerlukan bantuan yang telah di katakan oleh PEMIMPIN kerajaan kita.
    persoalannya :-
    1) Apakah benar pihak yang di pertanggungjawabkan telah melakukan tugas mereka dengan betul.
    2) Adakah pihak yang di pertanggungjawabkan akan menerima atau memberikan borang tersebut setelah mendapatkan HABUAN daripada pemohon yang nyata di gelar orang susah.
    Status diri saya..
    Sekarang ini saya masih berkhidmat di Jabatan Kesihatan Negeri Sabah dan berjawatan sebagai seorang Pemandu.Gaji bersih saya RM700++ setelah di potong dengan tanggungan keluarga.Anak bersekolah 4 orang, masih berumur 3 bulan 1 orang.Isteri suri rumah tetap.Saya masih duduk di rumah dengan orangtua saya kat kampung.Banyak borang sudah saya isikan termasuk bantuan kerajaan untuk anak-anak saya yang bersekolah,.namun tak dapat juga.
    Saya ada juga memohon Komputer 1Malaysia untuk anak-anak saya,..tapi tak dapat juga..Apa punya nama BANTUAN KERAJAAN ni???
    Tapi apa yang saya nampak,..orang yang berjawatan tinggi dan berkemampuan senang saja dapat.Yang nyata,..dalam keluarga seseorang tu,.boleh dikatakan hampir semua mereka memiliki bantuan yang di katakan tu.
    Dengan rendah diri..saya memohon untuk mendapatkan bantuan Rumah 1Malaysia..no tel:011-38008731

  214. bunga piring says:

    macm mna nie… aku sdah minta peruntukan rumah di pejabat daerah kunak tapi belum dapat sampai sekarang… col 0145577601

  215. katimah binti misleh says:

    saya ingin memohon rumah bantuan kepada encik….

  216. mohd faizal bin hassan says:

    Sy mengharap sangat untuk memiliki sebuah rumah sendiri. Sy berumur 31tahun dan Sy berpendapatan rm2100 sebulan. Isteri sy tidak bekerja dan sy mempunyai 4 org cahaya mata. Sy sekarang menyewa sebuah bilik. Untuk hubungi sy 01128162287…. jase anda yg membantu kami untuk mendapatkan rumah sendiri amat kami hargai….

    Drpd: rakyat yang sangat memerlukan
    Rumah sendiri..

  217. normala says:

    saya berharap dapat memiliki sebuah rumah sendiri.suami saya berpendapatan rm1500sebulan.saya tidak berkerja,saya ingin memohon tetapi tidak pasti cara yang tepat,saya sudah banyak kali bertanya dengan pihak umno tapi mereka suruh saya rujuk ke pejabat daerah bila saya pergi pejabat daerah mereka suruh tanya pejabat umno boleh nyatakan saluran yang betul dan jelas

  218. NITTHIYAA says:

    saya berharap dapat memiliki sebuah rumah sendiri, mak saya ibu tunggal, adik saya masih belajar, kami berdua saje kerja pendapatan saya Rm1500.00 dan mak saya Rm900.00
    sewa runah saya sekarang adalah Rm450.00, kalau kami terlambat tarikh masuk duit sewa, tuan rumah saya minta intrest sebanyak Rm25.00 untuk sehari,
    lebih baik kalau saya dapat rumah sendriri saya boleh bayar untuk rumah saya sendiri.

  219. aziey says:

    Sya nk tnya.. Husband sya ada mhon tman permai utama grun dah nk msuk 3 blan.. Tp smpai skrang xda trima pgilan apa2 sma Ada loan lulus kew atau x…nk taw lulus Kew x nk berhubung dgn sapa???

  220. julie says:

    assalamualaikum dan salam 1malaysia…saya ingin bertanya adakah sy layak memohon bantuan rumah(rmr1m)suami saya bekerja sendiri dengan pendapatan sekitar Rm900 sebulan manakala saya seorang surirumahtangga sepenuh masa dan mempunyai 6org cahaya mata.skrg kami tinggal dirumah yang sudah dilelong dan sudahpun mempunyai pembeli.kami masih tinggal dirumah ni walaupun tiada air dan sudah menerima surat arahan dari mahkamah disebabkan kesempitan hidup kami masih tidak dapat berpindah kerana sewa rumah sekarang sekitar rm400 diluar kemampuan kami.saya teringin memiliki rumah sendiri.ciri2 rumah yang saya inginkan teres atau rumah taman.adakah saya layak memohon rmr1m?

  221. shah367 says:

    Salam sejahtera, soalan saya tanah atuk dan nenek blm diubah keatas nama2 anak2, semuanya ada5 beradik perempuan, yang sulung ibu saya, kebenaran membina rumah diatas tanah berkenaan perlukan perakuan bersumpah kan, apa lg dokumen2 yang perlu saya siapkan?atuk dan nenek dah meninggal..saya seorang pekerja swasta tangga gaji 1900.00…lebih kurang, cam tu..anak dah masuk 4..umur dah mencecah40hannnn..saya perlukan rumah,,, perlukah dapatkan borang dahulu?..tq,,,

  222. Saya berumur 21 tahun ingin daftar ruma satu Malaysia bagaimana Hendak daftar dan di perlu daftar,,saya dari keluarga yang miskin tinggal di ruma sewa bertahun-tahun amat membebankan kos pebelanjan bulanan saya amat mengharapkan tindak balas dari atasan no. Tel :0102849861 Email :Liza.cyctron@gmail.com

  223. siti azzuana bt che mahazir says:

    asslmulaikom…slmt petang..boleh tak kalau tanah tu nme arwah atok saye..tp dy da meninggal 4tahun lepas..saye nk tye boleh ke ibu saye memohon rmr 1m..ibu saye ibu tunggal sudah dekat 21 tahun..tp dy bekerja..gji sebulan lebih kurang 2ribu..anak2 semua da berkahwin…sekarang dduk di rumah pusaka..harap balas..trime kasih..

  224. Joki Bin Tanggulon says:

    Sya berumur 37 thn , mempunyai 5 org anak dan berkerja sbg anggota tentera.d semenajung. Sya skrg ini bakal-bakal nak pencen tinggal 4 thn lg tapi tdk mempunyai rmh dan tanah sendiri di daerah keningau sabah memandangkan jauh drp kg, gaji sya pun x mampu menampung keluarga sya di sebabkan harga barang skrg ini makin naik, manakala isteri sya hanya suri rmh sepenuh masa sja.skrg ini sya perlukan rumah sebelum pencen . Macam mana sya nak memohon bantuan rumah 1 malaysia dan di manakah boleh sya memporolehi borang permohonan bantuan rmh 1 malaysia tersebut ?

  225. Francis Petrus says:

    Saya berumur 28 tahun, dan mempunyai 4 orang anak yang semua masih kecil. Dua telah bersekolah. Saya berkerja sebagai budak pejabat di sebuah syarikat pengawal keselamatan di kuching sarawak. Gaji saya hanya RM1200 sebulan. Bila dah di potong EPF dan socso tinggal RM1120 sahaja. Saya sekarang tinggal di rumah sewa yang bayaran nya RM200. Saya tak ada tanah atas nama sendiri. HArga barang sekarang semua telah naik. Semua kos perbelajaan di rumah semua saya yang tanggung. Isteri saya tidak bekerja hanya suri rumah sepenuh masa. Telah lama saya cuba mencari rumah yang selesa untuk keluarga saya tapi tak dapat. Yang ada sekarang pun tidak berapa elok dan tunggu masa untuk roboh.Di sini saya nak tahu macam mana saya nak memperolehi borang bantuan rumah rakyat 1 malaysia yang di war-war kan swlama ini. Sila email kepada saya untuk saya lebih memahami serta lebih memudahkan saya mengisi borang tersebut. Ini email saya. guyutmontel@gmail.com. Sekian terima kasih.

  226. finaz says:

    Assalamualaikum..

    Sedih dan simpati rasanya di atas kesukaran mereka memiliki rumah di tanah air sendiri. Saya membaca komen2 di atas yg rata-rata bertanya pasal permohonan perumahan yg telah dibuat 2-3 tahun lepas, kelayakan pinjaman, tanah pusaka…etc.

    Kerajaan menawarkan pelbagai skim pemilikan rumah.
    - Adakah masih tidak boleh menyelesaikan masalah (ataupun mengurangkan beban masalah) rakyat?
    - Apa tindakan yg diambil setakat ini oleh pihak yg berkenaan?
    - Takde pihak yang bertanggung-jawab yang surf internet dan baca keluh kesah masyarakat ke?
    Dalam 244 komen, cuma 1 saja yg bagi valid reply.

    Sungguh mengecewakan…

  227. comel says:

    assalamualaikum dan salam 1malaysia…saya ingin bertanya adakah sy layak memohon bantuan rumah(rmr1m) untuk ayah saya?saya bekerja dengan pendapatan sekitar Rm2500 sebulan manakala suami saya bekerja sediri sepenuh masa dan saya mempunyai 3org cahaya mata dari suami lama nanti dalam bulan 6 saya akan lahirkan anak bersama suami baru.skrg kami tinggal dirumah yang sudah beli sediri.ayah saya sangat susah duduk rumah yang dah terlalu buruk saya tak sampai hati sebab rumah yang di duduknya api pun tak ada…dn ayah saya selalu tak sehat…saya nak sgat tlong ayah saya..nak saya keluarkan duit sediri diluar kemampuan kami sebab suami bekerja sediri.saya teringin lihat ayah saya memiliki rumah sendiri dan selesa dan ada api dan air.apa kah ciri2 rumah yang layak saya memohon untuk ayah saya rmr1m?

  228. azlin says:

    Salam,

    Ibu saya,(ibu tunggal) berumur 53 tahun dan mempunyai tanah di Ipoh. Berhajat untuk memebina rumah dan tinggal di sana. Dengan umur yang sebegitu, Adakah beliau layak untuk memohon? Sekarang beliau menyewa di Kuala Lumpur.

  229. Intan says:

    Salam…..saya nak tahu bagaimana Ingin memohon rumah pprt. Sekarang saya hanya menyewa Rumah sudah 22 tahun. Jadi bagaimana saya Ingin memohon.

  230. Rajan a/l Ramakrishnan says:

    saya bernama Rajan a/l Ramakrishnan ingin mendaftar untuk (RMRIM). Saya tidak boleh bekerja sebab saya mengalami (spinal cord operation L4/L5). Oleh itu saya minta bantuan untuk mendapat rumah 1 malaysia. Saya sudah berkawin iaitu pada tahun 2008. Isteri saya bekerja sebagai pembersih rumah. Gaji yang dapat adalah RM 500 – RM 700 sebulan. Dan juga dia terpaksa jaga saya. kami tiada anak lagi.

    TEL : 0143027533

  231. Bernadine @Adine says:

    saya sgt memerlukan bantauan rmh mesrah rakyat 1M sy bekerja sebagai house keeping di sebuah hotel di kota kinabalu sabah,mempunyai 5 org anak yg masih bersekolah.Bagaimana boleh saya mendapatkan borang RMR1M?
    di mana pejabat yg menyediakan borang rumah ini dan bolehkah kita membuat permohonan dlm talian? kepada siapakah borang itu nanti kita hantar? terima kasih.

    Mohon siapa yg tahu tlg bagi pejelasan

  232. howard says:

    tel: 010-9468367
    Asal: Betong Sarawak
    Pendapatan :RM 1983.22
    Sudah berkahwin dan memiliki seorang anak,
    Sehingga kini menyewa rumah kerajaan..
    jarak tempat kerja ke tanah milik persendirian kurang 70km.

    Memiliki tanah sendiri.Belum ada pendapatan sampingan untuk mendiri rumah sendiri..kos sara hidup yang semakin tinggi.Menanggung kehidupan ibu bapa yang tidak bekerja atas faktor kesihatan…Untuk maklumat sehingga kini belum saya mendengar atau nampak rumah mesra rakyat 1 malaysia di kawasan seperti diatas..saya betul-betul berminat ingin ada rumah sendiri di atas tanah sendiri. semoga pihak tuan/puan dapat memberi pertimbangan dan keputusan yang mengembirakan…

    terima kasih

    • howard says:

      acctually sy ada memohon melalaui RMR1M melalui online,tetapi sehingga kini belua ada maklumbalas sama ada berjaya atau ditolak…

  233. tel: 0198264103
    Asal: Mukah,Sarawak
    Pendapatan :RM 1500.00

    Saya sangat memerlukan RMR1M kerana tidak mampu membuat rumah dan peralatan juga terlalu mahal.Saya mohon agar dapat diterima @ diluluskan.Terima Kasih

  234. Rahel says:

    haii..saya bakal berkhwin hjung thun ni, layak ka saya memohon bantuan rumah mesra rakyat? tapak Tanah sudah ada namun gaji saya dengan pasangan x mengizinkan untuk membuat rumah..layak ka saya memohon? jika layak, bagaimana cara untuk memohon.. terima kasih 011 31441345

  235. ABDUL RAHMAN BIN ALI says:

    Assalamulaikum,saya abdul rahman bin ali.saya memohaon bantuan perumahan samada pprt ataupun apa saja bantuan perumahan di berikan kepada saya.sebab saya tidak mampu membina rumah semula kerana rumah saya terbakar pada 1hb september 2012.memandangkan saya sekarang menumpang di rumah mentua saya.saya tidak berkerja hanya isteri saya saja yang berkerja di kerajaan.Dan kami mempunyai anak seramai 4 orang anak.Ada juga Yb di pitas(sabah)mengambil gambar rumah kami yang terbakar tu tapi sehingga sekarang tiada apa-apa bantuan di berikan kepada kami.mungkin juga ada bantuan sepatutnya kami terima tetapi ada orang yang tidak menyampaikannya.jadi hanya TUHAN saja yang tahu.

  236. Zaza says:

    salam, saya tanggung family saya. dan kami tiada rumah sendiri. dan kalau boleh saya nak belikan rumah yang macam ni untuk ibu saya . gaji saya sebulan rm1200. lagipun gaji saya tak sebesar mana . ini pun kami menumpang rumah tempat bapa tiri saya bekerja , gaji dia pun rm900 saja . nanti bila habis kontrak, kena cari rumah sendiri dan dia pun kena cari kerja lain . saya tak nak family saya merempat . saya yang merempat pun xpe la . asalkan jangan ibu saya . saya bujang boleh memohon ke ? tak kisah la rumah apa pun pprt ke .

  237. selamat sejahtera.saya fahny seorang ibu tunggal.sila tanya adakah saya layak meminta rumah 1 malaysia.saya tinggal di rumah mak saya .kini mak saya juga strok pada tahun 2010.saya mempunyai dua orang anak .selama ini kedua-dua anak dijaga oleh saya .dan bekas suami tidak pernah mengirim duit kepada saya .saya teringin ada sebuah rumah sendiri.harap tuan/puan dapat menolong saya.sekian,terima kasih.

  238. nadia says:

    salam 1 malaysia..
    saya memerlu kan rumah
    saya berharap sangat bantuan saya di beri peluang untuk mendapatkan rumah ini sekian..

  239. apizyana says:

    Salam 1 malaysia…
    Saya nak tanya boleh tk saya mohon untuk baik pulih rumah saya…. rumah saya bahagian bumbung sudah teruk dimakan anai2…. dan di dinding pulak penuh kesan lubang sbb plaster kurang simen ….. harap ade peluang untuk dpt bantuan ni…

  240. asliza says:

    assalamualaikum.. saya dan suami sekarang bekerja di Semenanjung.. tetapi hanya hanya mampu membayar sewa dan belum mempunyai rumah sendiri disebabkan kos hidup yang agak tinggi disini. kami berharap sangat dapat memilik bantuan rumah seperti yang dijanjikan kerajaan ini..

  241. mary says:

    Hi saya ingin bertanya bagi pihak pak cik sy yg kini berhasrat ingin membeli rumah sendiri.pak cik berumur 44 thn dan bekerja sendiri dan pendapatan kasar sebulan RM1300.kini pak cik sy menanggung ibunya yg uzur dan juga adiknya seorg OKU dan dia masih bujang lagi.adakah pak cik sy layak untuk memiliki rumah mesra rakyat 1 malaysia.sy harap sy dapat respond dr pihak anda.terima kasih

  242. mohamad saiful reza bin mohd sobri says:

    saya ingin memohon rumah mesra rakyat 1malaysia.
    pendapatan saya hanya RM900 sebulan.
    saya mempunyai geran tanah sendiri tapi tidak mampu untuk membuat rumah sendiri..saya mempunyai isteri dan seorang anak lelaki…
    bolahkah saya memiliki rumah mesra rakyat tersebut…saya mengharapkan pihak tuan/puan dapat memberi tindak balas dengan segera…sekian terima kasih….kawasan merbok kedah…no.tel 0195547871/0134166459

  243. hamidah zainon says:

    assamuaiaikum tuan dan puan saya dan suami mohamad sokri serta anak2 ingin memohon perumahan(RMRIM).perkejaan suami hanya mampu mkn hari2 utk anak2 6 orang.skrg umur telah 42th.perkejaan suami hanya pemandu bas.tiada potongan EPF atau pun SOSOS DAN SEBAGAINYA…saya berharap pihak tuan pertimbangkan TERIMA KASIH PENANG

  244. zairulanuar says:

    Salam tuan puan sya y bernma diatas ingin tnya tuan puan. Sya btul2 umah mesra rakyat kerana saya tak mampu nak miliki rumah sendri disebabkn sya terpaksa mencari duit untk ank sya y berpenyakit jantung berlubang eng harga kos rm60ribu.untk ank sya.sbb 2 sya tak mampu nk bt umh sendiri.sya berkrja nelaya..2ong ank n tok wan sya y uzur.beralamat.belakang bomba kuala sanglang 02800 kangar perlis.0124171160….sya arap tuan puan boleh pertimbangkn permintaan sya ni.apa isi hati tuan n puan sekira ankterjadi pada tuan puan.salam………

  245. muhammad fitrah bin hamzah says:

    sya mau rumah bnglo…yang 4tngkat sya mau rumah adanya lif..ok bye..bye…secepat nya ya rumah bnglo itu..gue gak than tnggal ngan rmah neng-neng..

  246. amreez says:

    saya seorang bujang dan anak muda klantan dan brkerja di kawasan Selangor ..sya masih menyewa rumah sewa untuk bekerja di sini…mintak jasaa baaik untuk memohon rumah bantuan rakyat ini…tq

  247. eleng says:

    sy dah lama memohon tp blum dapat lagi,janji2 bulan ni la tp tak ada juga…sy dah lama tingal rumah mak mertua lebih kurang 6 tahun,kami tingal cini terlalu ramai jadi mcm mana sy nak dapatkan rumah

  248. ell says:

    Kalau saya juga nak mohon perumahan RMR1M tapi beli tanah pakai loan kerajaan boleh ke?

  249. mohamad kamri b seman says:

    saya dah mohon RMR,Kontraktor dah datang tengok tapak,Bulan januari janji nak buat rumah,bulan mac siap katanya.tunggu punya tunggu tak datang2.saya call SPNB,katanya dah lulus.tapi sampai sekarang belum ada apa2.KINI masih menunggu jawapan dari SPNB.Mohon pihak SPNB ambil tindakan selanjutnya.

  250. Armamasri Bin Saadan says:

    salam,saya mnghadapi yang sama seperti mereka,persoalannya sekarang,adakah mereka yang berkenaan membaca luahan kita disini?..0177080654

  251. mieyra aiyra says:

    a.salammualaikum …saye memohon bntuan tuan untuk membaiki rumah bapa saya dah terlalu usag hampir 12 taun tnggl tpi xde bntuan deterima saya dudok difelda hmpir 12 tahun … tapi pihak yng spatutnye mnguruskn tidak ambil peduli …… harap tuan membantu untuk membaiki rumah kami ……0177103257

  252. nurul shafikah bt mohd noor says:

    saya juga memohon….brapa lama saya menyewa rumah,,,saya teringin rumah sendiri,,,harap tuan boleh membantu saya 01114723928

  253. marcela says:

    saya juga ingin memohon bantuan ini kerna rumah kami yang semakin buruk dan kos untuk memperbaiki rumah sekarang terlalu mahal.kami tidak mampuh untuk membeli barang2 untuk membina rumah baru.oleh kerna itu saya ingin mencuba nasip di sini harap tuan membalas msj saya 0138964471

  254. Shahrizan Bin Md Eser says:

    saya dah pohon rumah mesra rakyat ni,tapi macam tak mesra rakyat je sbb nama pemohon mesti ada dalam geran.ssyarat terkini 2014 katanya.Geran atas nama bapa…dah sertakan surat akuan sumpah kebenaran tuan tanah lagi seperti syarat yang lama.Tak boleh ke ikut jer prosedur yang lama.adoiyaiiii…

  255. norhafizah says:

    Sy dan keluarga sy hanya tinggal di rumah setingan dan kami org susah harap tuan dan puan dapat membantu kami yg susah ini.. kerana kami tk dapat tahan lagi dgn keadaan tempat tinggal kami

Leave a Reply

CommentLuv badge