64 Responses to “Telan Air Mani Boleh Menyebabkan Hamil ?”

  1. BHN says:

    kehamilan hanya akan berlaku melalui hubungan kelamin.
    BHN recently posted..Kemaluan melakat akibat berzina isteri orang

  2. fat says:

    air mani tu kan kotor.. tak perlulah sampai nak telan.. ikut sangat budaya luar yang bertentangan dengan islam

    • hamba says:

      air mani ue suci

    • celik tak bererti pandai says:

      ni nak tanye awak yg cerdik pandai. klu air mani tu kotor bermakna awak pun kotor laaa…mungkin sbb air mani yg kotor laa maka komen awak pun agak cetek sikit ilmunye..mohon fikir dulu sebelum bg pendapat.takde pun mn2 hadis atau dlm alquran kata air,mani tue kotor atau najis…cuma pendapat sesetengah ulama adalah lebih baik mulut kita yg selalu membaca dan menghafal alquraan di peliharan drpd cium atau terminum atau mani.sbb kemaluan itu tempat klur najis..itu sahaja..tapi taklaa sampai haram…dan air mani itu takde plak kata najis atau haram…

      • jgn jadi bodoh tentan agama says:

        Firman Allah SWT, “Bukankah Aku telah menciptakan kalian dari air yang hina?” (QS. Al Mursalat: 20).
        (utk celik tak bererti pandai)

      • romy last says:

        awak itu munafik,mungkin jga awak meminum air mani,kalo lagi berhubungan,kalo air mani najis awak juga pastilah najis,karna awak di buat dari mani tersbut

      • violet says:

        excuse me encik.celik tak bermakne pandai…….ko ni bahlul ke bangang ke terencat akal…..nabi sendiri mengatakan air mani itu kotor …nak tanye ko asal agame mane ni arh kita haram meminum air mani tu lah memandai2 ubah ketentuan allah ni lah akibat ikut sangat lah buku sekolah sains tu smpai jadi pndai sagt sudah nak mengajar orang helooo ko tu yg pikir sndiri sebelom jawab idiot -,-

    • arivalagan says:

      knp org yg nk keluar kan air mani tu suka pancut dlm mulut aduiiiiiiiii

    • yeke says:

      air mani tu untuk persenyawaan bayi. kotor? air mani penuh dengan nutrisi… tu la, masa cikgu ajar sains tidur je…

      kalau yg selalu telan air mani tu, memang konfim kulit cantik berseri sebab zat-zat dalam air mani.

      bukan tu saja, abang pun tak rasa tersinggung sebab si isteri sanggup menerima daripada suaminya. memang sayang kat isteri macam tu.

      telan air mani tak yah pulak bazir kondom, atau tetiba hamil.

      yg mcd kfc tu semua penyebab kanser main telan je tak bising pun, ni air mani yg penuh zat nk bising plak?

      • violet says:

        budu bha ko ni sedangkan rasullah sendiri mengatakan yg air mani itu kotor ko lagi pandai2 mengubah-suai ketentutannya tulah pandai sangatlah sudah konon nak mengajar orang lain kali fikir sebelom cakap tu

        • amiey says:

          violet ni, aku xpham la dengan orang ni.. mana bukti ko ckap mani itu kotor..? bodoh sgt la ko ckp cm tu.. benda cm ni blajar darjah 6 lg, ak rasa ko ni xskolah kot.. ak ingtkn ko, pleez, jgn ckp cm ni lg ek,g. ak nasihat ko pg la blaja, byk2 kn membaca, ko ni kciam la bnda suci dan kotor pun xbleh bezakn.. mf ya

  3. X says:

    Nk tnye lau jilat air sendri plak

    • violet says:

      xleh same je jawabnye …air mani ni kotor silap2 boleh mati kalau buat banyak kali dah lah tu sedangkan rasulullah sndiri mengatakan air mani tu kotor dan haram jika meminumnya jangan lah buat :)

  4. thin says:

    sejak bile air mani tu kotor? klu kena kat pakaian, sah dibawak semayang pakaian tu.
    “Apakah hukum air mani pada baju @ seluar ?
    Bolehkah dipakai untuk Solat jika terkena air mani ?

    Jawapan Ustaz Azhar Idrus,
    Air mani tidak najis, tetapi sunat kita bersihkan juga walau pun sah solat dengannya…”

  5. VideoMasi says:

    terima kasih untuk pencerahan ini . .
    VideoMasi recently posted..8 JAM

  6. suami says:

    kalau air mani terkene seluar dalam isteri,pastu isteri pakai seluar itu boleh mengandung ke????

  7. ini yang aku x faham pasal dapat anak dari mana ni.dari air mani atau bersetubuh ? aku harap korang jelaskan dekat aku cam mana bleh dpt anak

    • mocha says:

      air mani tu dalam kata lain sperma (atau mengandungi sperma). bila persetubuhan berlaku, (bila da klimak) sperma akan keluar,dan memasuki faraj wanita, dari situ satu sperma akan masuk dlm ovum, dan berlaku pensenyawaan; iaitu kehamilan. Walaupun ada yg ckp pancut luar tak mengakitkan kehamilan, tapi air mazi lelaki turut mengandungi 25% sperma, waallahumalam.

  8. mubarak says:

    bila sampai ke masa klimaks saya pancut di luar ,adakah dengan cecair cair yang diransangkan pada mulanya akan menyebabkan isteri saya hamil?

  9. Haziq says:

    Ye ke …… Aku dengar cam maksiat…jer. Tak sekarang ni …… Bersetubuh tu tutup aurat ke tak?…….

  10. Haziq says:

    Aku nak korang jelaskan jugak.

  11. Haqim says:

    Siries ke jikalau si isteri menelan air mani suamai tidak akan mengandung?

  12. zack says:

    air mani boleh telan la.xkotor bersih..

  13. celik tak bererti pandai says:

    itu jawap semua solan diatas,pertama air mani tak laa najis atau haram jika pasangan kita tertelan..klu air mazi iaitu cairan yg klur sewaktu terangsang (bukan klimak) atau cairan jernih,itu klu kena pakaian, blhlaa dikeringkan tempat yg terkena air mazi tadi,bila dah kering pakaian td boleh digunakan utk solat, klu terkena air mani, mcm biasalaa kena laa basuh baru boleh guna utk solat,
    bg persoalan klu pancut luar dr faraj boleh mengandung tak? jawapannye, (boleh mengandung,klu ovari atau tempat peranakan wanita itu diluar seperti di atas perut. klu pancut atas perut blh laa mengandung..hehehee) tak boleh mengandung kecuali beberapa sbb seperti pancut dibibir faraj yg mn ketika itu mulut faraj dlm keadaan terbuka, atau jari terkena air mani kemudian dimasukkan kedalam faraj,ini semua. takdir tuhan, klu allah kata jadi maka jadi, kesimpulanye kawin jgn buat zina..
    walALLAHUaqlam..

    • abdullah says:

      Air mazi (kluar ktika ghairah) itu najis.. Jika tkena pakaian tdk boleh dbawa ktika solat.. Namun kita xprlu mndi hadas beso.. Cukup skadar mnukar pakaian dan berwudhuk utk solat..

      Air mani (kluar ktika bsetubuh/klimaks) bkn najis.. Jika tkena pkaian boleh dibawa ktika solat.. Ttapi harus mndi wajib sblom solat..

      Air wadi pula air yg kluar ktika kite tlalu letih..
      Skadar pkongsian..

      *wALLAHhu A’lam..

      • jjey says:

        baju y tkna mani mang bleh bwa solat..tp bau 2 sdikit ktra wlaupn dh d cuci..apa salahnya gnti je ngn y bru..brulh yakin..mghadapny biarlh dlm kdaan y brsih..wallahhualam..

  14. uya says:

    adakah lendir bole myebabkn mngandung,,,

  15. mega putra says:

    Pado engko tolan air mani lbh baik engko tolan air tea @kopi sdap gak

  16. Ajeng says:

    Air mani xkotor, knpe pulak ia kotor, kita d cipta dri air mani, makna nye kita ni kotor r,.. Tu lh, blja agama x tinggi..

  17. si teruna says:

    Kalau telan airmani mengandung ke ?

  18. Hairil says:

    wow, rancak komen artikel ni… “ianya” adalah suci, mengenai tajuk artikel pula, adalah lebih baik disalurkan ke tempat yang sepatutnya@sesuai. Stop hate each other. peace :)

  19. Dgreat says:

    apa saja boleh berlaku dengan kehendak Allah swt.sdgkan Maryam boleh mengandungkan Nabi Isa walaupun dia takda Laki dan tak pernah disentuh lelaki.wallahualam

  20. Kongsi Ilmu says:

    Allah SWT boleh menciptakan Nabi Adam tanpa ada ibu dan bapa..Allah boleh ciptakan Nabi Isa tanpa Bapa,.jadi setiap yang berlaku pasti dengan izin Allah SWT..
    Kalau tak silap, kalau telan air mani takan mengandung, InsyaALLAh..tapi buat apa lah isteri nak telan air mani suami..Kan mulut sentiasa zikir dan sebut kalimah tentang kebesaran Allah..Amalkan sahaja seperti mana yang di anjurkan dalam islam bila persetubuhan..Jangan lupa baca bismillah dan doa takut nanti syaitan yang mendahulukan ssesuatu perkara daripada suami..Air Mani bukan nya najis, Dalam al-quran ada tersebut Allah ciptakan Kamu dari setitik air mani yang Hina, namun Allah lah yang telah memuliakan kamu apabila kamu menjadi manusia..Supaya kamu menjadi khalifah di muka bumi,.Tai sekalipun Allah boleh muliakan,.buktinya semasa zaman Nabi Nuh AS

  21. shasha says:

    Kalau tidur sahaja boleh menyebabkan pregnant x??

    • Aku hamba ALLAH says:

      Bodo blako pok2 mu nih.. Dok bhas fasal air mani tu bkpo! Semuanya brasal dr benih yg subur. Air mani! Bodoh ah pok mu..dn satu lg, kalau xtahu apa2,jgn nk pndai2 letak hukum hakam tntg nh.. Itu dh sesat.

  22. minat sains says:

    dapat anak melalui sistem persenyawaan..buka balik buku sains…bila persenyawaan berlaku antara sperma dan ovum..maka terjadilah persenyawaan..kalau melalui mulut sperma xkn sampai ke tiup follopio..dan xkan jumpa ovul yakni tempat dimana terletaknya ovum..air mani masuk melalui pungkuq ataupun masuk melalui mulut tidak akan mengakibatkan kehamilan..ttapi harus di igt sperma bertindak aktif dan bleh berenang..so xmustahil sekiranya sperma yg ada di sekitar faraj bleh masuk ke dalam faraj dan berenang masuk mencari ovum..hehehe..hati2 na jgn kerap sgt pncut kt luar faraj..

  23. tausug says:

    kalau kamu mahu berjubur…. @pun tk ktahanan …. cara nya ambik timun , dan buat cream nya belacan + lada … baru masuk kn dlm kamu punya …. bukan stakat beranak … bikin naik nafsu

  24. HAZZIQ says:

    nak berkongsi lah -,- adakah perempuan akan mengandung jika pancut di permukaan rahim , bukan dalam rahim.. dan sedangkan perempuan tu masih dara .

  25. ingin bertanya…bole ka kalu tiap hri bercium dgn ger frend dan isap susu dia tu semua buat mengandungka atau tidak

    • part rew says:

      pempuan suka telan air mani sebb ….banyak kasiat……terbukti dengan suami saya sendiri ….setelan menelan air mani saya berkali2 jelas kulitnya berubah ….dn banyak lagi perubahan yang lain

  26. Hamba Allah says:

    Untuk pencerahan dan sedikit perkongsian ilmu….Air Mani itu suci…Air mazi yang keluar semasa berahi itu Najis…Semasa pasangan mula memanaskan badan air yg mula mula keluar itu nama nya Mazi yg di tugaskan sebagai pelicir..semasa berlaku persetubuhan itu yang keluar hanya lah air mazi yg najis…selepas itu pasangan akan klimax dan terpancut lah air Mani yg suci…Jadi bila air yang suci telah bercampur dengan yg Najis jawapan nya kotor lah air itu…Yang menjadi benih itu persenyawaan satu dari berjuta sperma…Jadi seperma itu tetap suci…kerana Mazi tidak bersenyawa dengan telur..Jadi jangan kita keliru dengan kejadian ini..pertimbangkan lah sendiri akan kesucian nya…wallahualam..

  27. june kz says:

    what the hell are u all babling??? korng xd keje lain ke nk pkir??? semua tue kn basic je kot…..mane akal korng???kbanyakkn jwpn bbeza sbb pmahaman blainan…tp jwpn nye tetp satu!!!!! jgn nk harmkn sesuatu hal bila dh bijak…dan jgn iyakn bila da bangang…plz dnt make other people maddness chiau….!

  28. katak sungguh says:

    aduh..sungguh mengecewakan…apa kata korang jangan exlain lagi..ni la namanya masyarakat malas membaca…padahal sudah diterangkan berkali2 di atas tetapi masih juga Tanya soalan yg sama…apa pasal x Tanya soalan yang lain pula…cth- kalau pancut kat muka istri boleh mengandung x? klau pancut kat lubang telinga boleh mengandung jg x? baru la Nampak terserlah tahap bijaksana tu…x baik cakap bodoh, sbb korang semua bijaksana hahahah

  29. Ranlee Lee says:

    He eya la tu..!

  30. ema94 says:

    Dr Syeikh Yusof Al-Qaradawi (rujuk http://www.islamonline.net) berfatwa harus untuk mencium kemaluan isteri atau suami dengan syarat tidak menghisap atau menelan apa jua cecair yang keluar darinya. Menelan atau menghisap sebegini adalah MAKRUH disisi Islam kerana ia salah satu bentuk perlakuan zalim (meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya) dan melampaui batas dalam hubungan seksual.

    Apa yang pasti diharamkan menurut beliau adalah ‘anal sex’ atau seks melalui lubang dubur, kerana terdapat nas yang jelas mengharamkannya, adapun ‘oral seks’ tiada sebarang nas jelas dari Al-Quran dan hadis yang melarangnya.

    Pandangan ‘harus’ atau boleh dilakukan ini dikongsi oleh Mufti Mesir, Syeikh Dr Ali Al-Jumaah dan juga Dr. Sabri `Abdul Ra’ouf (Prof Fiqh di Univ Al-Azhar) apabila mereka menegaskan, tindakan ini harus selagi mana ianya benar-benar dirasakan perlu bagi menghadirkan kepuasan kepada pasangan suami dan isteri, terutamanya jika ia dapat menghindarkan pasangan ini dari ketidakpuasan yang boleh membawa mereka ke lembah zina kelak.

    Perbincangan ringkas

    Namun begitu, saya kira kesemua mereka yang mengharuskan termasuk Syeikh Yusof Al-Qaradawi tidak pula menghuraikan satu isu yang mungkin boleh dipanjangkan perbahasannya, iaitu bab kenajisan air mazi dan air mani.

    Justeru, saya mengira fatwa beliau mungkin boleh digunakan jika dalam keadaan tiada sebarang cecair dikeluarkan semasa aktiviti oral sex ini dilakukan. Namun keadaan ini dikira sukar berlaku kerana bagi seseorang yang normal, nafsu yang meningkat pastinya akan mengeluarkan cecair pelincir iaitu mazi.

    Air mani lelaki dan wanita dianggap najis menurut mazhab Hanafi dan Maliki. Mazhab Syafie dan Hanbali pula mengganggapnya suci.

    Namun semua ulama bersetuju air mazi adalah najis. Hasilnya, majoriti pandangan ulama yang menyatakan menelan dan hisap termasuk cecair mazi ini adalah haram atau makruh berat. Beberapa ulama kontemporari menegaskan perlu membasuh dengan segera jika terkena mazi tadi.

    Mazi ibarat najis lain yang dianggap kotor dalam Islam, justeru haram memakan tahi, meminum air kencing dan termasuk juga air mazi ini. Bukan sekadar haram memakan najis malah ulama empat mazhab juga memfatwakan haram menjual najis (kecuali diketika wujudnya teknologi untuk menggunakannya sebagai baja), apatah lagi untuk menjilat, hisap dan menelannya. Sudah tentulah ia lebih lagi diharamkan.

    Selain itu, menurut undang-undang Malaysia juga ia adalah satu perara yang tidak normal, khusus buat orang yang agak luar biasa nafsunya.

    “Oral seks” juga tergolong dalam kategori perlakuan seks luar tabie, ia adalah salah menurut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan jika sabit kesalahan boleh dikenakan hukuman sebat dan 20 tahun penjara.

    Justeru, mana-mana pasangan kekasih yang melakukan perkara ini, boleh dilaporkan dan diambil tindakan oleh undang-undang Malaysia. Dari sudut undang-undang Islam, ia dikira berdosa besar dan bolehlah dijadikan sebat dan 20 tahun penjara tadi sebagai peruntukan ta’zir di dalam Islam bagi mereka yang sabit bersalah.

  31. bubi says:

    tapi buat seks mmg sedap. aku slalu hisap :)

  32. colye says:

    xke bodoh 2 org y brtnya samada jikalau menelan air mani ble mengandung ke x…lg 1 komen y sy bce kat sni….apa kejadah tnye lw kiss and isap tetek gf ble mengandung ke x….lg lh xd akal…
    2 la…ingt nk sedap je taw..
    granny y xpnh p skolhpn tw…
    nie kn pulk generasi alaf baru..
    haru2x

    • Kamu ni. .xda btl salah.kalau xtaw,tanya org yg lebih tahu. .yg kmu ckp ktor tu,memang rasa ktor sbb air mani bkn untk d makan.mcm juga kayu,bkn ktor,tapi ada kmu mkn? ?xda jjn.,? So,yg suci tu,memang la suci,mcm benih durian yg kmu mkn,lpas tu kmu tnam.dan jadi 1pokok durian yg baru. . .kmu mw bgaduh pasal ni ja? Kamu islam dan saya juga islam,xbleh bincang bgus2? Kita tnggal 1malaysia pun maw gduh2,kalau israel serang kitahncur negara kita nie,nie kn pula kita sesama islam. .fkr k saudara.dri ranau sabah.assalammualaikum. :)

  33. Iqbal mild says:

    Salam..aku boleh tanya ta..
    Gmn sie caranya mengurangi hiper sek..karna hiper sek aku terlalu tinggi..

Leave a Reply

CommentLuv badge