39 Responses to “Wang Pendahuluan PTPTN RM1500 Sebelum Mula Pengajian Di IPT”

  1. nur says:

    kalau dapat ni,kena byr balik kn?

  2. jessicia says:

    boleh saya tahu dalam masa sekarang wang pembiayaan pendahuluan tersebut dah masuk dalam akaun kah?

  3. ana says:

    kenapa susah sgt nk mohon dan dapat tawaran mcm tak nak bg je..

  4. muza says:

    wang tu akan masuk akaun terus ke? dia tak minta no akaun apa2 pun..

    • melvister says:

      Kaedah Pengagihan dan Pengeluaran Wang pendahuluan PTPTN (WPP)

      • Pengeluaran WPP diuruskan dengan menggunakan konsep waran dan tarikh sah laku waran adalah dalam tempoh enam puluh (60) hari dari tarikh dikeluarkan.

      • PTPTN mengagihkan waran WPP kepada pelajar-pelajar yang berjaya mendapat tempat di IPTA dan Politeknik melalui dua kaedah iaitu serahan tangan atau pengeposan ke alamat pelajar dalam tempoh dua (2) minggu sebelum pelajar mendaftarkan diri ke IPTA dan Politeknik.

      • Pelajar perlu hadir ke cawangan bank yang dilantik oleh Perbadanan (kini ialah Bank CIMB) dengan membawa MyKad untuk menunaikan waran tersebut.

      • Penunaian melalui wakil adalah tidak dibenarkan.

      • Waran tersebut juga tidak boleh ditunaikan melalui Mesin Deposit Cek (Cheque Deposit Machine).

  5. nurul says:

    macam mana nak tahu tempat serahan waran ?

  6. Noresah Shariff says:

    Perlukan saya membuat permohonan untuk wang pendahuluan? Jika ya, bagaimana

  7. Ashiya says:

    Macam mane sy nak pulangkan wang pendahuluan tu sbb sy xdapat nak melanjutkan pelajaran ats sbb tertentu? sebab cek/waran tu telah sampai di rumah sy melalui pos.

    • Meiki says:

      Hello recently I also received the cek…but I plan to return it to pihak tersebut …..but I just don’t know how to return ,,,,,,by post or have to go ptptn department to return ? Thank you :)

  8. nadia syakila says:

    Saya tlh ditawarkn ke ipta pd 1hb jun 2014.boleh saya tahu bila boleh semak wpp.t.kasih

  9. Faralisa Diana says:

    kenapa bila saya buat semakan wpp online, dia tulis ‘No Kad Pengenalan anda tiada dalam rekod ataupun salah dimasukkan.’ Adakah saya tidak dapat wpp?

  10. anonymous says:

    apa jd kalau cek ni dimasukkan dalam mesin cek deposit?

  11. fakhrul says:

    saya dh daftar online ptptn bile saya cheknape dia kluar dia tulis ‘No Kad Pengenalan anda tiada dalam rekod ataupun salah dimasukkan.’ Adakah saya tidak dapat wpp?

  12. irah says:

    aslmkm..salam sejahtera kpd pihak ptptn .. sy nak tya…kenapa smpai skrg…sy x dpt lg waran atau cek mcm tu kat rumah sy ?? sy dh cek semakan..sy dpt … 1.09.2014 dah nk daftar … sy perluksn wpp ptptn tu…tapi apa pun penerimaan berkaitan wpp ni x ada lg.. :'( ..

  13. justin says:

    Sekiranya kita dah ambil wpp tuu….then kita x bercadang nak memohon ptptn di mana kita nak bayar semula wpp tuu selepas tempoh 6 bulan yang di beri??
    *mohon jawapan dengan kadar segera pless:(

  14. sya says:

    Assalamualaikum.
    saya nak tanya.
    saya akan melanjutkan pelajaran ke ipta bulan6 ni.
    dan saya mendapat panggilan supaya menuntut wpp di suatu tempat tetapi saya bercadang tidak mahu mengambil wpp itu kerana saya tidak memerlukan ia lagi buat masa sekarang.. masalahnya boleh kah saya tidak menuntut wpp? adakah ia akan menjejas kepada pinjaman ptptn yang bakal saya mohon?
    please reply.. :-(

  15. Ly says:

    assalammualaikum.
    sy nk tnye .
    macam mane nak mohon wpp ye ?

  16. Qin says:

    assalamualaikum.. sy telahpun mendpt waran ini kelmarin.. saya tlh membuka acc sspn.. tetapi saya belim memohon ptptn.. adakah saya harus memohon ptptn lagi kerana saya tlh mendpt waran bantuan trsebut dan mempunyai sspn.. mohon jelaskan..

  17. lee says:

    sy dah dpt waran ni…soalan nya bole ke saya gunakan nya…tp sy x bercadang nk mohon utk pinjaman ptptn..

  18. suriacobra says:

    salam . sy nak tnya . sy dah dftar politeknik 2 mnggu yg lepas . tapi sampai skrang sy blum dpat wpp padahal sy amat memerlukannya . sya terpaksa mrnggunakan wang peribadi untk membeli barang keperluan sy untuk bljar . mohon perjelasan …

  19. unknown says:

    Tumpang tanya , sya sdah mnerima cek rm1500 trsebut . Tp sya tlah khilangan cek trsebut . saya mmerlukan duit itu dan apa yg hrus d lakukan ? mohon pnjelasan

  20. YEOH POH YEE says:

    Selamat petang. Jikalau saya terlepas daripada serahan waran ptptn pada masa dan tarikh yang telah ditetapkan,apakah saya perlu lakukan?Disebabkan saya adalah anak yatim, maka kebanyakan ketidakmudahan untuk menghadirkan majlis penyerahan waran tersebut.Mohon bantuan….Terima kasih

  21. ilham nur syuhada says:

    saya dapat WPP untuk politeknik tapi saya menerima tawaran belajar di uitm..apa harus saya buat?boleh tak saya guna WPP untuk politeknik tu sbgai kegunaan untuk saya di uitm nanti?

  22. nurhidayah says:

    assalamualaikum..saya dah cek online dan saya ditawarkan wpp tersebut..soalan saya,wpp tu akan dihantar melalui apa? dan dimana boleh tuntut wpp tersebut

  23. syamin says:

    Hai boleh bertanya ?. Saya tidak pernh lihat2 apa mngenai wpp, masa isi upu, berbulan lepas, saya ditawarkan bljar di polteknik, intake ke2.hal ini saya tidak terima wpp tuk pengesan penerimaan, bagaimna saya harus buat ?

  24. fiqa says:

    assalam, sy telah ditawarkan wpp. dan tarikh daftar masuk politeknik pd 23/11, tp sy masih blm menerima cek wpp tersebut. apakah yg perlu sy lakukan?

  25. Farzana says:

    Salam, kalau dah dapat duit pendahuluan. Permohonan tu masih kena hantar ka?

Leave a Reply

CommentLuv badge